Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie liczba cykli w A318/A321


    Polecamy

    Gdzieś znalazłem informację o tym iż B737 ma ograniczoną liczbe startów i lądowań do 75000 - powyżej tej ilości może się zacząć rozpadać na skutek zmęczenia materiału.

    Szukałem informacji o rodzinie A318/321 ale nie udało mi się doszukać.

    Ktoś wie?

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: liczba cykli w A318/A321

    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    iż B737 ma ograniczoną liczbe startów i lądowań do 75000
    To sie zgadza. Zakladajac 5 startow/ladowan na dobe daje to okolo 45 lat uzywalnosci!!

    Rodzina A320 jest obliczona na 48000 cykli przy czym A340 ma naprawde mala ilosc cykli - tylko 20000 (dla 777 jest to 44 tys.). Rekord bije DC-9 ktorego zywotnosc wynosila 100 tys. cykli. Dla 767 wynosi to 50 tys.

    Oczywiscie im wiekszy samolot tym lata na dluzszych trasach i z natury rzeczy nie nabija tyle samo cykli co male samoloty. Tu jest pelna tabela i dokumentacja o co chodzi.

    http://www.airweb.faa.gov/Regulatory...2?OpenDocument

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie jest przypadkiem tak przez pojecie "cykl" okresla sie proces presuryzacji/depresuryzacji kabiny? Liczba praktycznie bedzie taka sama jak startow i ladowan ale to glownie ten proces "meczy" material a nie sam fakt startu/ladowania.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    jak startow i ladowan ale to glownie ten proces "meczy" material a nie sam fakt startu/ladowania.
    Nie wiem w czym problem. Kazdy cykl startu i ladowania jest rowny cyklowi zmiany cisnienia w kabinie (przynajmniej w 99.99% lotow kiedy samolot osiaga swoja 'cruise' alt.). Liczba jest taka sama i to sie liczy.

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Chcialem tylko zaznaczyc fakt ze to zmiana cisnienia glownie powoduje zmeczenie materialu. Nowi uzytkownicy moga odniesc mylne wrazenie, ze to zalezy glownie od "sily" ladowania

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie

    saturn5, dzięki za znalezienie tego w necie:]

    tak się teraz zastanawiam czy jakikolwiek 40 letni beniek 737 lata jeszcze gdzieś po niebie.

    Wychodziło by też że pierwsze A320 powinny już być złomowane [ o ile nie spadły - a spadło 16 z tego co wiem ] mija bowiem 20 lat jak A320 lata po niebie.

    Ciekawe czy zbliżenie się do magicznej krechy to 100% koniec życia dla samolotu, czy można coś jeszcze zrobić aby mu przedłużyć życie.

    Jednak osobiście nie chciał bym lecieć samolotem w wersji kabrio - jak to miało raz miejsce z b737 - i cudem zgineła tylko 1 osoba.

    http://aviation-safety.net/database/...?id=19880428-0

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    tak się teraz zastanawiam czy jakikolwiek 40 letni beniek 737 lata jeszcze gdzieś po niebie.
    Tak, sa 40 letnie 737 ktore ciagle lataja. 737 powstal w 1967 wiec moga miec maksimum 40 lat. Jak pojdziesz na airliners.net to latwo znajdziesz zdjecia 737 ktore maja 40 lat i ciagle lataja, polecam nauczyc sie uzywac ta wspaniala baze danych.

    Temat starych samolotow ciagle latajacych byl tu juz wiele raz poruszany - z roznymi przykladami. 40 lat to malo - sa samoloty co maja 70 lat i ciagle lataja.

    A najlepszym przykladem ze wiek ma mniej tu do gadania niz cykle jest to zdjecie tego Aloha 737 ktore zamiesciles - ten samolot mimo ze mial zaledwie 19 lat mial juz za soba prawie 90 tys. cykli w wilgotnym tropikalnym powietrzu. Jak przeczytasz wiecej o tym wypadku to sie dowiesz troche o problemach technicznych latania tak wysluzonymi samolotami.

    I ten dokument powyzej tez bardzo duzo wyjasnia, radze sie wczytac.

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    Jednak osobiście nie chciał bym lecieć samolotem w wersji kabrio - jak to miało raz miejsce z b737 - i cudem zgineła tylko 1 osoba.
    Swoją drogą to włąśnie przyszedł mi do głowy pomysł, jak by wyglądało latanie samolotami w "pełnej" wersji cabrio. Czy w ogóle jest coś takiego możliwe? Oczywiście na niskich wysokościach. Wyglądałoby jak te piętrowe autobusy turystyczne, co jeżdżą po kilku miastach.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Niedawno na a.net było temat o najstarszych latających jeszcze 747; tylko nie mogę go znaleźć.
    Jeśli raz posmakowałes latania, bedziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo; bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić - Leonardo Da Vinci

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stenus
    Czy w ogóle jest coś takiego możliwe?
    Mozliwe ale po co? Po pierwsze skorupa samolotu stanowi cala zwarta czesc mechaniczna - dach pomaga w rozlozeniu sil, po drugie taki 'otwarty' samolot mialby powazne straty aerodynamiczne nie mowiac nawet o mozliwosci zniszczenia bardziej delikatnego cargo.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez stenus
    Czy w ogóle jest coś takiego możliwe?
    Mozliwe ale po co? Po pierwsze skorupa samolotu stanowi cala zwarta czesc mechaniczna - dach pomaga w rozlozeniu sil, po drugie taki 'otwarty' samolot mialby powazne straty aerodynamiczne nie mowiac nawet o mozliwosci zniszczenia bardziej delikatnego cargo.

    gora z przezroczystego "fantastic-plastic" ponitować i gotowe

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •