Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Kiedy złomuje się samolot?


    Polecamy

    Znowu męcze.
    Czy jest jakiś określony termin ("przebieg"), po którym należy złomować samolot?
    Czy jest to rygorystycznie przestrzegane, czy też może samoloty są przekazywane do coraz tańszych linii lotniczych? Czy może zgodnie z rachunkiem ekonomicznym, a wbrew zdowemu rozsądkowi są wykorzystywane na "przeszczepy"?
    Pytam się, bo w przypadku samolotu IŁ62 obiła mi wartość się 30 tyś godzin, a niektóre z tych samolotów wciąż latają pomimo dawno zakończonej produkcji. Podobną wartość miała także żywotność Concorda (to chyba usłyszałem na filmie w Museum Of Flight w hangarze Concorda). A jaką żywotność mają samoloty klasy B737? Po sprawdzeniu bazy http://aviation-safety.net można spotkać B737-200, które miały wylatana nawet 56kh. A jak się ma sprawa z naszymi super wspaniałymi samolotami rządowymi?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Kiedy złomuje się samolot?

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Znowu męcze.
    Czy jest jakiś określony termin ("przebieg"), po którym należy złomować samolot?
    Lataja ciagle samoloty ktore maja i po 70 lat ...
    Mi sie wydaje ze przynajmniej w wielu krajach okreslonego limitu nie ma natomiast sa przepisy ktore mowia jak czesto musisz robic pewne przeglady (i jakie one musza byc) w zaleznosci od wieku (lub przelatanych godzin/cylki) po prostu w pewnym momencie samolot bedzie tak drogi w utrzymaniu ze wzgledu na regulaminowe przeglady/naprawy ze przestanie sie oplacac w eksploatacji.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    każdy samolot ma ilość cykli po których należy robić mały/duży/większy przegląd... Jest tez on liczony (cykle) na ich ilość lub godzin lotu - występuję zmęczenie materiału i wtedy taki "wylatany" idzie na telefony komórkowe

  4. #4
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Każdy samolot ma określony resurs (najcześciej w ilości godzin lotu) po którym
    musi zostać wycofany z użytku.
    Oczywiście resurs można przedłużać róznego rodzaju remontami i modernizacjami.

    pzdr,
    Paw.

  5. #5
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Każdy zespół ma określony resurs. Długoiść życia samolotu zależy od decyzji ekonomicznej właściciela. Jak się kończy resurs jakiegoś zespołu to trzeba go wymienić. Z czasem te wymiany dotykają coraz poważniejszych zespołów. Teoretycznie wszystko można wymienić. Ale jest moment, gdy nie ma to już uzasadnienia ekonomicznego. Decyzję tego typu linie "cywilizowane" podejmują wcześniej. Później jest jeszcze pewien okres, gdy samolot może latać w jakimś dzikowe, gdzie albo nagina się resursy, albo wymienia się zespoły na jakieś podróby. Ale później przychodzi moment gdy to się już nawet tam nie opłaca. Samoloty 70-ci letnie to oczywiście zabytki i one latają z innych przyczyn niż ekonomiczne. Właściciel decyduje się płacić więcej, ale ma zabytek
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ten samolot juz lata 31 lat ....


  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A ten 41 lat

  8. #8
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    A ten 41 lat
    Przez ten czas zdążyli pewnie co najmniej pół samolotu wymienić :P


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    ETM/WAW/KRK

    Domyślnie

    w Krakowie na plycie przez kilka dni bedzie stał taki samolocik:

    B727 N727M linii Nomads

    http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...483778&nseq=25

    a tu flagi wszystkich Panstw w których latał ten model samolotu:

    http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...6009188&nseq=4

    krótka historia:

    N369PA Pan American World Airways 1982-05-26
    N727M Nomads 1993-02-09


    czyli jak widac ma juz 25 lat

  10. #10
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SP-LLD
    a tu flagi wszystkich Panstw w których latał ten model samolotu:
    To nie prawda. To są flagi państw do których stowarzyszenie Nomads zrobiło wyprawy w ciągu ponad 40 lat istnienia. To jest taka grupa około 100 zapaleńców, którzy zamiast korzystać z ofert biur podróży kupili sobie samolot i latają po świecie
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  11. #11
    Awatar Tom Vein

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Kiedy B727 N727M linii Nomads przyleci do Krakowa ?

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    ETM/WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom Vein
    Kiedy B727 N727M linii Nomads przyleci do Krakowa ?
    przyleciał 11 lipca odleci 21 lipca

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    To nie prawda. To są flagi państw do których stowarzyszenie Nomads zrobiło wyprawy w ciągu ponad 40 lat istnienia. To jest taka grupa około 100 zapaleńców, którzy zamiast korzystać z ofert biur podróży kupili sobie samolot i latają po świecie
    ok czyli pewien kapitan wprowadził mnie w błąd ale luzik to juz teraz wiadomo co i jak

  13. #13
    Awatar Tom Vein

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dzięki

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Truizmem jest stwierdzenie, że różnego rodzaju samoloty eksploatuje się w/g różnych zasad, które na dodatek zmieniają się.
    Kiedyś podstawową zasadą był resurs samolotu liczony godzinami spędzonymi w powietrzu - po wylataniu odpowiedniej ilości samolot musiał przechodzić odpowiedni przegląd, w polskiej czy radzieckiej rzeczywistości często zwany remontem. Jednakże od kilkudziesięciu lat najpierw w dużych samolotach wprowadzono inne kryterium - są nim tzw. cykle. okazało się bowiem, że dla samolotu duże znaczenie mają obciążenia konstrucji powstałe np. przy starcie/lądowaniu, akrobacji oraz - ciśnieniowaniu kabiny i stare kryterium godzinowe przestało wystarczać. Dlatego też obecnie samoloty eksploatowane są "według stanu technicznego" - polega to na tym, że na podstawie badań prototypu producent określa żywotność konstrukcji (BTW: dosyć dużą), pod warunkiem zachowania odpowiednich procedur przeglądów. Różnica pomiędzy starym systemem remontów i resursów polega na tym, że po danych czasie (nieważne czy to jest nalot czy cykle!) SPRAWDZA się czy dany element zachował swoje własności - stąd odpowiednia "rozpiska" punktow sprawdzanych podczas każdego przeglądu - daily, weekly, A, C czy strukturalnego. Taki harmonogram przeglądu zależy od tego jakie trasy samolot wykonuje, jak długie, w jakich warunkach klimatycznych itd. Jeżeli wszystko jest OK, to element dalej lata, natomiast w systemie remontów był OBOWIĄZKOWO wymieniany. Jak widać - oszczędności z tego tytułu są spore, a dodatkowo zajmuje to mniej czasu. Niewątpliwym ułatwieniem są zamontowane na współczesnych samolotach systemy diagnostyczne, które pozwalają technikom na sprawny monitoring systemów, często ważne informacje przekazywne na bieżąco dzięki ACARSowi.
    W małych samolotach system jest niejako mieszany - bo określa się czas po jakim samolot ma być poddany przeglądowi, a naprawa czy wymiana elementów wykonywana jest także w/g ich stanu technicznego.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    To nie prawda. To są flagi państw do których stowarzyszenie Nomads zrobiło wyprawy w ciągu ponad 40 lat istnienia. To jest taka grupa około 100 zapaleńców, którzy zamiast korzystać z ofert biur podróży kupili sobie samolot i latają po świecie
    no to co chłopaki i dziewczyny kupujemy 787 ???

  16. #16
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Userów jest 1500,788 kosztuje 167 mln USD,wychodzi 111333 dolców na głowę.Ja się wypisuję


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  17. #17
    Awatar spexpl

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    Userów jest 1500,788 kosztuje 167 mln USD,wychodzi 111333 dolców na głowę.Ja się wypisuję
    Do tego dopisz jeszcze koszty eksploatacyjne, opłaty lotniskowe itp.

    Co do rozmowy co polecam swój temat:
    Złomowiska samolotów czy bazy głębokich rezerw

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •