Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie Jakie "zabawki" nawigacyjne da się jeszcze włożyć do samolotu?


    Polecamy

    Witam,

    Do napisania tego postu/pytania sprowokowały mnie przede wszystkim medialne opisy wszelkiego rodzaju samolotów VIPowskich, chwalące pod niebiosa ich wyposażenie "specjalne systemy" itp. Również katastrofa smoleńska, gdzie takie wątki się przejawiają i wzbudzają czasem wyobrażenie u laików że samolot mógłby wylądować sam, wszędzie zawsze gdyby tylko miał lepsze wyposażenie.

    A więc - co oprócz standardowego wyposażenia samolotów cywilnych (mówię tu o ILS, TAWS itp) ma n.p. taki VC-25 aka Air Force One? Albo inna zabawka np. Sarkozy'ego czy przywódców np. Chin? Pomijam kwestie różnych systemów antyrakietowych itp, chodzi o samą nawigację, czy stosuje się noktowizory czy inne pomoce (strzelam totalnie z pały). Czy jest do obronienia teza że samolot może wylądować gdziekolwiek, bez żadnego wsparcia pomocami nawigacyjnymi z ziemi?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Czy jest do obronienia teza że samolot może wylądować gdziekolwiek, bez żadnego wsparcia pomocami nawigacyjnymi z ziemi?
    Oczywiście, wystarczą oczy pilota
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Czy jest do obronienia teza że samolot może wylądować gdziekolwiek, bez żadnego wsparcia pomocami nawigacyjnymi z ziemi?
    Trduno rozgarnac tutaj o co ci dokladnie chodzi ale zgadujac - nie ma obecnie samolotu w normalnej eksploatacji ktory by wyladowal "sam" na tym lotnisku w Smolensku.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-01-2011 o 19:14

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Może chodzi o jakieś systemy podejścia precyzyjnego wg satelitów np. GPS, korzystające z kluczy deszyfrujących celem zwiększenia dokładności+może jakieś mobilne stacje naziemne nadające poprawki podstawiane odpowiednio wcześniej w okolice lotniska...

    Zamiast ILS np. na lotniskowcach zdaje się stosuje się coś w rodzaju podejścia po wiązce lasera na podczerwień. Ale sądzę, że i tak odpowiednie służby musiałby podstawić jakiś komponent na ziemi.

  5. #5
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Oczywiście, wystarczą oczy pilota


    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Trduno rozgarnac tutaj o co ci dokladnie chodzi ale zgadujac - nie ma obecnie samolotu w normalnej eksploatacji ktory by wyladowal "sam" na tym lotnisku w Smolensku.
    Nie chciałem już tym Smoleńskiem tu świecić ale tak, chodzi o sytuację gdy widoczność jest ograniczona lub jej brak a na ziemi brak / są niewystarczające pomoce nawigacyjne.
    Ostatnio edytowane przez tigga ; 20-01-2011 o 20:21 Powód: lit

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Myślę, że "zwykła" kamera na podczerwień (plus zobrazowanie na HUD np.) mogłaby trochę pomóc.

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PksMHz Zobacz posta
    Myślę, że "zwykła" kamera na podczerwień (plus zobrazowanie na HUD np.) mogłaby trochę pomóc.
    Tak, nazywa sie to EVS i juz sie montuje w wielu samolotach. Ale jest oczywiscie granica przez jaka mgle to moze sie przebic i ciagle wymagane sa dosc zaawansowane systemy nawigacyjne jako glowne zrodlo naprowadzania.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •