Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie Ogrzewanie powietrza


    Polecamy

    Witam,

    Dwa szybkie pytania:
    1. Czy samoloty odrzutowe/turbośmigłowe biorące powietrze z silników (i przez packi do kabiny) mają wymienniki ciepła zabudowane na silnikach (i wychodzą umownie dwa przewody, ciepły i zimny), czy też jest to wymiennik już gdzieś w kadłubie (umowny klimatyzator), czy też wreszcie jest to jakiś układ mieszany?
    2. Jeżeli jest jak przypuszczam, tzn układ z wymiennikami, to, jak wygląda sam układ - czy coś jest między wymiennikiem a samymi paczkami, np. osuszacze powietrza? W pewnych szczególnych wypadkach powietrze bez osuszania/filtrów nie byłoby chyba wskazane...

    Pozdrawiam, Adam

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    mają wymienniki ciepła zabudowane na silnikach (i wychodzą umownie dwa przewody, ciepły i zimny), czy też jest to wymiennik już gdzieś w kadłubie
    O ile wiem sa conjamniej dwa stopnie wymiany ciepla, pierwszy jest w okolicach silnika, drugi juz w kadlubie.

    Jeżeli jest jak przypuszczam, tzn układ z wymiennikami, to, jak wygląda sam układ - czy coś jest między wymiennikiem a samymi paczkami, np. osuszacze powietrza?
    Radze sobie zobaczyc jakis schemat takiego systemu, przeczytac dokladny opis, to sa calkiem skomplikowane uklady. Nie slyszlem o "osuszaczach" powietrza - powietrze niestety z takiego systemu jest z definicji od poczatku zbyt suche, dopiero 787 ma rozwiazac problem zbyt suchego powietrza.

    http://www.boeing.com/commercial/cabinair/ecs.pdf

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Gloom poczytaj sobie na necie o "air cycle machine"
    Tutaj nawet jakis prosty schemat - http://thisisecs.com/blog/wp-content...cle-anim-3.gif
    Co do usuwania wilgoci to ma to miejsce i tym razem haslo "water separator"
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 03-01-2011 o 21:02

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Gloom poczytaj sobie na necie o "air cycle machine"
    Tutaj nawet jakis prosty schemat - http://thisisecs.com/blog/wp-content...cle-anim-3.gif
    Co do usuwania wilgoci to ma to miejsce i tym razem haslo "water separator"
    Dzięki za linki, sporo wyjaśniło. Przy okazji też w zakresie usuwania śmiecia z układu (737 Tech site przy okazji osuszacza wskazuje, kiedy się zapchał śmieciami). Na wiki było też wspomniane, że 787 ma mieć elektryczne ogrzewanie (a nawet "napowietrzanie", generalnie nie będzie bleed air). Są wymienione za i przeciw, ale mam wrażenie, że jeszcze na to za wcześnie Zobaczymy.

    Czy mogę założyć że wszystkie (prawie, znając życie bywają wyjątki, choćby 787) samoloty z paczkami mają taki układ (wyjście za sprężarką, wymienniki ciepła, ACM, osuszacz, wejście do kabiny plus ew. wyjścia na antiice, bleed air do silników/innych instalacji przed wymiennikami ciepła)?

    Pozdrawiam, Adam

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie wiem czy jeszcze zglebiasz temat ale w ksiazce do ATPL znalazlem taki podzial ACM
    - bootstrap
    - the brake turbine
    - turbo fan

    Generalnie wiekszosc opiera sie na dwoch wymiennikach ciepla. Pierwszy chlodzi powietrze bezposrednio z silnika, nastepnie powietrze przechodzi przez kompresor gdzie jego temperatura znowu wzrasta. Tutaj do gry wchodzi drugi wymiennik ciepla a nastepnie powietrze przechodzi przez turbine gdzie jego temperatura spada jeszcze bardziej. Nastepnie jest "water extractor" i komora mieszania do ktorej oprocz juz schlodzonego powietrza moze byc dostarczone cieple powietrze z silnika az do osiagniecia zadanej temperatury. Oczywiscie po drodze jest cala masa zaworow, kontrolerow itd itp.
    Oczywiscie wiedza czysto ksiazkowa bo na oczy to w zyciu tego nie widzialem

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •