Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11

Wątek: Minima lotniska

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie Minima lotniska


    Polecamy

    Cześć,

    W
    ROZPORZĄDZENIU KOMISJI (WE) NR 8/2008 z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w odniesieniu do wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych mających zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego pkt 1.405 mówi się, że:
    Dowódca lub pilot lecący może rozpocząć podejście według wskazań przyrządów niezależnie od podawanych wartości RVR lub widzialności meteorologicznej, ale nie będzie kontynuował podejścia poza marker zewnętrzny lub pozycję
    równoważną, jeśli podawana wartość RVR lub widzialność są niższe od obowiązujących minimów.
    Proszę o wyjaśnienie co to jest
    marker zewnętrzny lub pozycja
    równoważna

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tzw. outer marker - antena umieszczona w pewnym miejscu emitujaca dosc kierunkowy sygnal tak ze samolot bezposrednio nad nia przelatujacy odbiera ten sygnal jak niebiesko-mrugajace swiatlo plus sygnal dzwiekowy. Mozesz uslyszec i zobaczyc jak pilot to widzi tutaj: Marker beacon - Wikipedia, the free encyclopedia

    Pozycja rownowazna to pozycja wokol tej anteny prostopadla do kierunku podejscia (w ten sposob samolot ktory nie przelecial dokladnie nad ta antena a lekko z boku rowniez podpada pod ten przepis).
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 06-11-2010 o 20:21

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Akurat w pozycji rownoznacznej chodzi o sytuacje, gdy outer markera nie ma.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    gdy outer markera nie ma.
    to ma sens.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    System ILS posiada trzy markery:
    - wewnętrzny (inner) IM; 75 m od progu drogi startowej,
    - środkowy (middle) MM; 1070 m od progu,
    - zewnętrzny (outer) OM; 7240 m od progu.
    Czy to prawda że obecnie zamiast powyższego stosuje się teraz DME, wg którego podaje sie odległość do progu
    Czy można traktować NDB jako markery
    Oczywiście pozycja równoważna jest wtedy gdy nie ma markerów. Czy pozycja równoważna to odcinek podejścia do lądowania w którym samolot stabilizuje się wg osi pasa startowego po wyjściu z np 2 zakretu racetraka

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie. To jest po prostu 7340m liczone wzdłuż ścieżki od progu wg. DME.

  7. #7

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Tak na marginesie - każda NDB ma marker czyli nadajnik 75 MHz z anteną emitującą pionowo w górę. Radiokompas na samolocie przelatującym nad NDB dostaje "cynk" o jej minięciu.
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    Saturn5 wskazał mi stronę gzie podana jest informacja, którą podaję niżej. Natomiast aaben wskazuje konkretną odległość auter markera. oczywiście mieści się w grancach jak podaje aaben.
    Wydaje mi się (ale muszę być pewien) że pilot może zniżać się do FAF przy podejściu nieprecyzyjnym i FAP przy precyzyjnym przy założeniu że warunki atmosferyczne, czyli widoczność RVR lub widzialność na podejściu do lądowania VIS jest poniżej minimów lotniska. Proszę o odpowiedź.

    The Outer Marker, which normally identifies the Final Approach Fix, is situated on the same line with the localizer and the runway centerline, four to seven nautical miles[citation needed] before the runway threshold. It is typically located about 1-nautical-mile (2 km) inside the point where the glideslope intercepts the intermediate altitude and transmits a 400 Hz tone signal on a low-powered (3 watt), 75 MHz carrier frequency. Its antenna is highly directional, and is pointed straight up. The valid signal area is a 2,400 ft (730 m) × 4,200 ft (1,280 m) ellipse (as measured 1,000 ft (300 m) above the antenna.) When the aircraft passes over the outer marker antenna, its marker beacon receiver detects the signal. The system gives the pilot a visual (blinking blue outer marker light) and aural (continuous series of audio tone morse code-like 'dashes') indication. Some countries, such as Canada, have abandoned marker beacons completely, replacing the outer marker with a non-directional beacon (NDB), and more recently with GPS fixes. In the United States, the outer marker has often been combined with an NDB to make a Locator Outer Marker (LOM). Some ILS approaches have no navigation aid at all situated at the final approach fix, but use other means, such as VOR radial intersections, distance measuring equipment (DME), GPS, or radar fixes, to identify the position.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piterek Zobacz posta
    Tak na marginesie - każda NDB ma marker czyli nadajnik 75 MHz z anteną emitującą pionowo w górę. Radiokompas na samolocie przelatującym nad NDB dostaje "cynk" o jej minięciu.
    Piotr
    Nie każda i nie odbiera tego radiokompas, tylko oddzielny odbiornik.

    nielot: Właśnie po to ktoś mądry użył słowa "równoważna", bo różni się to dla każdego podejścia. Mówisz o podejściu ILS i OM w określonej pozycji od progu - to dostałeś odpowiedź o pozycji równoważnej bez OM. Na kartach podejścia oznacza się to jako FAF dla precyzyjnych i FAP dla nieprecyzyjnych podejść.

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    wroclaw

    Domyślnie

    aaben odwrotnie, dzięki za wyjaśnienie

  11. #11

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    nie odbiera tego radiokompas, tylko oddzielny odbiornik.
    Nie mówiłem, że sygnał markera odbiera radiokompas. A to, że podobno nie wszystkie NDB maja markery to nie wiedziałem. Tak sobie myślałem, bo wszystkie radiolatarnie odbierane przeze mnie od producenta (Radiocom) jak i nowe pochodzące z importu miały zawsze markery i dodatkowo radiostację, przez którą można było awaryjnie zmodulować sygnał beaconu i próbować zagadać do samolotu. Myślałem, że to jest standartowe wyposażenie.
    P.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •