Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie Dlaczego przekierowanie a nie holding?


    Polecamy

    Witajcie,

    W dzisiejszych artykule na portalu gazeta.pl (Pierwszy atak zimy: utrudnienia na Okęciu) opisane jest, że samoloty czekają na odśnieżenie pasa w powietrzu kilkanaście minut i później ląduje.

    Natomiast samoloty, które nie mają wystarczająco dużo paliwa są odsyłane na lotniska zastępcze. Jak to? Nie ma paliwa na holding, a na dolot do innego lotniska jest? Wynika z tego, że kilkunastominutowa procedura holdingu żre więcej paliwa od przekierowania na innych port i dolot z podejściem tam?

    Czy chodzi o to, że np latanie na mniejszej wysokości + klapy powoduje zwiększone użycie paliwa niż dolot do lotniska zastępczego? Przecież np z Okęcia lata się na Pyrzowice lub Balice? A to jest godzina lotu. Holdingu jest kilkanaście minut.

    Więc jak to jest? Fizyka i paliwo czy pismackie bzdury?

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No Kolego - tu mnie zawiodłeś.
    Chcesz pisać pracę z tematu ogólnie mówiąc lotniczego a nie znasz procedur. NIEDOBRZE.
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 29-11-2010 o 15:19 Powód: ort
    Marek156-DPWAW

  3. #3
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Latając w holdingu nigdy nie masz gwarancji że za 15, 20, 30 minut wylądujesz. Może się okazać że po 40 minutach kręcenia będą jednak kazali lecieć na zapasowe. Więc jak maszyna ma mało paliwa to nie kombinuje się tylko od razu wywala na zapas.



  4. #4
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    co do paliwa polecam poczytac

    myFTO | Block Fuel & More…

    pzdr

  5. #5
    Awatar zubeer

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPKT/EGPH

    Domyślnie

    paliwo w momencie oderwania od ziemi-jest sumą kilku składowychlaicyzując)paliwa na przelot,paliwa na holding;paliwa na dolot+kapitańskie extra.
    Nie masz gwarancji czasu pozostania w holdingu,mozesz nie zdązyć z kolejką itd...
    Fuji S2500HD.

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin Steuer Zobacz posta
    Nie ma paliwa na holding, a na dolot do innego lotniska jest?
    Ale co w tym dziwnego? W nieskonczosc nie mozna latac wiec paliwo na holding sie kiedys konczy. A to, ze ma na dolot na zapas i nie wykorzystuje tego na holding to chyba logiczne... No chyba, ze wolalabys zuzyc cale paliwo w oczekiwaniu nad lotniskiem, ze moze akurat uda sie wyladowac?

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Przede wszystkim warto jednak na forum lotniczym wyrazac sie prawidlowo. Samoloty nie sa "odsylane" ani "przekierowywane" - odlatuja na podstawie decyzji zalogi wypracowanej wraz z operatorem.

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dajwertowane są
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale dopiero po kanselacji instrukcji holdingu.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Marek156sw, pragnę zauważyć, że pisać będę z tematu PRAWA lotniczego. Ni to procedury, ni to techniczna praca. Ale cóż, prawo do swojej opinii masz ;] Bardzo pomocny Twój post swoją drogą, dziękuję za cenną opinię.

    thewho, tak, no skończy się. Ale pytam w kontekście artykułu, gdzie napisano, że oczekuje się po kilkanaście minut, bo tyle trwa mniej więcej odśnieżenie pasa. A dolot na np Katowice 50-60 min?

    Quantas i gaugan - Dziękuję za merytroczną odpowiedź, już jaśniej.

    Czyli w praktyce pewnie ATC uznało z kapitanem, że nie ma sensu czekać przy możliwej kolejce na lotnisku i od razu niektóre loty ekspediowała na zapasowe?

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    ATC nie ma tu nic do uznawania. Podaje jedynie warunki plus prognozy. Decyzje podejmuje zaloga. Dlatego nie ma mowy o "odeslaniu" czy "przekierowaniu" (co sugeruje, ze to wlasnie ATC "odsyla).

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Ah tak, teraz jest pełna jasność.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin Steuer Zobacz posta
    Ale pytam w kontekście artykułu, gdzie napisano, że oczekuje się po kilkanaście minut, bo tyle trwa mniej więcej odśnieżenie pasa. A dolot na np Katowice 50-60 min?
    No ale dalej nie rozumiem co w tym dziwnego, ze na dolot ma sie wiecej paliwa niz na holding? Juz nie mowie o znajomosci przepisow lotniczych tylko tak na logike jaki ma zwiazek jedno z drugim?
    Jak czekasz na kogos kto ma Ci przekazac np jakies dokumenty i i umowiles sie w kawiarni na godzine 10 (planowany przylot na lotnisko docelowe) a nastepne spotkanie masz o godzinie 11 przy czym dojscie do nastepnego lokalu zajmuje np 50 minut (tyle trwa dolot na zapas) to ile mozesz czekac zeby sie nie spoznic? 10 minut a pozniej musisz isc na nastepne spotkanie (czyli odejsc na zapasowe)
    Tak wiec miales 10 minut czekania a 50 minut lotu na zapasowe Wg tego co napisales wczesniej to klient z pierwszego spotkania, ktory Cie nie zastal na miejscu tez moglbym powiedziec "ale jak to Pana juz nie ma? Przeciez czekal Pan na mnie tylko 10 minut i poszedl na nastepne spotaknie a ma Pan jeszcze 50 minut czyli mogl Pan na mnie czekac 5 razy dluzej..."

    W rzeczywistosci tez jestes limitowany czasem ale ten czas mozesz sobie "kupic" lecac wiecej paliwa. Dolot na zapas dla uproszczenia zawsze mniej wiecej zajmuje tyle samo a jedyne co mozesz zmienic to ile czasu mozesz czekac nad lotniskiem docelowym. Oczywiscie moglby sie zalac po korki i by sie okazalo, ze mozesz czekac nawet 3 godziny i wiecej i wtedy faktycznie lecialbys na zapas np godzine po wczesniejszym 3 godzinnym czekaniu. Problem jest tylko taki, ze nie zawsze samolot ma na tyle udzwigu zeby zabrac tyle paliwa a po drugie nikt nie wozi tyle paliwa w czasach gdy jest tendecja do oszczedzania (ciezszy samolot wiecej wazy i wiecej pali a to kosztuje). Loty na zapas to maly procent operacji wiec raczej liczy sie paliwo na styk oczywiscie w zgodzie z przepisami i dostowaniem do tego co sie dzieje w pogodzie.

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A jeśli chodzi o ceny paliwa: w samolocie pewnej linii która woziła kiedyś pocztę po Polsce (i po okolicach) widziałem lata temu rozpiskę z cenami paliw w obsługiwanych przez nią portach - procentowe zależności żeby było wiadomo gdzie drogo a gdzie tanio.
    Jak się teraz tankuje? Linie mają wynegocjowane rabaty w stałych portach czy kupuje się tam, gdzie tanio plus uwzględnia się koszt lotu cięższym samolotem?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Moze troche glupie, ale czy sie nie zdarza, ze na zapasowym trzeba postac w holdingu?

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Do tego służy final reserve fuel, którego powinno być na 30/45 min holdingu po przylocie nad lotnisko zapasowe.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Moze troche glupie, ale czy sie nie zdarza, ze na zapasowym trzeba postac w holdingu?
    Pewnie sie zdarza choc takie pietrzenie przeszkod mozna ciagnac bez konca i malo to ma wspolnego z rzeczywistoscia. To tak jakbys zapytal - jak zlamalem reke co bedzie jak wybije dodatkowo zeba w drodze do chirurga? Lotnisk zapasowych moze byc kilka w poblizu, nikt nie bedzie sie pchal na lotnisko gdzie jest jakas kolejka. Piloci maja z reguly duzo wiecej mozliwosci (i moga je zrealizowac wczesniej) niz ci sie wydaje. Pilot ktory zostal zaskoczony przez taki ciag przeszkod i zostal bez wyjscia to pilot ktory popelnil bledy duzo wczesniej.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 30-11-2010 o 09:56

  18. #18

    Dołączył
    Dec 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin Steuer Zobacz posta
    Ale pytam w kontekście artykułu, gdzie napisano, że oczekuje się po kilkanaście minut, bo tyle trwa mniej więcej odśnieżenie pasa. A dolot na np Katowice 50-60 min?
    Odśnieżanie pasa może i trwa kilkanaście minut, ale rozładowanie kolejki która się zrobiła w powietrzu może trwać np. godzinę, a za chwilę trzeba znów odśnieżyć bo napadało i znowu się wydłuża czas oczekiwania na podejście, więc czasem lepiej wybrać inne lotnisko niż ryzykować czekanie.

    Załoga zanim podejmie decyzje to upewnia się czy na zapasowym jest lądowanie bez problemu. Jeżeli tam też jest akcja zima, zawsze mogą wylądować gdzieś indziej, gdzie warunki są dobre.

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez magicmaker Zobacz posta
    Odśnieżanie pasa może i trwa kilkanaście minut, ale rozładowanie kolejki która się zrobiła w powietrzu może trwać np. godzinę, a za chwilę trzeba znów odśnieżyć bo napadało i znowu się wydłuża czas oczekiwania na podejście, więc czasem lepiej wybrać inne lotnisko niż ryzykować czekanie.

    Załoga zanim podejmie decyzje to upewnia się czy na zapasowym jest lądowanie bez problemu. Jeżeli tam też jest akcja zima, zawsze mogą wylądować gdzieś indziej, gdzie warunki są dobre.
    Nie wiem czy można coś jeszcze prościej wytłumaczyć mi w tym wątku, dziękuję, po kumulacji Waszych odpowiedzi wszystko stało się jasne.

  20. #20

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPWA, choć bliżej do EPMO

    Domyślnie


    Polecamy

    Super wyjasnienia, ja też dziękuję

    Mam pytanie uzupełniające: czy maksymalny zasięg samolotu (ten podawany przez producenta) uwzględnia wszystkie te elementy, czy tylko Taxi/Trip ?
    -----
    Nienawidzę polskiego malkontenctwa.



Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •