Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Pszczyna / Northampton UK

    Exclamation Lądowanie równoległe


    Polecamy

    Przeglądając sieć natrafiłem na ciekawy filmik:



    Zaciekawiło mnie te zjawisko i udało mi się wyszperać kilka ciekawych zdjęć





    W Europie chyba niespotykane, w Ameryce ponoć standard. Czy ktoś był kiedyś świadkiem takiego zjawiska? Na zdjęciach wygląda to jakby samoloty stykały się ze sobą. Czy takie lądowania są bezpieczne?

  2. #2
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    zachowana jest bezpieczna odległość między pasami nie pamiętam (600 ? 750 stóp)
    Pitterek

  3. #3
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jestem niemal pewien, że w MUC tak lądują. To nic niezwykłego, pasy muszą byc po prostu odpowiednio daleko. Na tych zdjęciach i na filmie wykorzystano długą ogniskową, to sprawia, że perspektywa nie oddaje rzeczywistości i samoloty wydają się byc blisko siebie, choc w rzeczywistości tak nie jest. Prawdopodobnie te zdjęcia zostały zrobione na SFO, tam pasy są bliżej siebie niż np. w MUC lub LHR - ale na to wygląda, że wystarczająco daleko.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    EPBA / KHWD

    Domyślnie

    W MUC nie tak dawno lądowaliśmy dosłownie skrzydło w skrzydło w dwa A320 Lufy. Z tym, że tam odległość między równoległymi pasami jest jednak dosyć znaczna (ale i tak mnie skręcało, że nie miałem aparatu pod ręką).

    EDIT: Rob mnie ubiegł.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Oczywiście wszystko jest opisane w odpowiednich dokumentach.

    Cytat Zamieszczone przez Aneks 14, Tom I

    3.1.11 Zalecenie. – Gdy przewidywane jest równoczesne użytkowanie równoległych nieprzyrządowych dróg startowych, minimalna odległość między ich osiami winna wynosić:
    - 210 m, jeżeli wyższa cyfra kodu -wynosi 3 lub 4;
    - 150 m, jeżeli wyższa cyfra kodu wynosi 2;
    - 120 m, jeżeli wyższa cyfra kodu wynosi 1.

    3.1.12 Zalecenie. – Gdy równoległe przyrządowe drogi startowe mają być wykorzystywane równocześnie na warunkach określonych w PANS-ATM (Dok 4444) i PANS-OPS (Dok. 8168), Tom I, minimalne odległości miedzy osiami takich dróg startowych powinny być następujące:
    - 1035 m dla podejść równoległych niezależnych;
    - 915 m dla podejść równoległych zależnych;
    - 760 m dla odlotów równoległych niezależnych;
    - 760 m dla rozdzielonych równoległych operacji lotniczych;

    z następującymi wyjątkami:
    a) w przypadku rozdzielonych równoległych operacji lotniczych, podana wyżej minimalna odległość:
    1) może zostać zmniejszona o 30 m każde 150 m przesunięcia drogi startowej wykorzystywanej do lądowań w kierunku nadlatującego statku powietrznego, do minimum 300 m;
    2) powinna być zwiększona o 30 m na każde 150 m, przesunięcia drogi startowej wykorzystywanej do lądowań w kierunku przeciwnym do nadlatującego statku powietrznego;
    b) w przypadku niezależnych podejść równoległych, można zastosować kombinację odległości minimalnych i warunków towarzyszących innych niż wymienione w PANS-ATM (Dok 4444),
    jeżeli stwierdzi się, że kombinacja taka nie wpłynie ujemnie na bezpieczeństwo operacji lotniczych.

    Uwaga. – Procedury i wymagane urządzenia dla operacji lotniczych wykonywanych równocześnie na równoległych lub prawie równoległych przyrządowych drogach startowych zawarto w publikacji PANS-ATM (Dok. 4444), Cześć IV PANS-OPS (Dok 8168), Tom I Część VII i Tom II, Części II i III zaś wytyczne można znaleźć w Podręczniku równoczesnych operacji lotniczych na równoległych lub prawie równoległych przyrządowych drogach startowych (Dok 9643).
    W przypadku SFO (pierwszy filmik) takie podejścia są możliwe gdy oba samoloty podchodzą z widocznością. W Monachium odległość między pasami znacznie przekracza wymagane (zalecane) minima.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    W Europie podejscia na pasy rownolegle sa takze we Frankfurcie, tam tez okreslone sa warunki meteo kiedy mozna to robic. I jeszcze Paryz CDG no ale tutaj rozstaw pasow jest o wiele wiekszy.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A w DUS, tam nie ma przypadkiem dwóch równoległych pasów??

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jak najbardziej, zwykle z jednego starty, a na drugim lądowania.

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W Helsinkach dopuszczone są równolegle lądowania o ile wiem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    I na Majorce, Londynie Hihroł, Chicago O'hare i innych z równoległymi pasami, w końcu po to są w taki sposób budowane, aby zwiększyc liczbę operacji. Kulminacją jest oczywiście Atlanta z 4 równoległymi.

  11. #11
    Awatar jtf2

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    DUS

    Domyślnie

    A Denver - oni mają 6 pasów, z czego 4 równoległe a lotnisko może być rozbudowane do maksymalnie 12 pasów.
    Jest też największe pod względem powierzchni.
    pozdrawiam

    jtf2



  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ocznik Zobacz posta
    Czy ktoś był kiedyś świadkiem takiego zjawiska?
    Bylem swiadkiem bo sam tam (KSFO) wielokrotnie ladowalem (jak pasazer oczywiscie) rownolegle. I do tego startowalem rownolegle tez bo jak prowadza rownolegle ladowania na pasach 28 to w tym czasie robia rownolegle starty na obu pasach 1 a wiec dwa rownolegle ladujace samoloty na 28 w pewnym momencie widza dwa rownolegle startujace samoloty przecinajace im droga. Wszystko polega na b.dobrym zgraniu czasowym. W ten sposob znacznie zwiekszaj przepustowosc lotniska w dobrej pogodzie (a dobra pogoda tam zwyczajowo jest).

    Co czyni San Franscisco specjalnym lotniskiem - pasy sa naprawde blisko siebie. Jest duzo innych ladowan rownoleglych ale zadne z nich nie jest takie fotogieniczne.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-10-2010 o 19:38

  13. #13
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    W LAX też są równoległe lądowania OIDP i najlepsza miejscówka przed samym progiem pasa, czyli In&Out:
    Photos: Boeing 747-433M Aircraft Pictures | Airliners.net
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  14. #14

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Mountain View, CA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Kulminacją jest oczywiście Atlanta z 4 równoległymi.
    Tak gwoli prawdy, to piec: 8/26L, 8/26R, 9/27L, 9/27R i najnowszy, oddany do uzytku jakies 2-3 lata temu, 10/28.

    Ladowania i stary rownolegle sa regula w godzinach szczytu, z tym ze stosowane naprzemiennie, tzn. jesli na 8/26L start, to na 8/26R ladowanie. Takich widoczkow jak na SFO sie wiec raczej nie uswiadczy.

    jrk

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jtf2 Zobacz posta
    Denver - oni mają 6 pasów, z czego 4 równoległe a lotnisko może być rozbudowane do maksymalnie 12 pasów.
    Jest też największe pod względem powierzchni.
    Denver jest imponujace pod kazdym wzgledem (naprzyklad ten super dlugi 16 tys. ft. pas - chyba najdluzszy z lotnisk czysto cywilnych) i ma olbrzymia powierzchnie ale ciagle wiekszy terenowo jest Dammam King Fahd International Airport (OEDF). To lotnisko jest tak duze ze jest wieksze niz cale sasiednie panstwo Bahrain .Oczywiscie na pustyni to hulaj dusza, nie ma problemu z wykupywaniem gruntow ... Paradoksem tego lotniska jest ze malo kto go uzywa, gigantomania bez pomyslunku, no maja lotnisko grubo na 'wyrost'

  16. #16
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Paradoksem tego lotniska jest ze malo kto go uzywa, gigantomania bez pomyslunku, no maja lotnisko grubo na 'wyrost'
    W ogóle to lotnisko jest dziwne.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Grodzisk Mazowiecki / LCJ

    Domyślnie

    Ale żeś się rozpisał. Może byś napisał chociaż czemu jest dziwne:>(w ogóle)

  18. #18
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez teufel Zobacz posta
    Ale żeś się rozpisał. Może byś napisał chociaż czemu jest dziwne:>(w ogóle)
    Choćby to:
    http://www.youtube.com/watch?v=tiNtV...layer_embedded
    ps: Pomijam kontekst tego filmu.
    Obrazy nie napawają optymizmem przed odlotem.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A odrozniasz chociaz KDEN od OEDF?...

    A film to zwyczajnie zal... Przypomina sie stary dowcip:

    Lekarz rysuje kolko.

    -Co pan widzi?
    -Gola dupe.

    Lekarz rysuje kwadrat.

    -Co pan widzi?
    -Gola dupe.

    To samo z trojkatem.

    -Chyba ma pan obsesje.
    -Ja?? A kto mi te swinstwa rysowal??
    Ostatnio edytowane przez Behemot ; 15-10-2010 o 12:53

  20. #20
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    A odrozniasz chociaz KDEN od OEDF?...
    A co ma do tego OEDF?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •