Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie Komunikacja pilot-kontroler lotu


    Polecamy

    Witam
    Mam pytania dotyczące komunikacji:
    1)Ile kanałów może na raz obsługiwać załoga?
    2)Czy wszystkie kanały nastawione - słyszą piloci?
    3)Jakiej mocy są nadajniki na pokładzie ?
    4)Co w sytuacji kiedy kontroler nakazuje wejść pilotom na ścieżkę kolizyjną ?Naturalnym odczuciem jest ,że kapitan decyduje .Ale jak ma się taka decyzja kapitana (o uniknięciu kolizji lub innego zdarzenia ) do poleceń kontrolera ?
    5)Gdzie można znaleźć mapę z pkt kontrolnymi oraz korytarzami nad naszym rejonem ?Publikuje ją PALC , ale czy jest ona powszechnie dostępna czy też trzeba ją zakupić bądź jest ona niedostępna dla zwykłego "Kowalskiego"?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    1) Można powiedzieć że tyle ile jest odbiorników na pokładzie. Zwykle nawet już w małych samolotach są po 2 odbiorniki. Do tego na każdym radiu jest częstotliwość aktywna i standby.
    2) I tak i nie. Słyszą tyle te które chcą. Możliwe są różne kombinacje np. odbiór z dwóch częstotliwości, a nadawanie na jednej, albo jeden pilot na jednej częstotliwości drugi na drugiej. Do tego dochodzi jeszcze odsłuch na częstotliwościach nawigacyjnych, a na dużych samolotach jeszcze takie rzeczy jak ACARS, radio HF i co tam jeszcze nie wymyślą.
    3) Poszukaj na stronach producentów np. www.bendixking.com www.narco-avionics.com Garmin | Follow the leader
    4) Zależy od przestrzeni w jakiej się znajduje. Jeżeli jest w przestrzeni kontrolowanej to musi słuchać kontrolera (skąd niby ma wiedzieć że to jest ścieżka kolizyjna). Wyjątek to TCAS, który ma bezwzględne pierwszeństwo.
    5) Publikuje PANSA, można obejrzeć na AIP Polska - AIP Poland albo na ead.eurocontrol.int (prawie cała Europa) - obydiwe strony wymagają rejestracji

    Mam nadzieję że pomogłem.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Pilot zawsze moze odmowic wykonania instrukcji/zezwolenia ATC, jesli uwaza, ze groziloby to bezpieczenstwu samolotu, albo z innych waznych przyczyn. ATC powinno dac wtedy nowe instrukcje, ewentualna analiza zasadnosci decyzji pilota nastapi po locie.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    4)Co w sytuacji kiedy kontroler nakazuje wejść pilotom na ścieżkę kolizyjną ?
    Dlaczego akurat sobie wykombinowales o tej sciezce kolizyjnej? Kolizyjne z innym samolotem czy z terenem? Kontroler (i faktycznie sie to zdazalo) moze pomylkowo dac wektor pilotowi ktory poprowadzi go w niebezpieczny teren, jesli tylko pilot sie zorientuje to jak najbardziej powinien odmowic tego polecenia. Duzo czestsze sa odmowy wykonania polecenia gdy kontroler prosi o cos co nie jest latwo osiagalne jesli chodzi o techniczne mozliwosci samolotu lub pilot ma powazne obiekcje. Naprzyklad kontroler moze podac wysokosc ktora poprowadzi samolot w warunki oblodzenia a samolot nie ma odpowiedniych systemow anty-oblodzeniowych. Kontroler to nie pilot i niekoniecznie musi sie orientowac co dany samolot/pilota potrafi.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Rzeczywiście może trochę się zapędziłem z tym, że należy bezwzględnie słuchać kontrolera. Jeżeli chodzi o zapewnienie separacji to od tego są kontrolerzy a nie piloci (zależy od przestrzeni).

  6. #6

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Podepnę się do tematu.
    Gdzie jest przycisk który musi wcisnąć pilot aby zacząć nadawać?

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    zwykle na wolancie.

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    A zatem generalnie kontroler zapewnia bezpieczne separacje w kontrolowanej przez siebie przestrzeni.
    A jakie zadania ,bardziej dokładnie,ma kontroler zbliżania?
    Czy to już on wyznacza ścieżki podejścia ,czy to wynika z planu lotu a on tylko kontroluje kolejkę?
    Czy jak podaje FL 110 ,to znaczy ,że pilot ma osiągnąć ten poziom w określonym czasie ,czy jak osiągnie to ma się zgłosić i kontynuować .Jak dokładnie takie prowadzenie wygląda.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    A zatem generalnie kontroler zapewnia bezpieczne separacje w kontrolowanej przez siebie przestrzeni.
    A jakie zadania ,bardziej dokładnie,ma kontroler zbliżania?
    Chodzi ci o tzw kontrolerow "approach"? Identyczne obowiazki jak ci drudzy.
    Kontroler nie kontroluje zadnej "sciezki podejscia", od tego pilot ma wlasnie przyrzady nawigacyjne, kontroler ustawia samoloty w kolejce zapewniajac odpowiednie odleglosci.

    Czy jak podaje FL 110 ,to znaczy ,że pilot ma osiągnąć ten poziom w określonym czasie ,czy jak osiągnie to ma się zgłosić i kontynuować .Jak dokładnie takie prowadzenie wygląda.
    Po pierwsze odejdzmy od tego nieustannego "prowadzenia" bo to tylko maci ludziom w glowie. Kontroler typowo podaje nastepna wysokosc, pilot z reguly sam wybiera szybkosc znizania typowa dla tego samolotu w tej fazie lotu. Wszystko zalezy co dokladnie ma pozniej nastapic - pilot sie zatrzyma na tej wyskosci albo bedzie kontynuowac w dol zaleznie od przebiegu nastepnych instrukcji. Jest wiele roznych sytuacji ktore moga wyniknac dlatego pisanie "jak dokladnie" to ma wygladac jest niemozliwe.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 02-02-2011 o 09:53

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    .Jak dokładnie takie prowadzenie wygląda.
    Najlepiej zobaczyc przyklad na filmie, polecam zwlaszcza ten bo swietnej jakosci i profesjonalnie zrobiony:


  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Kontroler zbliżania zajmuje się samolotami które opuszczają poziom przelotowy i jego zadaniem (oprócz, rzecz jasna, zapewniania bezpieczeństwa/separacji) jest doprowadzenie za pomocą magicznych sztuczek do tego, żeby samolot znalazł się od razu na prostej do lądowania zamiast wykonywać pełną procedurę podejścia.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Film naprawdę godny obejrzenia i polecenia.

    1).Czy zatem kontroler zbliżania nie nawiązuje łączności z samolotami na wys.przelotowych oraz wylatujących z lotniska ?

    2).Do czego służy wektor i jak się go interpretuje (kontroler podaje 3 parametry)

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    1. To zależy, kto którędy i na jakiej wysokości leci samolot oraz jak dużą przestrzeń zajmuje TMA. W Poznaniu przytłaczając większość operacji na zbliżaniu to te po starcie i przed lądowaniem, ale ponieważ TMA sięga do FL 195 to kilka razy na każdej zmianie coś się przelatującego poniżej FL 200 zgłosi.
    2. Wektor to kurs, z którym ma lecieć samolot - przestaje nawigować na konkretną radiopomoc lub fix, tylko leci z kursem nakazanym przez ATC.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    2).Do czego służy wektor i jak się go interpretuje (kontroler podaje 3 parametry)
    Zawsze trzy parametry?
    Wiem ze naprzyklad pada tam wektor "turn left 090" a wiec tylko jeden paramet (kierunek lotu). Wektor to tak naprawde tylko jeden parameter. Wszystko inne jak zmiana szybkosci, wyskosci to juz raczej wektorem nie jest choc moze mu towarzyszyc.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    090 tzn. w stopniach ?To jest wartość względna czy bezwzględna?
    I względem jakiego odniesienia ?

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    to jest kierunek magnetyczny - wartosc bezwzgledna.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    to jest kierunek magnetyczny - wartosc bezwzgledna.
    Czyli kierunek 90 stopni ?Względem róży wiatrów,kompasu?

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    jak w harcerstwie

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    Względem róży wiatrów,kompasu?
    Wzgledem polnocy magnetycznej.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •