Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Ograniczenie szybkosci na lotnisku


    Polecamy

    Czy sa jakies dla pojazdow samochodowych i kolujacych statkow powietrznych poruszajacych sie po plycie lotniska?

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wydaje mi sie, że był już taki temat.
    Dla SP chyba 20 kts, a dla pojazdów nie mam pojęcia, ale zapewne także.

  3. #3
    Moderator
    Awatar lucasmadi

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Z tego co pamiętam wygląda to tak: 40km/h drogi kołowania, 20km/h drogi techniczne, 5km/h stanowiska postojowe. Prędkości dla całego sprzętu lotniskowego

  4. #4
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    A po drodze startowej "ile fabryka dała ) Follow me np. jeździ tam szybciej niż 40km/h ...
    Wszystko jest kwestią czasu...

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    W zyciu nie slyszalem o regulaminowych ograniczeniach szybkosci dla kolujacych samolotow, przynajmniej w przepisach FAA czegosc takiego nie ma. Natomiast piloci stosuja sie do typowych zalecen producenta samolotu i do SOP swojej lini lotniczej. Bylem nie raz w samolocie ktory odlatywal pozno wieczorem na duzym lotnisku z malym ruchem i pilot mial spory dystans do kolowania i moglbym sie zalozyc ze kolowal znacznie szybciej niz 40 km/h.

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Są na niektórych lotniskach zawarte w briefingu Jeppesena (np. LHBP).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    Ostatnio przed startem z CDG do KRK kołując kilometrami ścieżek widziałem oznaczenia na trasach, wydaje mi się, że było tam coś w rodzaju MAX SPD - 40KTS, było gdzieś chyba też 60kts, ale nie dam głowy za to
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Pilot ktoremu sie spieszy i jesli warunki na lotnisku na to pozwalaja moze poprosic wieze i dostac pozwolenie na szybkie kolowanie. Kiedys pilot Southwest zapytany jakie sa ograniczenia szybkosci kolowania powiedzial pol zartobliwie - u nas jest to V1 minus 10 kts.

    Trzeba pamietac ze na niektorych lotniskach dystans kolowania moze dojsc do 5 km.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 18-10-2010 o 21:39

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Wieza do szybkosci kolowania nic nie ma - do czasu az dyzurny portu nie zadzwoni ze ktos jechal za szybko. Generalnie zasada jest zdrowy rozsadek i kolowanie z predkoscia ktora umozliwi zatrzymanie samolotu jesli nagle wyniknie taka potrzeba - np. droge zajedzie jakis zagubiony pojazd. Wiec jak droga kolowania graniczy z plyta i przecina inne drogi kolowania, kolowac powinno sie odpowiednio wolniej, jesli jest to dlugi prosty odcinek z niczym nie sasiadujacy, mozna szybciej - tyle ze nadal trzeba miec sie na bacznosci, bo to latwa droga do przegapienia zakretu i wjechania w nieuprawniony sposob na pas.

    Zacytowane predkosci odnosily sie do pojazdow - te faktycznie sa regulowane okreslonymi instrukcjami (roznymi dla kazdego lotniska). Inna rzecz to ich praktycznosc i stosowanie.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Zacytowane predkosci odnosily sie do pojazdow - te faktycznie sa regulowane okreslonymi instrukcjami (roznymi dla kazdego lotniska). Inna rzecz to ich praktycznosc i stosowanie.
    Dla EPWA odpowiednio:
    - drogi kołowania/drogi startowe - 60 km/h lub więcej na żądanie TWR
    - drogi techniczne - 40km/h
    - drogi serwisowe - 30 km/h
    - w odległości < 5m od statku powietrznego - 5 km/h

    Tyle przepisy.

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    A to ciekawe, bo ja byłem przekonany, że są ograniczenia konstrukcyjne samolotu. Szybkie pomykanie po wybojach raczej chyba nie słuzy konstrukcji stworzonej do latania. Więc V1 - 10kts to raczej by się skończyło jakąś awarią. Ale wnioskuję z wątku że moje przekonania były mylne. A może niektóre drogi kołowania są w takim samym standardzie jak RWY ?

  12. #12
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No nie wiem, przeciążenia na glebie mogą dotyczyć tylko podwozia, co do płatowca i całej reszty
    to jest Pan Mały Pikuś względem sił w powietrzu, nawet dla maszyn cywilnych.
    I jakoś nie wyobrażam sobie by mogły znacząco przekroczyć g+-1

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    A może niektóre drogi kołowania są w takim samym standardzie jak RWY ?
    Samoloty ladowaly (pomylkowo) na drogach kolowania wiec nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. Skad wykombinowales ze drogi kolowania mialyby miec "wyboje"?

  14. #14
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Zacytowane predkosci odnosily sie do pojazdow - te faktycznie sa regulowane okreslonymi instrukcjami (roznymi dla kazdego lotniska). Inna rzecz to ich praktycznosc i stosowanie.
    Obserwując lotnisko GDN mam wrażenie że Follow Me raczej sobie nie żałuje, zwłaszcza jak musi "uciec" na tyle do przodu na płycie postojowej żeby wyturlać się z samochodu i skierować samolot na pozycję.

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    Czuję na tyłku. O ladowaniu na taxi nie słyszałem - take off owszem. Wygląda więc ,że moje przypuszczenia/wyobrazenia były niesłuszne.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    O ladowaniu na taxi nie słyszałem - take off owszem.
    Plane lands on taxiway at Atlanta airport - Travel - News - msnbc.com

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •