Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Czym sie charakteryzuje "positive climb"?


    Polecamy

    Pytanie jak w temacie.

    Pozdrawiam, Rafał

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    To znaczy ze samolot zdecydowanie sie wznosi do gory. Naogol jest to znak przy starcie ze mozna schowac podwozie.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Poprostu "zdecydowanie"? Tak na oko?

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Poprostu "zdecydowanie"? Tak na oko?
    Nire rozbieraj tego na "czesci". W lotnictwie jest duzo "zdrowego rozsadku", to nie matematyka. Piloci czekaja kilka sekund po rotacji aby sie upewnic ze kola juz nie maja styku z ziemia i ze samolot rzeczywiscie sie wznosi, schowanie podwozia za wczesnie nie byloby raczej wskazane. Ich VSI zacznie wskazywac jakas "dobra" liczbe powiedzmy minimum 500-1000 fpm. Raczej nie ma mozliwosci aby z jakieogos powodu nie schowali podwozia - chyba ze maja pustynie przed soba albo maja mase pasa przed soba co w przypadku typowego 747 z typowego lotniska raczej sie nie zdarza.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KORD/EPKK

    Domyślnie

    A ja kiedys zauwazylem jak 747 Air Atlanta Cargo wznosil sie po starcie jeszcze dobre 2 minuty z wypuszczonym podwoziem. Byl juz spokojnie na 5 kfeet. Chyba zapomnieli schowac
    http://my.flightmemory.com/banner2/Gabik.gif

  6. #6
    Awatar Piwi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Podobnie ostatnio Tristar w Pyrzowicach. Conajmniej 2 minuty po starcie schował podwozie, a zdążył już zrobić zwrot o 180 stopni. Czyżby faktycznie przez zapomnienie?

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Raczej chlodzili kola/hamulce

  8. #8
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Raczej chlodzili kola/hamulce
    To po starcie należy chłodzić podwozie???

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie podwozie tylko hamulce i oczywyscie nie zawsze tylko czasami

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Moze chlodzili hamulce, moze im sie zapomnialo, jedno albo drugie - to sie dzieje raczej rzadko (a moze to bylo zludzenie optyczne !!). Ja tego nigdy nie widzialem a sporo startow sie naogladalem.

  11. #11
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    "Positive climb", dla pilota jest wtedy gdy, jednocześnie:
    - wskażnik prędkości pionowej(VSI) wskazuje wartość dodatnią
    - i gdy wysokościomierz też "idzie do góry"
    wtedy jest "positive climb" i wtedy jest wznoszenie
    a to, że ktoś czasem podwozia nie chowa to cóż, jakiś czas temu widziałem 767 na "climb"ie z otwartym podwoziem, ale wznosił się cały czas do góry, przynajmniej na 2 kilometry do góry(póżniej chmury zasłoniły mi widok z lornetki), nie wiem co robił, ale to chyba z angielsiego "brakes cooling schedule" było, chociaż to tylko moja prywatna hipoteza.

  12. #12
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Raczej chlodzili kola/hamulce
    Skoro to Forum prostych pytań to ... Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić po co, albo co ma wpływ na to że chłodzi się koła czy hamulce Czy przez lot trwający dajmy na to 2 godz koła nie zdążą się schłodzić ... No a hamulców nie używa sie chyba podczas ... startu (Nie mówie tu o przerwanym starcie)

    Czy ktoś byłby uprzejmy wyjaśnić mi tą sytuację
    Wszystko jest kwestią czasu...

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Np. dlatego, że przy kołowaniu ostro przyhamował, przy starcie był duży nacisk na koła, itp. Lepiej schłodzić je, niż zamknąć i mieć za chwilę wheel well fire.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Po kołowaniu, nawet niespecjalnie długim tarcze hamulców mogą mieć temperaturę do 250-300 stopni Celsjusza. Jeżeli rozgrzeją się bardziej i przy takiej temp. na tarcze dostanie się np. wyciekający płyn hydrauluczny pożar gotowy, a w komorze podwozia gaśnic nie ma - po to się chłodzi hamulce.
    W ciepłych krajach, np. Qatar Airways, do chłodzenia hamulców kół stosuje się... wentylatory zamontowane na hamulcach - pozwalają skutecznie schłodzić hamulce - o powiedzmy 250 stopni w 30 minut, przy temp.zewn. +40 stopni.
    Dp definicji Positive clb dodać jeszcze trzeba rosnące wskazania RA - radiowysokościomierza, jeśli jest oczywiście.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15
    Awatar Hermolaus

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Po kołowaniu, nawet niespecjalnie długim tarcze hamulców mogą mieć temperaturę do 250-300 stopni Celsjusza.
    Mówimy o rozbiegu do startu?

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    a w komorze podwozia gaśnic nie ma
    A to dlaczego? Pożary wywołane w tym miejscu należą do rzadkości? Brak miejsca? Oszczędności?...
    Efomaniak, regomaniak ;)

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hermolaus
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Po kołowaniu, nawet niespecjalnie długim tarcze hamulców mogą mieć temperaturę do 250-300 stopni Celsjusza.
    Mówimy o rozbiegu do startu?
    Nie, o kolowaniu. Kolowanie moze wymagac czestego uzywania hamulcow jak duzo samolotow kreci sie po lotnisku.

  17. #17
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie Re: Czym sie charakteryzuje "positive climb"?

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Pytanie jak w temacie.

    Pozdrawiam, Rafał
    To ja mam taka podobna watpliwosc... A poniewaz nie ma glupich pytan , to sie zapytam: 'Co to jest wobec tego 'negative climb'? Czy to jest po prostu regularne i 'proceduralne' podchodzenie do ladowania? Jesli tak, to czemu po prostu nie mowi sie 'descending' i 'climbing' tylko 'positive climb' i 'negative climb'

  18. #18
    jks
    jks jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez Hermolaus
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Po kołowaniu, nawet niespecjalnie długim tarcze hamulców mogą mieć temperaturę do 250-300 stopni Celsjusza.
    Mówimy o rozbiegu do startu?
    Nie, o kolowaniu. Kolowanie moze wymagac czestego uzywania hamulcow jak duzo samolotow kreci sie po lotnisku.
    Niekoniecznie przy kołowaniu. Kiedyś lecąc CPH-LHR A319 obserwowałem (ze zgrozą )jak samolot kilka miniut po starcie wyrównał na 17000ft (*), zwolnił i po ostrzeżeniu pilota że zaraz będzie głośny dźwięk, opuszczone zostało podwozie. Po chwili pilot wyjaśnił, że było ostrzeżenie o przegrzaniu się jednej z opon podczas startu, co zdarza się nierzadko przy silnym, bocznym wietrze. Po ok 2 minutach takiego lotu podwozie zostało podniesione i polecieliśmy dalej na Heathrow.

    (*) ze słów pilota, w samolocie jest baaardzo głośno gdy opuści się podwozie na takiej wysokości.

  19. #19
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marta
    To ja mam taka podobna watpliwosc... A poniewaz nie ma glupich pytan , to sie zapytam: 'Co to jest wobec tego 'negative climb'? Czy to jest po prostu regularne i 'proceduralne' podchodzenie do ladowania? Jesli tak, to czemu po prostu nie mowi sie 'descending' i 'climbing' tylko 'positive climb' i 'negative climb'
    Zwrotów ‘climbing’ i ‘descending’ używa się jak najbardziej, przy stanach lotu, które mają na celu zmianę wysokości, bądź poziomu lotu. Czyli jest to zwyczajnie wznoszenie lub zniżanie. Jeśli zniżasz się, aby wylądować to jest to ‘approaching’ czyli podejście ( chociaż nie w każdym segmencie podejścia musi występować zniżanie, ale na pewno będzie występowało w podejściu końcowym czyli w ‘final approach’).

    Co do ‘positive climb’ to kilka postów wyżej masz definicję. Jak widzisz opiera się ona na wskazaniu dwóch grup przyrządów. Wysokościomierza i ewentualnie radiowysokościomierza, oraz VSI( wskaźnik prędkości pionowej). Dwa pierwsze przyrządy reagują na zmianę wysokości niemalże natychmiast po jej zmianie. Drugi przyrząd VSI, pokazuje tendencję, trend, czyli zmianę zachodzącą w pewnym przedziale czasowym, a tym samym, aby cokolwiek pokazać potrzebuje na to ‘trochę’ czasu.
    Teraz wyobraź sobie sytuację: startujący duży, długi samolot, prędkość V1,VR pilot ściąga wolant/drążek i unosi dziób maszyny, wysokościomierze, których odbiorniki ciśnienia znajdują się przy kabinie pilotów pokazują nabór wysokości(bo nos samolotu, tam gdzie jest kokpit wznosi się do góry), ale samolot jedzie jeszcze podwoziem głównym po pasie i jako całość wcale się jeszcze nie wznosi.
    Generalnie chodzi o to, że pilot musi mieć pewność, że cała maszyna się wznosi, a taką dają tylko jednoczesne ‘dodatnie’ wskazania tych dwóch/trzech przyrządów.
    Na pewno zwrotu ‘positive climb’ używa się w dwóch przypadkach: podczas startu, i podczas procedury Go Around gdy następuje przejście ze zniżania, na wznoszenie.

    Co do ‘negative climb’ to dla mnie jest to mniej więcej to samo co ‘cofnąć się o krok w przód’ , ale to moje zdanie.

  20. #20
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Cytat Zamieszczone przez Marta
    To ja mam taka podobna watpliwosc... A poniewaz nie ma glupich pytan , to sie zapytam: 'Co to jest wobec tego 'negative climb'? Czy to jest po prostu regularne i 'proceduralne' podchodzenie do ladowania? Jesli tak, to czemu po prostu nie mowi sie 'descending' i 'climbing' tylko 'positive climb' i 'negative climb'
    Co do ‘negative climb’ to dla mnie jest to mniej więcej to samo co ‘cofnąć się o krok w przód’ , ale to moje zdanie.
    No wlasnie dla mnie tez brzmi to dziwnie, stad to pytanie

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •