Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question Jaki płyn dolewa się w zimie do nafty lotniczej?


    Polecamy

    Witajcie! Chciałem się was zapytać, jaki płyn dolewa się w zimie do nafty lotniczej i w jakich proporcjach, aby nie zamarzało. Dzisiaj w TVN słyszałem, że jako przyczynę awarii 3 silników w TU-154 w Moskwie (ostatni incydent) podano błąd obsługi lotniska, która zapomniała tego płynu dolać.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Dodaje się np. coś takiego Prist Hi-Flash Anti-Icing Fuel Additive Wynika to z faktu że paliwo Jet-A1 powinno mieć temperaturę zamarzania nie wyższą niż -47 C. Zimą taka temperatura może pojawić się już na niższych poziomach lotu. Dodatek ten dodaje się na pewno do turbopropów, w jet-ach silnik jest chłodzony paliwem, które się przez to ogrzewa i teoretycznie jego temperatura nie powinna spaść poniżej -47 (jeżeli spada to podobno leci się wolniej i szybciej). Nie wiem czy którekolwiek linie dolewa taki dodatek do paliwa, przydałby się kirek

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wara Zobacz posta
    Dodatek ten dodaje się na pewno do turbopropów, w jet-ach silnik jest chłodzony paliwem, które się przez to ogrzewa i teoretycznie jego temperatura nie powinna spaść poniżej -47 (jeżeli spada to podobno leci się wolniej i szybciej).
    To nie jest prawda. Odrzutowce sa duzo bardziej narazone na niebezpieczenstwo zamarzania paliwa bo: 1) lataja duzo wyzej 2) ich trasy sa duzo dluzsze wobec tego paliwo ma duzo wiecej czasu na oddanie ciepla. Naprzyklad najbardziej narazone sa samoloty na dlugich trasach poprzez biegun. Nowowczesne samoloty latajace na takich trasach maja kilka zabezpieczen - dokladne wskazniki temperatur paliwa oraz ustalanie dokladnej temperatury zamarzania dla akurat tego paliwa przed samym wylotem. Piloci musz monitowac aktualna temperature paliwa, jako ostatecznosc samolot moze byc zmuszony do zejscia na nizsze wysokosci. Nikt tez nie dolewa niczego bezposrednio na lotnisku przed lotem powiedzmy takiego 777 nad biegunem.
    Faktycznie paliwo w odrzutowcach potrafi byc ogrzewane przez wymmienik ciepla (naprzyklad z generatorami pradu) ale dzieje sie to wylacznie przy samym wejsciu do silnika.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 06-12-2010 o 23:38

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    OK, rozumiem że paliwo jest mieszane z tym dodatkiem przez dostawcę paliwa. Po co w takim razie zalecają przy turbopropach dodawanie tego dodatku skoro w paliwie już jest?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Jest wiele roznych paliw, nie kazde lotnisko (zwlaszcza te male gdzie laduja turbopropy) musi miec akurat to co chcesz, polecam ta liste:

    Aviation Fuel - Jet Fuel Information

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Dzisiaj w TVN słyszałem, że jako przyczynę awarii 3 silników w TU-154 w Moskwie (ostatni incydent) podano błąd obsługi lotniska, która zapomniała tego płynu dolać.
    Niczego takiego do tej pory nie wiadomo.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 07-12-2010 o 22:03 Powód: Scalone dwa posty.

  6. #6
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jakie płyny? Np. wg ATR AFM akceptowane dodatki (max 0,15% objetości) Philips PFA 55 MB, MIL-I-27 686D/E. W praktyce widziałem kilka razy jak załoga obserwowała temperaturę na zewnątrz - jeżeli spadała poniżej min. temp. zamarzania dla danego rodzaju paliwa podawanej w AFM, zmniejszała odpowiednio pułap.. Np dla JET A1 temp. zamarzania podczas "pracy" wynosi -48C (wg.producenta), min dla rozruchu koło -38C.
    Pozdrawiam

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wara Zobacz posta
    Po co w takim razie zalecają przy turbopropach dodawanie tego dodatku skoro w paliwie już jest?
    Sa bardzo rozne gatunki paliwa, do tego producent samolotu moze polecic dodatek do paliwa, naprzyklad w przytoczonej przez ciebie ulotce jest lista samolotow ktora tego wymaga, inne typy wedlug uznania pilota. Krotko mowiac sa rozne paliwa, rozne silniki. W duzych pasazerskich samolotach nikt nic nie "dolewa", w kazdym razie nie na lotnisku, producent dostarcza paliwo okreslonej jakosci.

  8. #8
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Podepnę się pod temat z pytaniem, które mnie kiedyś zastanowiło a przy okazji tego wątku sobie o nim przypomniałem... Jakie są skrajne temperatury dla lecącego samolotu. Często na przelotowej jest w granicach -50 C... http://www.prz.edu.pl/~awionika/dyd/...%20Palucha.pdf w tej pracy jest napisane -80/+200 ale to dotyczy urządzeń lotniczych.
    Nasz Kolega opisuje swoje doświadczenia rzędu -70 C LATANIE W KATARZE Wyglądałoby na to, że te -80 to faktycznie max.

  9. #9
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Na pewno nie będzie dużo mniej niż 56,5 C. Wynika to z faktu, że wg atmosfery standardowej temperatura spada z gradientem 6,5 C na 1000m do wysokości 11000m, a dalej jest stała. Może się zdarzyć, że spadnie niżej, ale to będzie spowodowane np niską temperaturą na wysokości MSL, albo jakimiś prądami. Ogólnie nie liczyłbym na osiągnięcie temperatury poniżej -65 C.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Do tego skrzydla samolotu beda mialy wieksza temperature niz otaczajace powietrze wsutek efektu tarcia - jest to dobre kilkanascie stopni - to jest naprawde zbawienne jesli chodzi o temperature samego paliwa.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    O ile dobrze pamietam, dla E145 jest ograniczenie lotu do -60C (jeśli oczekiwane jest nizej, to planuje się też niżej).
    W manualu E170 jest bodaj -66C. Dla wiekszosci maszyn oczekiwałbym okolic -60, do -65 (byc moze ciut nizej dla dalekich typu 777/330/340 i jumbo).

    Pozdrawiam, Adam

  12. #12
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Dodatki dolewa sie w samolotach, ktore nie maja podgrzewaczy paliwa. Te ktore maja, nie potrzebuja dodatkow. Np. ATR nie musi, a PC-12, czy Cessna Citation juz tak. Typ napedu nie ma tu znaczenia. I ZTCW nie tyle chodzi o zamarzanie samego paliwa, tylko o wytracanie sie krysztalkow lodu z wody w nim zawartej... O ile pamietam, w PC-12 "Prista" dolewalo sie juz gdy temperatura w czasie lotu spadala ponizej 0 C, czyli praktycznie zawsze - nawet w srodku lata...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 10-12-2010 o 01:41

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    To znaczy, że ten problem z dolewaniem np. tego "Prista" mają tylko małe samoloty i większych maszyn, np. A320/B737/E170 problem juz nie dotyczy, bo niczego takiego dolewać nie muszą, skoro samolot typu ATR już nie musi?

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A odpowiedz sobie na pytanie, w jakich warunkach (temperaturach) latają samoloty o które pytasz?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No w niskich, a zima nawet bardzo niskich, ok. - 60 stopni.

  16. #16
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    No w niskich, a zima nawet bardzo niskich, ok. - 60 stopni.
    A to ile jest w lecie?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  17. #17
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Skoro temperatura spada z gradientem -6,5 stopnia/1000 metrów, to wnioskowałbym, że jest tyle samo, niezależnie od pory roku.

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Skoro temperatura spada z gradientem -6,5 stopnia/1000 metrów,
    ten gradient to oczywiscie nic stalego i podlega wachaniom, czesto nawet sporym ale tak poza tym to dyskusja dawno chyba przestala miec jakikolwiek sens...

  19. #19
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    To czym się różni "niska" od "bardzo niskiej w zimie"?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  20. #20
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    No właściwie niczym.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •