Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie Skąd się bierze świeże (w miarę) powietrze w samolocie ?


    Polecamy

    Może i durne pytanie zadaje, ale może wcale nie aż tak.
    Oglądałem z dzieciarnią jakiś film o himalaistach. Zdobywali chyba K2. Atak na szczyt odbywał się oczywiście w maskach tlenowych. Logiczne było pytanie dzieci "dlaczego oni wchodzą w maskach ?" Więc tłumacze że powietrze jest rozrzedzone i normalnie trudno byłoby oddychać. Ok zrozumieli. Ale po chwili drugie pytanie "samolot lata wyżej niż szczyt K2 a tam ludzie są bez masek, dlaczego ? " Odpowiadam że samolot jest hermetycznie zamknięty i jest w nim "ziemskie powietrze", i wówczas pojawiło się trzecie pytanie: "na ile starczy powietrza w samolocie ?" Odpowiedziałem jak potrafiłem, lakonicznie, że starczy na cały lot. Ale jak to jest ? Czy są filtry które zajmują się oczyszczaniem powietrza z nadmiaru CO2 czy inne ustrojstwa które powodują że mimo hermatyczności, powietrza odpowiedniego do swobodnego oddychania wystarcza ?



  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Skąd się bierze powietrze w samolocie ?

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Odpowiadam że samolot jest hermetycznie zamknięte
    To jest wlasnie typowe wierzenie ludzi ze samolot jest "hermetycznie" zamkniety. Nie jest. Jakbys zamknal takiego 747 i postawil w prozni to podobno cale powietrze z niego ucieknie w ciagu pol godziny. Zreszta tak mierza szczelnosc samolotu - pompujac powietrze o podwyzszonym cisnieniu i mierzac jak szbko ubywa. Ubytek nie moze byc szybszy niz dopuszczalna wartosc. Samolotowi daleko do 'hermetycznosci' lodzi podwodnej.

    Powietrze tylko dlatego jest w samolocie ze non-stop sie pompuje do niego powietrze z zewnatrz ktore przechodzi przez sprezarki i urzadzenia klimatyzacji. Typowo pobiera sie od razu rozgrzane sprezone powietrza z jednego ze stopni kompresora samego silnika. W 787 bedzie to troche inaczej.

  3. #3
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Skąd się bierze powietrze w samolocie ?

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Typowo pobiera sie od razu rozgrzane sprezone powietrza z jednego ze stopni kompresora samego silnika. W 787 bedzie to troche inaczej.
    Dokładnie,
    dlatego też przy awarii silnika istnieje możliwość pojawiania się dymu w kabinie.

    Z tego co czytałem, ten feed powietrza ze sprzężarki silnika ma pewien wpływ
    na wydajność samego silnika - było chya o tym sporo w temacie o 787.

    pzdr,
    paw.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    No i znowu coś więcej wiem, też dałem się omamić stereotypom Dzięki.
    Ale powietrze które pobiera z zewnątrz jest z małą, za małą zawartoscią tlenu i jak sobie z tym radzą ? Czy powietrze jest "dotleniane" czy jak ?



  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Ale powietrze które pobiera z zewnątrz jest z małą, za małą zawartoscią tlenu i jak sobie z tym radzą ? Czy powietrze jest "dotleniane" czy jak ?
    Dlaczego? Procent azotu/tlenu jest prawie taki sam bez wzgledu na wysokosc. Ja nic o tym nie wiem aby trzyba bylo "dotleniac".

  6. #6
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Tak na zdrowy rozum, to to jest "zwykłe" powietrze, tylko rozrzedzone. Więc je sprężają.

  7. #7
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    , tylko rozrzedzone. Więc je sprężają.
    No i teraz już jestem "w domu". Jeśli faktycznie sprężenie wystarczy aby aby z rozrzedzonego zrobić normalne to ok.
    Dzięki



  8. #8
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    To skoro mówicie, że świeże powietrze jest cały czas pobierane podczas lotu i tłoczone po uprzedniej "obróbce" ciśnieniowej do kabiny, to dlaczego podczas pewnego mojego lotu EHAM-KJFK B744 KLM pod koniec (6-7 godzina) powietrze było tak paskudne, że ledwo się dało oddychać (ludzie oddychali trzymając poduszki przy twarzy, nie mówiąc już o tym, że musiały to być płytkie i częste wdechy, bo inaczej się nie dało).
    Czy to może spowodowane było awarią, niewydolnością systemu, czy w dość starych już w sumie B744 KLM tak po prostu jest? Dodam, że np. innym razem w 777 powietrze było "tak samo świeże" przez cały lot transatlantycki. To jak to jest?

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Johnny928
    Czy to może spowodowane było awarią, niewydolnością systemu, czy w dość starych już w sumie B744 KLM tak po prostu jest? Dodam, że np. innym razem w 777 powietrze było "tak samo świeże" przez cały lot transatlantycki. To jak to jest?
    Pewnie było tak jak piszesz, jakaś awaria. Załoga Wam nie powiedziała?

  10. #10
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Załoga sama ledwie chodziła. Steward, który obsługiwał część, w której siedziałem miał okropnie zaczerwienione oczy pod koniec, nawet się później przestał uśmiechać... Wszyscy byli bardzo szczęśliwi, gdy odetchnęli powietrzem na lotnisku.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Johnny928
    nawet się później przestał uśmiechać...
    To rozwiązuje zagadkę pewną. Mianowicie w samolotach eurolotu brakuje świeżego powietrza bo stewy może i czerwonych oczu nie mają ale ten ciągły brak uśmiechu to sugeruje



  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Johnny928, Może zawór upustowy się nie otwierał tak szeroko jak powinien? Albo coś się porobiło z "packs" czyli jednostkami AC?
    Eee tam, podpis ;)

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Cytat Zamieszczone przez Johnny928
    Czy to może spowodowane było awarią, niewydolnością systemu, czy w dość starych już w sumie B744 KLM tak po prostu jest? Dodam, że np. innym razem w 777 powietrze było "tak samo świeże" przez cały lot transatlantycki. To jak to jest?
    Pewnie było tak jak piszesz, jakaś awaria. Załoga Wam nie powiedziała?
    Możliwe że wiedzieli o awarii ale nie chcieli straszyć ludzi podczas lotu wiedząc że dacie radę dolecieć. Wiadomo- mogłaby jakaś panika się wdać.

  14. #14
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    Możliwe że wiedzieli o awarii ale nie chcieli straszyć ludzi podczas lotu wiedząc że dacie radę dolecieć. Wiadomo- mogłaby jakaś panika się wdać.
    Na pewno wiedzieli :) Ale niczego zupełnie nie mówili. Wszyscy zdychali, ale jakoś się udało. Dobrze, że trwało to jedynie ok. 40 minut.

    A tak btw mi się nasunęło takie pytanie - czasem (nie zawsze), jak lecę PMDG 737 w FS2004, to gdy zaczynam schodzenie, zapala mi się "AIR COND" na panelu ostrzeżeń. Nie bardzo wiem, jak sie tego pozbyć, a po tej dyskusji mniemam, że jest to spowodowane właśnie ustawieniem packów lub jakichś innych urządzeń klimatyzacyjnych. Wie ktoś, o co biega? Pozdr. i dzięki.
    No i od razu jakby ktoś, kto wie, mógł powiedzieć jakie powinny być te ustawienia feedowania powietrza w poszczególnych fazach lotu w prawdziwym samolocie ;)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •