Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Co pokazuje ten przyrząd?


    Polecamy

    Jest to przyrząd np. ze Spifire'a. Czy to jest "Turn coordinator"? Górna wskazówka pokazuje kąt przechylenia. Czy dolna to jest odpowiednik "kulki" w takim "dzisiejszym"? Czy aby wykonać zakręt ustalony to dolna strzałka powinna być po środku skali?

  2. #2
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Sorki wszystkich ale nie potrafię wkleić zdjęcia

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    To daj linka albo wrzuć je na serwer np. www.imageshack.us
    Jeśli raz posmakowałes latania, bedziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo; bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić - Leonardo Da Vinci

  4. #4
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    zapewne to jest zakrętomierz i chyłomierz w jednym

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPST

    Domyślnie

    Napisałem tu szczerze mówiąc wcześniej posta, ale skasowałem, bo nie wiem dokładnie, o jaki przyrząd chodzi. Jedno jest pewne - jeśli ta górna wskazówka to zakrętomierz to nie wskazuje ona przechyłu, tylko kierunek i prędkość kątową zakrętu. Egzaminatorzy mają na punkcie tego przyrządu bzika.

  6. #6
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    bo chyłomierz jest od tego ; )

  7. #7
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    To jest tzw. turn & bank indicator


  8. #8
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dzięki Flycat za wyręczenie mnie ze zdjęciem
    Dokładnie chodziło mi o ten przyrząd. To jak to z nim jest? Co pokazuje górna, a co dolna wskazówka. Czy dzięki temu przyrządowi mogę wykonać zakręt skoordynowany i jakie muszą być wtedy jego wskazania, żebym widział, ze zakręt jest prawidłowy?

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Dzięki Flycat za wyręczenie mnie ze zdjęciem
    Dokładnie chodziło mi o ten przyrząd. To jak to z nim jest? Co pokazuje górna, a co dolna wskazówka. Czy dzięki temu przyrządowi mogę wykonać zakręt skoordynowany i jakie muszą być wtedy jego wskazania, żebym widział, ze zakręt jest prawidłowy?
    To zdjecie pokazuje przyrzad w starym stylu. Gorna czesc jest tzw. "slip/skid indicator" a dolna skala jest "turn/bank indicator". Sa to dwa przyrzady w jednym.

    Gorna skala (wskazowka) pokazuje czy zakret jest koordynowany - wskazowka powinna byc w srodku (gdzie bialy trojkacik) jesli zakret jest skoordynowany. Dolna pokazuje jak ostry jest zakret i w ktora strone.

    Byc moze 2 pokazuje "2 min" - czyli robisz pelne 360 stopni w 2 minuty. To bylby tzw. zakret "standartowy". Dla samolotow naprawde duzych "4 min" bylby zakretem standartowym. Ale jak mowilem - ten instrument w nowych samolotach (malych) wyglada troche inaczej choc pokazuje to samo. Natomiast w samolotach z tzw. "glass cockpit" to wyglada jeszcze inaczej i dolnej skali wogole nie ma. Naprzyklad tutaj jest pokazane jak to wyglada w 777 i jak widac trudno to znalezc ... http://www.meriweather.com/777/fwd/pfd.html (dobra zagadka aby znalezc slip/skid)

  10. #10
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    dolna skala jest "turn/bank indicator"
    To jest tylko "turn indicator", czyli po naszemu (będę konsekwentny ) zakrętomierz. Przyrząd ten pokazuje tylko prędkość kątową zakrętu i w którą stronę jest wykonywany, nie pokazuje zaś przechylenia (jak słusznie wcześniej koledzy wspominali). Przechylenie wskazywane jest przez "bank indicator" - chyłomierz poprzeczny, czyli zupełnie odrębny przyrząd.

    Byc moze 2 pokazuje "2 min" - czyli robisz pelne 360 stopni w 2 minuty. To bylby tzw. zakret "standartowy". Dla samolotow naprawde duzych "4 min" bylby zakretem standartowym
    Nielogiczne. Większa wartość to zakręt z większą prędkością kątową, zatem czas wykonywania zakrętu mniejszy.
    Zakręt standardowy, zgodnie z definicją, to zakręt z prędkością kątową 3 stopnie na sekundę (tak jak wspomniano, pełne okrążenie trwa wtedy 2 minuty), zawsze, bez względu na wielkość samolotu. Poza tym nie wielkość statku powietrznego a prędkość jest istotna ponieważ im większa prędkość lotu w zakręcie tym większe przechylenie musi być zastosowane aby wykonać zakręt z daną prędkością kątową. Przy 180 km na godzinę zakręt standardowy wykonuje się z przechyleniem 15 stopni, bez względu czy to Cessna 172 czy Boeing 777, natomiast dla prędkości 360 km/h zakręt standardowy należy wykonać z przechyleniem 30 stopni (dokładnie 28 stopni, we wzorze jest tangens kąta przechylenia więc nie jest ono wprost proporcjonalne do prędkości).

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Flycat skad masz zdjecie tego przyrzadu? Nie powiem ale ciekawa konstrukcja
    Zwlaszcza podoba mi sie wskazowka zamiast "kulki"

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPST

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Dzięki Flycat za wyręczenie mnie ze zdjęciem
    Dokładnie chodziło mi o ten przyrząd. To jak to z nim jest? Co pokazuje górna, a co dolna wskazówka. Czy dzięki temu przyrządowi mogę wykonać zakręt skoordynowany i jakie muszą być wtedy jego wskazania, żebym widział, ze zakręt jest prawidłowy?
    To zdjecie pokazuje przyrzad w starym stylu. Gorna czesc jest tzw. "slip/skid indicator" a dolna skala jest "turn/bank indicator". Sa to dwa przyrzady w jednym.

    Gorna skala (wskazowka) pokazuje czy zakret jest koordynowany - wskazowka powinna byc w srodku (gdzie bialy trojkacik) jesli zakret jest skoordynowany. Dolna pokazuje jak ostry jest zakret i w ktora strone.

    Byc moze 2 pokazuje "2 min" - czyli robisz pelne 360 stopni w 2 minuty. To bylby tzw. zakret "standartowy". Dla samolotow naprawde duzych "4 min" bylby zakretem standartowym. Ale jak mowilem - ten instrument w nowych samolotach (malych) wyglada troche inaczej choc pokazuje to samo. Natomiast w samolotach z tzw. "glass cockpit" to wyglada jeszcze inaczej i dolnej skali wogole nie ma. Naprzyklad tutaj jest pokazane jak to wyglada w 777 i jak widac trudno to znalezc ... http://www.meriweather.com/777/fwd/pfd.html (dobra zagadka aby znalezc slip/skid)
    Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Nielogiczne.
    Faktycznie moja teoria ze to 2 lub 4 min nie ma sensu. To byla tylko '1 sekundowa' teoria.
    Co do reszty to zgadza sie, duze samoloty (w domysle - duze to znaczy ciezsze to znaczy takie co maja wiekszy wing loading, to znaczy takie latajace szybciej) nie robia zakretow 3 st/sek tylko polowe tego aby unikac zbyt duzego przechylu ze wzgledow praktycznych.

    Cytat Zamieszczone przez Vizact
    Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?
    Tak.

  14. #14
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czyli uściślając:
    -górna wskazówka i podziałka, to odpowiednik "kulki" i wskazuje ewentualny wyślizg, ześlizg lub ich brak. (a swoją drogą ciekawe po co jest tam skala i czego to są jednostki?)
    -dolna wskazówka to prędkość kątowa zakrętu, wyskalowana w stopnie/sekunda.

    Czyli chcąc wykonać zakręt standardowy, górną wskazówkę trzymam po środku, a dolną na 3 po lewej lub prawej stronie.

    tak? Dobrze zakumałem

  15. #15
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    dokladnie tak.

    ps. zakręt 'prawidlowy' a nie nie standartowy

  16. #16
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    dokladnie tak.

    ps. zakręt 'prawidlowy' a nie nie standartowy
    Hmm. Prawidłowy to jedno, czyli bez wyślizgu/ześlizgu. Spotkałem się z określeniem zakręt standardowy dla zakrętu wykonywanego z prędkością kątową 3 stopnie/sekunda. Czyli taki jak używany w czasie zakrętów proceduralnych.

  17. #17
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A propos wskaźnika PFD na B777


    Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?

    Tak.
    Że jak? Niech się saturn wytłumaczy, bo obawiam się, że znowu skrót myślowy, a może moje oczy już nie te.

  18. #18
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    A propos wskaźnika PFD na B777

    Cytat:


    Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?

    Tak.


    Że jak? Niech się saturn wytłumaczy, bo obawiam się, że znowu skrót myślowy, a może moje oczy już nie te.
    W PFD 777 ten biały trójkąt pozwala określić kąt przechylenia w zakręcie, pod jego podstawą jest taki mały prostokącik, który może pruszać się niezależnie od trojkąta i jest tą "kulką" Jeśli robisz zakręt prawidłowy, to prostokąt utrzymuje się cały czas pod podstawą trójkąta, jeśli robisz wyślizg/ześlizg to prostokąt porusza się względem trójkąta w odpowiednią stronę.

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Że jak? Niech się saturn wytłumaczy, bo obawiam się, że znowu skrót myślowy, a może moje oczy już nie te.
    TermiT za mnie sie juz dobrze "wytlumaczyl". Moze rzeczywiscie twoje oczy

  20. #20
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Vizact
    Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Tak
    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    biały trójkąt pozwala określić kąt przechylenia w zakręcie
    Jednak "skrót myślowy" i z moimi oczami jest OK. Tak sie składa, że trójkącik to nie zakrętomierz, jak sam przyznałeś potwierdzając info TermiT-a. Pierwszy cytat zawiera zatem istotny błąd.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •