Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie Odlot na lotnisko zapasowe


    Polecamy

    Czy w przypadku decyzji o locie na lotnisko zapasowe, zaloga samolotu sklada nowy plan lotu na reszte trasy? Leci sie wedlug wczesniej wybranych drog (punktow nawigacyjnych), czy moze kontrola daje np. wektory, wzglednie zezwolenie na lot bezposredni do lotniska?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Bardzo roznie to moze sie odbyc w zaleznosci od odleglosci do zapasowego lotniska. Odleglosc moze byc taka banalnie mala ze zaden plan nie jest potrzebny, kontroler moze dac zwykly wektor do samego lotniska albo punktu nawigacyjengo. Przy wiekszych odleglosciach czesto piloci maja plan lotu do zapasowego lotniska w swoim FMC. Kontrolerzy nagol ulatwiaja zycie i sa w stanie pojsc na reke pilotowi zwlaszcza jak jego sytuacja z paliwem moze nie byc najlepsza, jest duzo improwizacji jak trzeba.

  3. #3
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Przy wiekszych odleglosciach czesto piloci maja plan lotu do zapasowego lotniska w swoim FMC.
    To jest wlasnie najciekawsza sprawa i jak dla mnie sedno mojego pytania. Przeciez decyzja o odlocie na lotnisko zapasowe moze nastapic praktycznie w kazdej fazie lotu, wiec jak tu zaplanowac, ktoredy sie bedzie lecialo, jak nie wiadomo, skad sie bedzie lecialo? Najlogniczniejszym wydaje sie DCT do najblizszego punktu z zapasowego planu a dalej juz wg. tegoz.

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    ATC ma do dyspozycji tylko to, jakie jest lotnisko zapasowe - bez trasy, poziomu lotu itd.
    Zagadka na dzisiejszy wieczór: jaką trasą i na jakim poziomie odbędzie się lot na lotnisko zapasowe w przypadku utraty łączności?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    Przeciez decyzja o odlocie na lotnisko zapasowe moze nastapic praktycznie w kazdej fazie lotu, wiec jak tu zaplanowac,
    za duzo teoretyzujesz, to nie matematyka
    Pilot w porozumieniu z ATC moze doleciec do kazdego punktu A z kazdej pozycji X w danej chwili (pod warunkiem ze ma paliwo) - i na "poczekaniu" moze byc stworzony nowy plan lotu i wczytanie tego do FMC zajmie minute lub mniej. I wielokrotnie po drodze jeszcze moga wprowadzac dalsze poprawki czy zmieniac zdanie, pilot moze naprzyklad wybrac inne lotnisko zapasowe zaleznie od sytuacji. Masz najwyrazniej przed soba obraz strasznie "szytwnego" systemu a to jest dalekie od prawdy.

    A tak naprawde to decyzja lotu do lotniska zapasowego nastapi z reguly w koncowej fazie lotu. Pogoda jest najczestsza przyczyna i pilot zawsze bedzie liczyl ze pogoda moze sie poprawic. Jak sa inne przyczyny (techniczne) to pilot moze zawsze wyladowac na ktoryms z lotnisk ktore mija po drodze. W bardzo specyficznych wypadkach geograficznych (np. lot z Santiago na wyspe Wielkanocna) lotniskiem zapasowym jest lotnisko z ktorego wystartowales wiec masz pewien punkt gdzie albo musisz zawrocic z powrotem albo leciec dalej.

    Na dalekich trasach (np. loty ETOPS) piloci z reguly maja cala liste potencjalnych lotnisk zapasowych.

  6. #6
    Awatar McGyver

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Czechowice-Dziedzice, UL984

    Domyślnie

    Heh Atco świetne pytanie. Na mój chlopski rozum to będzie jakiś "UNI---ALT" powiedzmy FLXXX dla kirynku Y a FLYYY dla kierunku Z. Takie moje prywatne odczucie. Pewnie jakiś bystrzak poszuka po sieci i ci odpowie wymiernymi liczbami. Ale samo pytanie świetne.



    EDIT:

    Hmmm a może to będzie troszkę bliższe rozsądkowi i poleci na ostatniej wysokości przed utratą lączności a kurs że tak powiem "direct"

    Jakkolwiek nie mogę doczekać się odpowiedzi.

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez McGyver
    Jakkolwiek nie mogę doczekać się odpowiedzi.
    Nie wiem jak te przepisy wygladaja w Europie ale w USA FAA tak to precyzuje:

    Utrata lacznosci przy locie IFR.

    Wobor trasy:

    (1) Route. (i) By the route assigned in the last ATC clearance received;

    (ii) If being radar vectored, by the direct route from the point of radio failure to the fix, route, or airway specified in the vector clearance;

    (iii) In the absence of an assigned route, by the route that ATC has advised may be expected in a further clearance; or

    (iv) In the absence of an assigned route or a route that ATC has advised may be expected in a further clearance, by the route filed in the flight plan.


    Wybor wysokosci:

    (2) Altitude. At the highest of the following altitudes or flight levels for the route segment being flown:

    (i) The altitude or flight level assigned in the last ATC clearance received;

    (ii) The minimum altitude (converted, if appropriate, to minimum flight level as prescribed in §91.121(c)) for IFR operations; or

    (iii) The altitude or flight level ATC has advised may be expected in a further clearance.

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jedyne co znalazlem w przepisach to w zasadzie wolna amerykanka
    Mniej wiecej wynika z tego, ze jezeli okolicznosci wskazuja (?), ze statek powietrzy ktory utracil lacznosc, kieruje sie do jednego z prawdopodonych lotnisk zapasowych wymienionych w zgloszonym planie lotu, wowczas organy dzialajace na lotnisku(ach) zapasowym oraz inne organy ktore moga byc zainteresowane zmiana lotu powinny byc zawiadomomione o okolicznosciach utraty lacznosci i probowac nawiazac lacznosc.
    Czyli w sumie zadne konkrety Wszystkie "konkretne" przepisy koncza sie na lotnisku docelowym :P
    Ze strony pilota to pewnie, lot wg wczesniej zaplanowanej trasy (docel-zapas) z uwzglednieniem minimalnych wysokosci IFR lub trasy i liczyc na to co napisalem wyzej ze ATC bedzie seperaowac caly ruch wzdluz przypuszczalnej trasy lacznie z tym w okolicach lotniska zapasowego.
    Wariantow moze byc mnostwo... zakladamy, ze lacznosc padla przed dolotem do lotniska zapasowego? ATC ma radar czy nie?

    "Rozne okolicznosci towarzyszace kazdej sytuacji naglacej uniemozliwiaja ustalenie dokladnych szczegolowych procedur jakie nalezy stosowac" :P

    P.S
    Pytanie wysmienite
    Tez sie nie moge doczekac na odpowiedz

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Czyli w sumie zadne konkrety Wszystkie "konkretne" przepisy koncza sie na lotnisku docelowym :P
    Dlatego wszystko zalezy dokladnie od chwili w jakiej lacznosc zestala zerwana. Jesli zostala zerwana po tym jak pilot dostal clearance do lotniska zapasowego to konkrety jak najbardziej sa. Jesli lacznosc zostal zerwana zanim pilot podjal decyzje na lot do lotniska zapasowego to obawiam sie ze rzeczywiscie jest to troche wolna-amerykanka przynajmniej wedlug przepisow FAA. I masz racje ze nieprzewidzianych wariantow tu jest mnostwo - dla przykladu pilot moze zrezygnowac z lotu do celu z uwagi na kiepska pogode zaraz potym jaks stracil lacznosc bedac jeszcze spory dystans od lotniska docelowego. Beda na niego tam czekac a on w miedzyczasie decyduje sie leciec gdzie indziej bo twierdzi ze bezpieczenstwo lotu tego wymaga. Jesli ma dzialajacy transponder to ustawia 7600 i powinni go widziec wiec nie powinno byc problemu. Jak ma kompletna awarie elektryczna i jednoczesnie musi zmieniac trase - lepiej niech sie orientuje w pogodzie gdzie jest najblizsze VFR bo inaczej bedzie kiepsko.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ja z pytania Atco zrozumialem, ze chodzi wlansie o ta sytuacje ze lacznosc zostala zerwana w chwili lotu na docelowe za zamiarem ladowania na nim (w danej chwili o ladowaniu na zapasowym nie bylo mowy)

    P.S
    W przypadku operatora wykonujacego lot komercyjny ATC zawsze moze do niego zadzwonic i sie po prostu dowiedziec jak taka trasa wyglada (docel-zapas). Jest ona dokladnie opisana w operacyjnym planie lotu ktorego jedna kopia zgodnie z przepisami powinna byc na ziemi
    Oczywiscie zakladamy, ze pilot bedzie sie stosowal do trasy zawartej w operacyjnym planie lotu.
    Ale co z biednymi GA?

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie ma dobrej odpowiedzi na to pytanie. Pół biedy, jeśli zapasowym w locie do Poznania jest Wrocław: wiadomo, że poleci MNIEJ WIĘCEJ przez CZE TRZ a poziom będzie zgodny z połówkowym (czyli zależnie do samolotu poleci między FL100 a FL160(?).
    Gorzej w takim wariancie jaki stosował ś.p. Swissair który lecąc z Zurychu do Warszawy jako zapas miał wpisany Zurych (tu jeszcze jest o tyle dobrze, że można domniemywać że trasa będzie się MNIEJ WIĘCEJ pokrywać ze zwykłą trasą na powrót z Wawy do Zurychu - choć pewności nie ma).
    Fatalnie rzecz jasna, jeśli zapasowe jest oddalone i od docelowego, i od lotniska startu: wtedy to już trzeba zgadywać.

    To jest bardzo niewygodna sytuacja dla kontrolerów, w których języku nie istnieje sformułowanie "zakłada, że".
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A nie macie jakiejs wewnetrznej instrukcji, zeby zadzwonic do operatora (albo lepiej niech to zrobi briefing )? Przeciez on prowadzi nadzor nad lotem, ma kopie operacyjnego planu lotu z trasa na zapasowe. Nie mowie o jakims czarterze niewiadomo skad ale o zwyklych rejsowkach. Wiadomo, ze nie moza w 100% polegac na takiej inforamacji ale przynajmniej zadzwonic z ciekawosci zeby sobie porozmawiac :P

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jak trzeba to się taki numer znajdzie, ale też przecież nie może tak być, że będę szukał kontaktu z kimś od samolotu zarejestrowanego na Kajmanach.

    Zapomniałem podziękować za podsunięcie pomysłu z tym operacyjnym planem lotu, obawiam się tylko, że zanim się dodzwonię to już będzie po zawodach.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No przeciez napisalem, ze z czarterami to sie nie ma nawet co przejmowac (zreszta kto sie nimi przejmuje...)
    No i oczywiscie nie ma po co dzownic jak ktos leci np z Katowic do Krakowa ale Warszawa Zurych to by mozna sie skusic.

  15. #15
    Awatar dariuszw

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Sanok

    Domyślnie

    W Stanach (podejzewam ze w calej Europie rowniez) jak pisal kolega wczesniej trasa jest
    AVEF ( avenue F) czyli assigned, vectored, expected or filed.
    Wysokosc MEA czyli Minimum IFR altitude w danym sektorze , expected albo assigned.
    Karzdy IFR pilot musi znac te akronymy by wiedziec jak leciec. To podstawa wiec twoje pytanie ma jasna odpowiedz.
    Moja strona lotnicza www.PrzystanLotnicza.com

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez dariuszw
    To podstawa wiec twoje pytanie ma jasna odpowiedz.
    Chyba jak jak lata w Stanach. W Europie procedura jest inna.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •