Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kozienice

    Domyślnie Czarna skrzynka czy się ją wymienia i jak to działa?


    Polecamy

    Witam. Ostatnio nurtuje mnie działanie czarnej skrzynki. Otóż oglądałem ostatnio katastrofy w przestworzach i tam lektor mówił, że czarna skrzynka rejestruje ostatnie 30min rozmów z kabiny pilota. I tu moje skoro rejestruje tylko 30min, to jak to działa? I czy wymienia się ją co jakiś czas??
    z góry sorry za chaotyczne sformułowanie...
    Pozdr IrEk
    Różni ludzie, jedna pasja---> Lotnictwo :)

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Temat jest troche rozlegly i najpierw nalezaloby wyjsnic co to jest "czarna skrzynka" (ktora nie jest czarna )
    Wg przepisow JAR rozroznia sie urzadzenia nastepujacego typu. Kazdy samolot w zaleznosci od wagi i ilosci miejsc pasazerskich (z reguly masa mniejsza lub wieksza od 5700kg i ilosc siedzen dla pasazerow mniejsza lub wieksza od9 ) musi posiadac ktores z nich. Rowniez czas przez jaki rejestruja dane jest rozny

    A) fligh data recorder - czyli rejestrator parametrow lotu - urzadzenie to nie rejestruje zadnych rozmow ani dzwiekow - z reguly musi "zapamietac" do 25h
    B) cockpit voice recorder - to uzadzenie nagrywa dzwieki - z reguly od 30min do 2h
    C) combination recorder - czyli polaczenie A i B

    Z tego co wiem to urzadzenia te nagrywaja ciagle czyli jezeli pojemosc jest 30 min to po uplywie tego czasu nowe dane sa nakladane na poprzednie.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Rejestrator czyli czarna skrzynka w starszych samolotach faktycznie zwierał tylko ostatnie pół godziny - była to pętla z taśmy magnetycznej, stąd 30 minut, natomiast parametry lotu rejestruje się kilkanaście-kilkadziesiąt godzin - po prostu zapis parametrów zajmuje mniej miejsca, niż zapis głosu. Najnowsze zalecenia to 120 minut, nowe rejestratory zapisują w pamięci typu flash (tzw. solid state) więcej po angielsku: tutaj i tutaj
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    nowe samoloty maja skrzynki nie na taśmę a na pamięć Flash...

    zbudowane jest to tak iż jest sobie płytka z pamięcią Flash w obudowie ta natomiast łącznie z płytka jest "zalewana" "mazidłem" i pakowana w "czarną" skrzynkę która ma wytrzymać wszystko..

    aby "odpakować" należy "odkopać" i rozkleić "mazidło" (biała pianka coś a'la to) od pamięci Flash i już masz te 30 minut...

    nowe potrafią rejestrować masę informacji na masę czasu reguła: im starszy samolot tym prostsza i "krótsza" skrzynka.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kozienice

    Domyślnie

    Dzięki panowie wreszcie przestanie mnie nurtować to pytanie. Wiedziałem, że mogę liczyć na pomoc

    Pozdro IrEk
    Różni ludzie, jedna pasja---> Lotnictwo :)

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    nowe samoloty maja skrzynki nie na taśmę a na pamięć Flash...
    Nawet moja automatyczna sekretarka (czy jak to sie po polsku nazywa "answering machine") zapisuje glos w pamieci flash ...

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Też nie bardzo przemawiało do mnie, dlaczego jeśli np. temperatura nie zniszczy taśmy, to przecież kości pamięci też raczej nie? A przecież do niedawna taśmy były podstawą rejestratorów. A ile odpada problemów z regulacją głowic itp. Jeszcze chwila i tylko obudowy zostaną duże - żeby było łatwiej,,, znaleźć rejastrator
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Myślę że nie zdarza sie aby "czarna skrzynka" była poddawana rutynowemu kontrolnemu odsłuchowi w celu sprawdzenia co mówią piloci, jak się zachowują, czy ich angielski jest ok, czy bez zgody kogoś tam nie było gościa w kokpicia itd . Więc pytanie : Czy może do takich kontroli są inne rejestratory ?



  9. #9
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    ATC nagrywa rozmowy

  10. #10
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Myślę że nie zdarza sie aby "czarna skrzynka" była poddawana rutynowemu kontrolnemu odsłuchowi w celu sprawdzenia co mówią piloci, jak się zachowują, czy ich angielski jest ok, czy bez zgody kogoś tam nie było gościa w kokpicia itd . Więc pytanie : Czy może do takich kontroli są inne rejestratory ?
    Tu by się lepiej wypowiedział jakiś pilot większego samolotu. Ale tak na zdrowy rozum, to gdzieś pewnie jest jakiś port, do którego technik się może podpiąć i odczytać zapisane dane bez fizycznego wyciągania "bebechów". Pytanie, czy taki zapis pochodzi z "czarnych skrzynek", czy z innego rejestratora nadal otwarte

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Pytanie, czy taki zapis pochodzi z "czarnych skrzynek", czy z innego rejestratora nadal otwarte
    Tak jak napisalem wczesniej. Z reguly w samolocie sa dwa odrebne urzadzenia - Cockpit Voice Recorder ktory nagrywa dzwieki z kokpitu oraz Fligt Data Recorder - ktory nagrywa tylko parametry lotu bez zadnych dzwiekow.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    ATC nagrywa rozmowy
    Pilotów między sobą?

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    to gdzieś pewnie jest jakiś port, do którego technik się może podpiąć i odczytać zapisane dane bez fizycznego wyciągania "bebechów". Pytanie, czy taki zapis pochodzi z "czarnych skrzynek", czy z innego rejestratora nadal otwarte
    Owszem technik ma dostep do urzadzen diagnostycznych w samolocie ale to nic nie ma wspolnego z "czarnymi skrzynkami".

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Czy może do takich kontroli są inne rejestratory ?
    Nie ma metod aby "szpiegowac" pilotow poza tym co jest w czarnej skrzynce - a to sie uzywa tylko w wypadkach.

  15. #15
    Awatar Air Q

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ...

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez radian
    to gdzieś pewnie jest jakiś port, do którego technik się może podpiąć i odczytać zapisane dane bez fizycznego wyciągania "bebechów". Pytanie, czy taki zapis pochodzi z "czarnych skrzynek", czy z innego rejestratora nadal otwarte
    Owszem technik ma dostep do urzadzen diagnostycznych w samolocie ale to nic nie ma wspolnego z "czarnymi skrzynkami".
    Artykuł z czasopisma "Lotnictwo Aviation International" nr 23/24 1994 (dawno już nie ma tego czasopisma) "Czarna skrzynka i jej tajemnice"...cytat:
    Rejestratory instalowane są w samolotach w miejscach łatwo dostępnych dla obsługi, ponieważ z zapisu rejestratora korzysta się nie tylko po wypadku, ale i w czasie normalnej eksploatacji.
    mowa o Rejestratorze Szybkiego Dostępu będącego dublerem "czarnej skrzynki", więcej w artykule na stronach ATM:
    http://www.atmavio.pl/1_1.php

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •