Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Nalot pilotów LOTu i doświadczenie


    Polecamy

    Czytałem raport MAK i nasunęło mi się pytanie - jaki przeciętnie nalot mają piloci cywilni, latający samolotami LOTu?
    Wiem o ograniczeniach (w jednym z wątków było max 900h rocznie i 100h miesięcznie), ale nie zawsze się lata. Jak to wygląda w praktyce, ile godzin nalotu może mieć pilot np ATRa latając codziennie po kraju lub najbliższej okolicy?
    Wiadomo o tym, że doświadczenie pilota jest proporcjonalne do ilości startów i lądowań, szczególnie w trudnych warunkach, zatem krótkie trasy typowe dla przewozów krajowych i lotów po Europie szczególnie sprzyjają zyskaniu takiego doświadczenia.
    Czy prawdą jest stwierdzenie, że przeciętny pilot cywilny LOTu może mieć większe doświadczenie od pilota wojskowego, o którym mowa w raporcie z katastrofy?
    Inne pytanie, które też się nasuwa - czy piloci LOTu latają na lotniska o takich pomocach jak w XUBS?
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Na doswiadczenie sklada sie nalot plus obowiazkowy trening/sprawdzian. Tak, cywilni piloci latajacy dla linii lotniczych maja z reguly duzo wiekszy nalot od podobnych wiekowo pilotow wojskowych - praktycznie jest tak wszedzie, nie tylko w Polsce. No i sam terening - tutaj tez watpienia piloci LOTU beda bili polskich wojskowych pilotow - dostaja intensywny obowiazkowy sprawdzian-trening w odmierzonych regularnie odstepach pod okiem instruktorow spoza kraju - nie ma wiec miejsca na kumoterstwa i przymykanie oczu na niedociagniecia.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 14-01-2011 o 09:31

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Co to jest XUBS?

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Co to jest XUBS?
    Google

    Podejście na (jedną, dwie) NDB było dawniej powszechne. Jest to obecnie system przestarzały, stosowany na lotniskach nie posiadających podejścia ILS.


  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To jest oficjalny kod ICAO? W telewizji pokazywali, że w planie lotu było wpisane "ZZZZ" czyli lotnisko niekategoryzowane wg ICAO...

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    dostaja intensywny obowiazkowy sprawdzian-trening w odmierzonych regularnie odstepach pod okiem instruktorow spoza kraju
    Ok, czyli wiemy na pewno, że nie tylko większy nalot, ale także regularnie sprawdzane umiejętności. Zresztą dokładne czytanie bloga Bedrzicha bardzo mi pomogło. Pozostaje pytanie o różnice w nalocie, wyrażone cyferkami.

    XUBS to kod lotniska Smoleńsk Siewiernyj. Podejście nieprecyzyjne, dwie NDB. W raporcie MAK jest mapka podejścia. Jak to jest z tymi pomocami na polskich lotniskach, gdzie LOT ma regularne połączenia?
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airfan Zobacz posta
    NDB było dawniej powszechne. Jest to obecnie system przestarzały, stosowany na lotniskach nie posiadających podejścia ILS.
    Kiedys byly NDB, nastepna generacja to byly podejscia VOR-DME a potem przyszly ILS/GPS. A wiec NDB to cale dwie generacje do tylu.

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    czy piloci LOTu latają na lotniska o takich pomocach jak w XUBS?
    LOT to maly narodowy przewoznik a tacy sie trzymaja najwiekszych lotnisk. Trzeba by bylo sprawdzic ale bylbym sie gotowy zalozyc o flaszke ze tam gdzie lata LOT jest praktycznie zawsze ILS a w nielicznych wypadkach masz tylko VOR/DME.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    .... Pozostaje pytanie o różnice w nalocie, wyrażone cyferkami....
    Przecietny lot samolotu bojowego w wojsku trwa pomiędzy 20-40 minut. Liczony jest od momentu rozpoczęcia rozbiegu i kończy się po dobiegu. Loty wykonuje się wg harmonogramu, nieregularnie i uzależnione są od prorytetu wykonywanych przez daną jednostke zadań, na który nie mały wpływ ma sytuacja finansowa (czy jest kasa na paliwo i części). W cywilu wiadomo, loty rozkładowe, regularne, czas lotu liczony od rozpoczecia kołowania do zatrzymania na wyznaczonym stanowisku po locie, rzadko kiedy są odcinki krótsze niż 1 h "lotu", a takich odcinków dziennie robi się po kilka...
    To wszystko składa się na to, że pilot wojskowy mający nalot rzędu 2-2.500 h uznawany jest za bardzo doswiadczonego pilota, podczas gdy taki nalot w regularnym przewozie to moment w którym piloci ledwo co mogli odebrać licencję pilota liniowego...

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Podejscie na NDB wystepuje np w Krakowie, Wroclawiu, Gdansku, Szczecinie, Katowicach, Bydgoszczy (mowie o trasach LOT) i jest to podejscie na jedna NDB. Sa to podejscia na kierunki wschodnie. Typowe podejscie na dwie NDB zdaje sie byc "lepsze" bo latwiej trzymac kurs i sa dwa miejsca gdzie mozna sprawdzic wysokosc. W Krakowie podejscie na NDB + wektorowanie to juz w ogole jakis dziwny "twor" i nawet nie wiadomo kiedy sie mozna znizac. Tak wiec uwazalbym z mowieniem, ze Smolensk to przestarzale lotnisko bo u nas na niektorych kierunkach jest jeszcze gorzej...

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Zgoda, na polskich lotniskach przeważnie jeden kierunek jest dobrze oprzyrządowany. Z drugim bywa gorzej. Jednak piloci obecnie rzadko, jeśli w ogóle muszą lądować w trudnych warunkach (II CAT) na jedną, dwie NDB.


  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airfan Zobacz posta
    ogóle muszą lądować w trudnych warunkach (II CAT) na jedną, dwie NDB.
    Nie za bardzo rozumiem jak sie maja trudne warunki (II CAT) do podejsc na NDB.
    Nie musza tylko nie moga...

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Nie za bardzo rozumiem jak sie maja trudne warunki (II CAT) do podejsc na NDB.
    Nie musza tylko nie moga...
    W nawiązaniu mam na myśli sytuacje ze Smoleńska. Tam w takich warunkach lądowano.


  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Czyli żaden cywilny, doświadczony pilot by nie wylądował na tak oprzyrządowanym lotnisku w takich warunkach, bo straciłby licencję. Rozumiem.
    Gdyby podobne warunki miały miejsce w Warszawie, podchodziłby na ILS kat II, a w Gdańsku czy Szczecinie nie mógłby lądować w ogóle, bo nie ma tam oprzyrządowania właściwej kategorii do minimów.
    Z kolei przy dobrej pogodzie, piloci LOTu mogą lądować na NDB np. w Szczecinie czy Krakowie, tylko muszą poprosić o zgodę na ten tryb i wszystkie inne warunki muszą być spełnione. Czy dobrze myślę? (lotnictwo to skomplikowana sprawa dla kogoś, kto co najwyżej jest PAXem )
    Jak to jest z lądowaniem "na widoczność" w przypadku regularnych lotów, co doświadczeni piloci wolą?
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    Czyli żaden cywilny, doświadczony pilot by nie wylądował na tak oprzyrządowanym lotnisku w takich warunkach, bo straciłby licencję.
    Bardziej dlatego, że by się zabił.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Podejscie na NDB wystepuje np w Krakowie, Wroclawiu, Gdansku, Szczecinie, Katowicach, Bydgoszczy (mowie o trasach LOT) i jest to podejscie na jedna NDB. Sa to podejscia na kierunki wschodnie. (...) Tak wiec uwazalbym z mowieniem, ze Smolensk to przestarzale lotnisko
    Różnica jest taka, ze tam w Smoleńsku podejście NDB to te lepiej oprzyrządowane. Co prawa tak jak piszesz są u nas też NDB, ale jako dodatek-podejście gorzej oprzyrządowane, na kierunkach mniej popularnych. Dla standardowych kierunków podejść jest raczej ILS.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    Z kolei przy dobrej pogodzie, piloci LOTu mogą lądować na NDB np. w Szczecinie czy Krakowie, tylko muszą poprosić o zgodę na ten tryb i wszystkie inne warunki muszą być spełnione. Czy dobrze myślę? (lotnictwo to skomplikowana sprawa dla kogoś, kto co najwyżej jest PAXem )
    Jak to jest z lądowaniem "na widoczność" w przypadku regularnych lotów, co doświadczeni piloci wolą?
    Wszystko zalezy jaka dobra jest ta pogoda. Jak bardzo dobra ladujesz na "wzrok". Piloci czesto moga sobie wybrac typ podejscia jakkolwiek pewnie jako standard dostaja ILS jesli tylko kierunki wiatrow sa przychylne. Cos sie obawiam ze nawet jesli tam sa NDB to nie sa czesto uzywane, piloci raczej tych podejsc nie lubia i beda je wykonywac jak juz nic innego nie pozostaje.

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Chociaż pewne linie (SAS choćby) wielokrotnie prosiły o podejście NDB "for training" jak jeszcze takowe w Poznaniu było. Ryanair dla odmiany ma widzimisię podejść wg VOR/DME z tych samych powodów od czasu do czasu, ale jako że nie są to samobójcy - nie robią tego przy mgle i podstawach rzędu 50 metrów.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •