Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question System wspomagający starty we mgle?


    Polecamy

    Witam wszystkich. Mam takie dość niecodzienne pytanie. Czy na lotniskach, czy samolotach jest jakiś system wspomagający samoloty startujące we mgle. Czy istnieje w ogóle taki system, który działa tak jak ILS, ale przy starcie w silnej mgle, albo w warunkach ograniczonej widoczności?

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Krotka odpowiedz bylaby: nie ma. Ale po starcie samolot moze uzyc naprzyklad sygnalu localizatora (jak istnieje), lub innych zrodel nawigacyjnych (VOR, RNAV..) jesli procedura DP ktora wykonuja akurat tego wymaga.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Światła linii centralnej pasa.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A dlaczego nie mozna uzyc sygnalu localizera na ziemi podczas rozbiegu???

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Kolega PAWW pewnie mial na mysli system wspomniany w innym watku (odnosnie katastrofy na wyspach kanaryjskich w 77r) jako wspomaganie pracy wiezy w kiepskich warunkach meteo.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A dlaczego nie mozna uzyc sygnalu localizera na ziemi podczas rozbiegu???
    Byc moze by mozna ale nie ma na to okazji.
    Obecnie wszystkie loty typu komercyjnego wymagaja pewna minimalna widzialnosc do startu, nie pamietam dokladnie ale jest to typowo cos rzedu 100-200 m a to zupelnie wystarcza aby prowadzic samolot centralnie po pasie uzywajac wspomnianych wyzej swiatel centralnych (lub nawet brzegowych).

  7. #7
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Ale po starcie samolot moze uzyc naprzyklad sygnalu localizatora (jak istnieje), lub innych zrodel nawigacyjnych (VOR, RNAV..)
    Chodziło mi o to, kiedy samolot jest jeszcze na pasie, podczas rozbiegu.

  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Byc moze by mozna ale nie ma na to okazji.
    Obecnie wszystkie loty typu komercyjnego wymagaja pewna minimalna widzialnosc do startu, nie pamietam dokladnie ale jest to typowo cos rzedu 100-200 m a to zupelnie wystarcza aby prowadzic samolot centralnie po pasie uzywajac wspomnianych wyzej swiatel centralnych (lub nawet brzegowych).
    Można się wspomagać odczytem LOC'a... Wykorzystuje go chociażby część HUD'ów.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Masz racje wegi, to jest tylko pomoc i trzeba miec HUD.

  10. #10
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    A czy nie powinno być tak, że można startować wtedy kiedy są spełnione warunki do lądowania? Co się stanie kiedy samolot będzie musiał po starcie lądować? Z powodu awarii lub innych przyczyn?
    Jeśli są warunki do lądowania to ze startem problemów nie powinno być żadnych przecież

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez macieju Zobacz posta
    A czy nie powinno być tak, że można startować wtedy kiedy są spełnione warunki do lądowania? Co się stanie kiedy samolot będzie musiał po starcie lądować
    Nieglupi wniosek ale tak nie jest. Do startu mozesz miec duzo gorsza widzialnosc niz do ladowania. Oczywiscie to znaczy ze nie bedziesz mogl wrocic na to lotnisko.

  12. #12
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Do startu mozesz miec duzo gorsza widzialnosc niz do ladowania.
    Znaczy się - są na to odpowiednie procedury?

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Byc moze by mozna ale nie ma na to okazji. Obecnie wszystkie loty typu komercyjnego wymagaja pewna minimalna widzialnosc do startu, nie pamietam dokladnie ale jest to typowo cos rzedu 100-200 m a to zupelnie wystarcza aby prowadzic samolot centralnie po pasie uzywajac wspomnianych wyzej swiatel centralnych (lub nawet brzegowych)
    Subject to the approval of the Authority, an operator of an aeroplane using an approved lateral guidance system
    for take-off may reduce the take-off minima to an RVR less than 125 m (Category A, B and C aeroplanes)
    or 150 m (Category D aeroplanes) but not lower than 75 m provided runway protection and facilities equivalent
    to Category III landing operations are available.
    .

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    macieju - procedury niby na co?
    Jak masz awarie po starcie - lecisz na inne pobliskie lotnisko gdzie jest moze lepsza pogoda, to cala procedura.

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    macieju - procedury niby na co?
    Jak masz awarie po starcie - lecisz na inne pobliskie lotnisko gdzie jest moze lepsza pogoda, to cala procedura.
    No nie do końca. Wymagania co do zapasowych lotnisk startu (takeoff alternate) są bardzo konkretnie określane przepisami. Wliczając chociażby specjalny briefing można to nazwać procedurą i absolutnie takiego sformułowania bym się nie czepiał.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Można się wspomagać odczytem LOC'a... Wykorzystuje go chociażby część HUD'ów.
    Ale chodziło Ci o localizer ILS, czy jakąś inną pomoc lotniskową?

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    wegi, masz racje, cytuje zreszta przepis. Ale znowu - lotnisko "awaryjnego startu" moze byc calkiem daleko od lotniska startowego.


    § 121.617 Alternate airport for departure.
    (a) If the weather conditions at the airport of takeoff are below the landing minimums in the certificate holder's operations specifications for that airport, no person may dispatch or release an aircraft from that airport unless the dispatch release specifies an alternate airport located
    within the following distances from the airport of takeoff:

    (1) Aircraft having two engines. Not more than one hour from the departure airport at normal cruising speed in still air with one engine inoperative.

    (2) Aircraft having three or more engines. Not more than two hours from the departure airport at normal cruising speed in still air with one engine inoperative.

    (b) For the purpose of paragraph (a) of this section, the alternate airport weather conditions must meet the requirements of the certificate holder's operations specifications.


  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Ale chodziło Ci o localizer ILS, czy jakąś inną pomoc lotniskową?
    LOC od ils'a, dokładnie ten sam który używany jest przy automatycznym dobiegu.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Na lotniskach, w których wykonuje się podejścia NDB, użycie LOC jest nie możliwe. Wtedy w grę wchodzą tylko światła linii centralnej pasa i krawędziowe? Mam tu na myśli przypadek, kiedy musimy wystartować pomimo silnej mgły.

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Nic nie musimy.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •