Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 36
  1. #1
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie Jak samolot jeździ? (nie lata)


    Polecamy

    Kiedyś było to pytanie poboczne, ale teraz chciałbym wyjaśnić, co napędza samolot
    na ziemi. Zawsze myślałem że jest jakiś silnik elektryczny napędzający kółka, ale
    słyszałem też, że pilot nieznacznie zwiększa ciąg silników by jechać do przodu.
    Ale z drugiej strony dźwięk jakby takiego silnika przy kołowaniu na pas startowy
    słychać w środku takiego np. A320. Jak to dokładnie jest?

    No i kierowanie samolotem na ziemi - czy robi się to wolantem, pedałami czy jakimś
    jeszcze innym urządzeniem? Czy po wzbiciu się w powietrze jakaś hydraulika przełącza
    sterowanie na lotki?

  2. #2
    Awatar Hermolaus

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie Re: Jak samolot jeździ? (nie lata)

    Co do pierwszej części pytania to wg mojej wiedzy kołujący samolot napędza ciąg silnika(-ów).

    Natomiast co do drugiej – to przyłaczam się do pytania: interesuje mnie przykład F-16. Czym w kołującym F-16 odbywa się sterowanie przednim kołem? Bo chyba nie joystickiem od FBW?...
    Efomaniak, regomaniak ;)

  3. #3
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie

    Jest tak:
    - do wypchniecia ze stanowiska postojowego/bramki uzywane sie ciagniki (takie male samochodziki). W czasie wypychania wlaczane sa silniki. Odrzutowce maja rewersery, czyli odwracacze ciagu, ktore sa uzywany do hamowania na pasie i ktorych (teoretycznie) nie wolno uzywac do cofania samolotu. Nie dotyczy to samolotow turbosmiglowych (przyklad - ATR), ktore moga sobie same wycofac sila swoich silnikow (powerback)
    - samoloty uzywaja wlasnych silnikow do kolowania. Moc potrzebna do poruszania sie po ziemi jest nieporownywalna do tego, co potrzeba do lotu, wiec czasami dla oszczednosci paliwa mozna kolowac nawet na jednym silniku - ATR. Przy skrecaniu, oprocz skretu przedniego kola steruje sie tez ciagiem silnikow dajac wiecej mocy na silniku po zewnetrznej stronie skretu. Z ciekawostek - Concorde mial silniki zaprojektowane do lotow naddzwiekowych, przez co byly one malo skuteczne przy niskich predkosciach. Taki Concorde potrzebowal okolo 2 ton paliwa na samo kolowanie!
    - czasami, jak jest ciasno na plycie, zdarza sie ze podlaczany jest ciagnik (ten do wypychania samolotu), ktory tym razem pracuje w "trybie ciagnienia"
    - Boeing testuje system napedu przedniego kola za pomoca silnika elektrycznego (testy na samolocie Boeing 767-200 Air Canada), ale poki co, to oszczednosc paliwa podczas kolowania jest mniejsza, niz wzrost zuzycia spowodowany zwiekszeniem masy przedniego podwozia. Poza tym sa tez problemy z upchnieciem tego wszystkiego po starcie w luku podwozia.

  4. #4
    Awatar Hermolaus

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Dziękuję. Ja jednak upomnę się o część drugą pytania: czym w kabinie (jakim urządzeniem) odbywa się sterowanie podwoziem (przednim kołem) w czasie kołowania? (Przypomnę: interesuje mnie konkretnie przykład F-16, samolotu jednosilnikowego)
    Efomaniak, regomaniak ;)

  5. #5
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cicki
    wiec czasami dla oszczednosci paliwa mozna kolowac nawet na jednym silniku - ATR
    Widziałem kiedyś C-130 kołującego na 2-óch silnikach tylko.
    Niewiem, cze w wojskowych maszynach jest tak samo, ale w małych sterowanie przednim kółkiem odbywa się za pomocą tego samego urządzenia, które steruje sterem kierunku - czyli "pedały"
    Ale wydaję mi się, że w np. F-16 będzie tak samo.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To chyba nie byłby dobry pomysł żeby przyziemić ze skręconym przednim kółkiem przy bocznym wietrze dużym samolotem z dużą prękością.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Ale mógłby być jakiś system, który "uaktywniałby" możliwość skręcania kółkiem tylko na ziemi (np. jakiś czujnik w amortyzatorze - jest nacisk, czyli ziemia, czyli kółko ma skręt)...ale to tylko moje teoretyzowanie.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  8. #8
    Photo Screener
    Awatar aviator

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hermolaus
    Dziękuję. Ja jednak upomnę się o część drugą pytania: czym w kabinie (jakim urządzeniem) odbywa się sterowanie podwoziem (przednim kołem) w czasie kołowania? (Przypomnę: interesuje mnie konkretnie przykład F-16, samolotu jednosilnikowego)
    W F16 nie wiem, ale podejrzewam, że jest podobnie jak w samolotach pasażerskich - osobna sterownica do przestawiania przedniego koła, blokowana w położeniu "na wprost" przed startem

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPST

    Domyślnie

    Na stronach Centralwings były kiedyś (na pewno są i teraz, tylko że gdzieś, gdzie nie mogę znaleźć ) takie opisy manewrów samolotów, kontroli lotów, nawet o spotterach coś było. No i był opisany manewr startu krok po kroku.

    Odnośnie kołowania pamiętam, że było napisane, iż pilot nie skręca kołami wolantem, tylko jakimś małym "manipulatorem". I tyle... ciekawe gdzie ten "manipulator"?

    EDIT: Ha, znalazłem. Wystarczy w google wpisać i wyskoczyło [/quote]to.

    Wbrew temu, co się powszechnie sądzi, samolotem na ziemi nie kieruje się za pomocą wolantu, który trzyma w rękach kapitan. Samolot - to nie samochód. W wielu maszynach pasażerskich do sterowania "przednim kółkiem" używa się specjalnej dźwigni, która kierownicy wcale nie przypomina.

  10. #10
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    w malych samolotach GA sterowanie odbywa sie rzczywiscie za pomoca pedalow ??steru pionowego?? (nie wiem jak to nazwac, po anglikansku to rudder pedals). tak jest w wiekszosci Piperow. Jesli chodzi o Cessny to pedaly + wspomaganie skretu hamulcami. Nie pamietam dokladnie w jakim samolocie (chyba w Pilatusie ktoryms) sterowanie samolotem na ziemi odbywa sie za pomoca dodatkowego drazka. jak znajde to zedytuje tego posta. dwusilniki GA juz omowione byly w postach powyzej, wiec po co sie powtarzac. nie bede wypowiadal sie na temat liniowcow, bo to nie moja dzialka (jeszcze)

    Pozdr

  11. #11
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77
    w malych samolotach GA sterowanie odbywa sie rzczywiscie za pomoca pedalow ??steru pionowego??
    Tak, pedały są sprzężone z kółkiem przednim jak i ze sterem kierunku.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  12. #12
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vizact
    Na stronach Centralwings były kiedyś (na pewno są i teraz, tylko że gdzieś, gdzie nie mogę znaleźć ) takie opisy manewrów samolotów, kontroli lotów, nawet o spotterach coś było. No i był opisany manewr startu krok po kroku.

    Odnośnie kołowania pamiętam, że było napisane, iż pilot nie skręca kołami wolantem, tylko jakimś małym "manipulatorem". I tyle... ciekawe gdzie ten "manipulator"?

    EDIT: Ha, znalazłem. Wystarczy w google wpisać i wyskoczyło
    to.

    Wbrew temu, co się powszechnie sądzi, samolotem na ziemi nie kieruje się za pomocą wolantu, który trzyma w rękach kapitan. Samolot - to nie samochód. W wielu maszynach pasażerskich do sterowania "przednim kółkiem" używa się specjalnej dźwigni, która kierownicy wcale nie przypomina.
    [/quote]

    Nie wiem czy to nie jest przypadkiem ten polokragly 'wichajster', ale moge sie mylc.
    http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6024179
    A tak w ogole to jak sie 'jedzdzi' takim samolotem ...Pedalami?

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Sterowanie podczas kołowania odbywa się na 3 sposoby, w sumie zależne najwięcej od wielkości samolotu. W małych sterowanie odbywa się poprzez różnicowe użycie hamulców kół głównych, a kółko ogonowe czy przednie jest samonastawne, z blokowaniem kółka do startu w pozycji centralnej. Następny sposób to sterowanie kółkiem sprzężone z pedałami steru kierunku - jest to w większych samolotach, także wojskowych, jak np. myśliwce, nie słyszałem o żadnym który miałby sterowanie dźwignią podczas kołowania. W najwiekszych samolotach dochodzi sterowanie dodatkową dźwignią; normalnie podczas manewrów na płycie lotniska nie zaleca się stosowania ciągu różnicowego - ze względu na zagrożenie dla otoczenia. Piszę dochodzi, bo sterowanie wajchą używane jest podczas kołowania i manewrów na płycie - wychylenia kółka są rzędu 60-80 stopni, a pedałami podczas rozbiegu/dobiegu - wtedy wychylenia kółka nie przekraczają kilku stopni. Dźwignia do sterowania kółkiem jest najczęściej na pulpicie przy burcie kokpitu; czasem umieszczane są na kolumnie sterowej (np. IŁ-62, Turbolet); dźwignia jest centrowana sprężyną w pozycji środkowej; sterowanie kółkiem jest blokowane na czas wypychania/holowania specjalną szpilką. W razie awarii hydrauliki kólka pozostają samonastawne - wtedy pozostaje hamowanie i ciąg różnicowy, ale to sytuacja awaryjna; w skrajnym przypadku nie pozostaje nic innego jak pozostać na pasie i poczekać na holownik.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    bedrzich, i wlasnie na Twoj post czekalem. odpowiednia osoba wypowiadajaca sie w tym temacie ;-)
    i korekta do mojego poprzedniego posta. nie byl to zaden pilatus jak napisalem. dogrzebalem sie co to za samoloty. to DeHavilland Twin Otter i Shorts Skyvan. w uzyciu jest tu tzw "Tiller Bar"
    Pozdr

  15. #15
    Awatar Butik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jeszcze tylko króciutko na koniec w kwestii formalnej . Samolot nie jeździ tylko kołuje.

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    a ja mam jeszcze takie pytanie, gdy ja kołuję samolotem (niestety, i z drugiej strony na szczęście na FS;-) ) to często zamiast dużym samolotem sterować przednim kółkiem to steruję lotkami które przy odpowiednim ciągu dają mi odpowiedni skręt. czy takie coś by przeszło w normalnym świecie?

    2 pytanie - czy przy lądowaniu przednie kółko jest ustawione na prosto czy luźne? (np przy crosswindzie)

    3 pytanie. A jak to jest ze środkowym podwoziem u dużych samolotów jak B767? one mają np po dwie osie na emmm"wózku" one też jakoś skręcaja zgodnie z samolotem? bo gdyby były sztywne było by chyba trochę oporu przy skręcaniu.

  17. #17
    Awatar Hermolaus

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Odnośnie pierwszego to już prędzej sterem kierunku. :P Ale to wszystko na nic, bo przy tej prędkości (kołowanie) wychylanie jakiegokolwiek elementu usterzenia nie wpływa niemal w żaden sposób na samolot. Przebny jest jednak dość szybki obieg powietrza, by stery zaczęły spełniać swą rolę.

    Co do drugiego to przypuszczam tylko, że jednak zablokowane jest w pozycji na wprost.

    Ale już oddaję głos mądrzejszym od siebie...
    Efomaniak, regomaniak ;)

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimi
    3 pytanie. A jak to jest ze środkowym podwoziem u dużych samolotów jak B767? one mają np po dwie osie na emmm"wózku" one też jakoś skręcaja zgodnie z samolotem? bo gdyby były sztywne było by chyba trochę oporu przy skręcaniu.
    W 747 rzeczywiscie glowne podwozie zacznie skrecac by zmniejszyc troche opory (tylko przy ostrych zakretach) i zaoszczedzic opony ale o ile wiem 767 i inne mniejsze tego nie maja.

  19. #19
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimi
    a ja mam jeszcze takie pytanie, gdy ja kołuję samolotem (niestety, i z drugiej strony na szczęście na FS;-) ) to często zamiast dużym samolotem sterować przednim kółkiem to steruję lotkami które przy odpowiednim ciągu dają mi odpowiedni skręt. czy takie coś by przeszło w normalnym świecie?

    poprostu sterowanie sterem kierunku masz polaczone razem z kółkiem, w ust. controlera zmien to

  20. #20
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Mimi
    ... steruję lotkami które przy odpowiednim ciągu dają mi odpowiedni skręt. czy takie coś by przeszło w normalnym świecie?
    Tak, np. w hydroplanach.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •