Separacja pionowa ponizej FL290 wynosci 1000ft, powyzej FL290 wynosi 2000ft.
Pozioma 1000/2000ft? Chyba pionowa!
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Szukałem po forum, ale wpisywałem różne hasła prócz "separacja" :/
Widzę, że rzeczywiście 2000, ale nie metrów, tylko stóp :P
Dziękuję za odpowiedź!
Tymczasem pozioma to zależnie od tego, w jakiej przestrzeni rzecz się dzieje między 2.5 a 8NM
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
no juz raczej wynosi uniwersalnie 1000 ft dla wszystkich. Jak latasz powyzej FL290 musisz byc wekwipowany RVSM.Zamieszczone przez kondziu
Pewnie powiesz, że się czepiam ale separacja 1000 ft stosowana jest wyłącznie w przestrzeni RVSM a ta nie obejmuje całej przestrzeni powietrznej. Jest sporo miejsc na świecie, gdzie ona nie jest wprowadzona.Zamieszczone przez saturn5
Nawet jak w poziomie wydawal sie blisko to pewnie w pionie byl od was minimum te 300m a to wystarcza przepisowo.
Tak, takie jest minimum. W TMA Warszawa separacja pozioma to 5nm, w odległości 16nm od stacji radiolokacyjnej można wykorzystywać separację 3nm.
@ gloom: u mnie to jest 5NM. I w zasadzie w każdej konfiguracji, nie ma opisanych dodatkowych wariantów. Jeśli między samolotami jest mniej niż 5NM w poziomie, to musi być zapewniona wcześniej inna separacja (czytaj pionowa). Jak się ma grandes cojones to można oczywiście próbować na przeciwnych kursach tak jak opisałeś, droga wolna.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
TMA Warszawa znam jakoś-tam, włącznie z minimami. Te 2.5NM tez umiem sobie wyobrazić. Gorzej te 8 w wersji "na siebie". Ale, jak mówi ATCo, pewnie głównie kwestia.... eee nerwów
To jeszcze w ramach wyjaśnienia, te 8NM to rozumiem pewnie wysoko, w kontroli radarowej sektora?
Pozdrawiam, Adam
W niektórych krajach to jest i 16NM,m kwestia wyposażenia itd. Ale generalnie im dalej od radaru tym można się spodziewać większych minimów separacji, że tak metaforycznie rzecz ujmę.
Jeśli chodzi o stosowanie minimum separacji radarowej przy przeciwnych kursach to myślę, ze każdy kontroler próbuje czegoś takiego raz i większości się to nie podoba więc się tego później nie robi
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
W Polsce nie ma ani 2.5nm, ani 8nm. Jest 3, 5 i 7. I tak jak pisze Atco, to ze mozna, nie znaczy ze sie robi. Trzeba byc niezlym cyborgiem, zeby majac dwa samoloty naprzeciwko siebie w odleglosci 40nm lecace opozytem dac znizanie/wchodzenie i stwierdzic, ze przetna poziomy z zachowaniem minimum 5nm. Tego nikt nie jest w stanie wyliczyc, ale formalnie byloby to w zasadzie dopuszczalne. Z drugiej strony, na kartach oceny praktykantow odpowiednia rubryka brzmi "stale ZAPEWNIENIE separacji", a nie "ZACHOWANIE" - i kazdy ci powie ze w ten sposob nie zapewniles, bo to wiecej szczescia niz rozumu w takim wypadku.
Zakładki