Sorki wszystkich ale nie potrafię wkleić zdjęcia
To daj linka albo wrzuć je na serwer np. www.imageshack.us
Jeśli raz posmakowałes latania, bedziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo; bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić - Leonardo Da Vinci
Napisałem tu szczerze mówiąc wcześniej posta, ale skasowałem, bo nie wiem dokładnie, o jaki przyrząd chodzi. Jedno jest pewne - jeśli ta górna wskazówka to zakrętomierz to nie wskazuje ona przechyłu, tylko kierunek i prędkość kątową zakrętu. Egzaminatorzy mają na punkcie tego przyrządu bzika.
Dzięki Flycat za wyręczenie mnie ze zdjęciem
Dokładnie chodziło mi o ten przyrząd. To jak to z nim jest? Co pokazuje górna, a co dolna wskazówka. Czy dzięki temu przyrządowi mogę wykonać zakręt skoordynowany i jakie muszą być wtedy jego wskazania, żebym widział, ze zakręt jest prawidłowy?
To zdjecie pokazuje przyrzad w starym stylu. Gorna czesc jest tzw. "slip/skid indicator" a dolna skala jest "turn/bank indicator". Sa to dwa przyrzady w jednym.Zamieszczone przez TermiT
Gorna skala (wskazowka) pokazuje czy zakret jest koordynowany - wskazowka powinna byc w srodku (gdzie bialy trojkacik) jesli zakret jest skoordynowany. Dolna pokazuje jak ostry jest zakret i w ktora strone.
Byc moze 2 pokazuje "2 min" - czyli robisz pelne 360 stopni w 2 minuty. To bylby tzw. zakret "standartowy". Dla samolotow naprawde duzych "4 min" bylby zakretem standartowym. Ale jak mowilem - ten instrument w nowych samolotach (malych) wyglada troche inaczej choc pokazuje to samo. Natomiast w samolotach z tzw. "glass cockpit" to wyglada jeszcze inaczej i dolnej skali wogole nie ma. Naprzyklad tutaj jest pokazane jak to wyglada w 777 i jak widac trudno to znalezc ... http://www.meriweather.com/777/fwd/pfd.html (dobra zagadka aby znalezc slip/skid)
To jest tylko "turn indicator", czyli po naszemu (będę konsekwentny ) zakrętomierz. Przyrząd ten pokazuje tylko prędkość kątową zakrętu i w którą stronę jest wykonywany, nie pokazuje zaś przechylenia (jak słusznie wcześniej koledzy wspominali). Przechylenie wskazywane jest przez "bank indicator" - chyłomierz poprzeczny, czyli zupełnie odrębny przyrząd.dolna skala jest "turn/bank indicator"
Nielogiczne. Większa wartość to zakręt z większą prędkością kątową, zatem czas wykonywania zakrętu mniejszy.Byc moze 2 pokazuje "2 min" - czyli robisz pelne 360 stopni w 2 minuty. To bylby tzw. zakret "standartowy". Dla samolotow naprawde duzych "4 min" bylby zakretem standartowym
Zakręt standardowy, zgodnie z definicją, to zakręt z prędkością kątową 3 stopnie na sekundę (tak jak wspomniano, pełne okrążenie trwa wtedy 2 minuty), zawsze, bez względu na wielkość samolotu. Poza tym nie wielkość statku powietrznego a prędkość jest istotna ponieważ im większa prędkość lotu w zakręcie tym większe przechylenie musi być zastosowane aby wykonać zakręt z daną prędkością kątową. Przy 180 km na godzinę zakręt standardowy wykonuje się z przechyleniem 15 stopni, bez względu czy to Cessna 172 czy Boeing 777, natomiast dla prędkości 360 km/h zakręt standardowy należy wykonać z przechyleniem 30 stopni (dokładnie 28 stopni, we wzorze jest tangens kąta przechylenia więc nie jest ono wprost proporcjonalne do prędkości).
Flycat skad masz zdjecie tego przyrzadu? Nie powiem ale ciekawa konstrukcja
Zwlaszcza podoba mi sie wskazowka zamiast "kulki"
Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?Zamieszczone przez saturn5
Faktycznie moja teoria ze to 2 lub 4 min nie ma sensu. To byla tylko '1 sekundowa' teoria.Zamieszczone przez RobCopter
Co do reszty to zgadza sie, duze samoloty (w domysle - duze to znaczy ciezsze to znaczy takie co maja wiekszy wing loading, to znaczy takie latajace szybciej) nie robia zakretow 3 st/sek tylko polowe tego aby unikac zbyt duzego przechylu ze wzgledow praktycznych.
Tak.Zamieszczone przez Vizact
Czyli uściślając:
-górna wskazówka i podziałka, to odpowiednik "kulki" i wskazuje ewentualny wyślizg, ześlizg lub ich brak. (a swoją drogą ciekawe po co jest tam skala i czego to są jednostki?)
-dolna wskazówka to prędkość kątowa zakrętu, wyskalowana w stopnie/sekunda.
Czyli chcąc wykonać zakręt standardowy, górną wskazówkę trzymam po środku, a dolną na 3 po lewej lub prawej stronie.
tak? Dobrze zakumałem
Hmm. Prawidłowy to jedno, czyli bez wyślizgu/ześlizgu. Spotkałem się z określeniem zakręt standardowy dla zakrętu wykonywanego z prędkością kątową 3 stopnie/sekunda. Czyli taki jak używany w czasie zakrętów proceduralnych.Zamieszczone przez S.W.A.T
A propos wskaźnika PFD na B777
Że jak? Niech się saturn wytłumaczy, bo obawiam się, że znowu skrót myślowy, a może moje oczy już nie te.
Hmm... zakrętomierz to trójkącik, a chyłomierz to ten prostokącik pod nim?
Tak.
W PFD 777 ten biały trójkąt pozwala określić kąt przechylenia w zakręcie, pod jego podstawą jest taki mały prostokącik, który może pruszać się niezależnie od trojkąta i jest tą "kulką" Jeśli robisz zakręt prawidłowy, to prostokąt utrzymuje się cały czas pod podstawą trójkąta, jeśli robisz wyślizg/ześlizg to prostokąt porusza się względem trójkąta w odpowiednią stronę.Zamieszczone przez RobCopter
TermiT za mnie sie juz dobrze "wytlumaczyl". Moze rzeczywiscie twoje oczyZamieszczone przez RobCopter
Zakładki