Krotka odpowiedz bylaby: nie ma. Ale po starcie samolot moze uzyc naprzyklad sygnalu localizatora (jak istnieje), lub innych zrodel nawigacyjnych (VOR, RNAV..) jesli procedura DP ktora wykonuja akurat tego wymaga.
Witam wszystkich. Mam takie dość niecodzienne pytanie. Czy na lotniskach, czy samolotach jest jakiś system wspomagający samoloty startujące we mgle. Czy istnieje w ogóle taki system, który działa tak jak ILS, ale przy starcie w silnej mgle, albo w warunkach ograniczonej widoczności?
Krotka odpowiedz bylaby: nie ma. Ale po starcie samolot moze uzyc naprzyklad sygnalu localizatora (jak istnieje), lub innych zrodel nawigacyjnych (VOR, RNAV..) jesli procedura DP ktora wykonuja akurat tego wymaga.
Światła linii centralnej pasa.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
A dlaczego nie mozna uzyc sygnalu localizera na ziemi podczas rozbiegu???
Byc moze by mozna ale nie ma na to okazji.
Obecnie wszystkie loty typu komercyjnego wymagaja pewna minimalna widzialnosc do startu, nie pamietam dokladnie ale jest to typowo cos rzedu 100-200 m a to zupelnie wystarcza aby prowadzic samolot centralnie po pasie uzywajac wspomnianych wyzej swiatel centralnych (lub nawet brzegowych).
Chodziło mi o to, kiedy samolot jest jeszcze na pasie, podczas rozbiegu.Ale po starcie samolot moze uzyc naprzyklad sygnalu localizatora (jak istnieje), lub innych zrodel nawigacyjnych (VOR, RNAV..)
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
A czy nie powinno być tak, że można startować wtedy kiedy są spełnione warunki do lądowania? Co się stanie kiedy samolot będzie musiał po starcie lądować? Z powodu awarii lub innych przyczyn?
Jeśli są warunki do lądowania to ze startem problemów nie powinno być żadnych przecież
.Subject to the approval of the Authority, an operator of an aeroplane using an approved lateral guidance system
for take-off may reduce the take-off minima to an RVR less than 125 m (Category A, B and C aeroplanes)
or 150 m (Category D aeroplanes) but not lower than 75 m provided runway protection and facilities equivalent
to Category III landing operations are available.
macieju - procedury niby na co?
Jak masz awarie po starcie - lecisz na inne pobliskie lotnisko gdzie jest moze lepsza pogoda, to cala procedura.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Ale chodziło Ci o localizer ILS, czy jakąś inną pomoc lotniskową?Można się wspomagać odczytem LOC'a... Wykorzystuje go chociażby część HUD'ów.
wegi, masz racje, cytuje zreszta przepis. Ale znowu - lotnisko "awaryjnego startu" moze byc calkiem daleko od lotniska startowego.
§ 121.617 Alternate airport for departure.
(a) If the weather conditions at the airport of takeoff are below the landing minimums in the certificate holder's operations specifications for that airport, no person may dispatch or release an aircraft from that airport unless the dispatch release specifies an alternate airport located within the following distances from the airport of takeoff:
(1) Aircraft having two engines. Not more than one hour from the departure airport at normal cruising speed in still air with one engine inoperative.
(2) Aircraft having three or more engines. Not more than two hours from the departure airport at normal cruising speed in still air with one engine inoperative.
(b) For the purpose of paragraph (a) of this section, the alternate airport weather conditions must meet the requirements of the certificate holder's operations specifications.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Na lotniskach, w których wykonuje się podejścia NDB, użycie LOC jest nie możliwe. Wtedy w grę wchodzą tylko światła linii centralnej pasa i krawędziowe? Mam tu na myśli przypadek, kiedy musimy wystartować pomimo silnej mgły.
Zakładki