Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie [Tu-154] Elementy skrzydła


    Polecamy

    Na rysunku poniżej pokazane jest skrzydło Tu-154, na nim numer 11 to "aileron-interceptor" (ros. "элерон-интерцептор"):



    Czy nazwa tej pow. sterowej ("lotko-spojler"?) oznacza, że wspomaga ona także działanie wychylającej się do góry lotki na danym skrzydle? Jeśli tak to czy wspomaga zawsze, czy tylko w niektórych etapach lotu? Którym elementem w kabinie steruje się pracą spojlerów?

  2. #2
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Wprawdzie to cytat z jakie strony dla 'simmerów', ale chyba dokładne:

    The aircraft is equipped with outer, middle and inner spoiler sections. Inner sections are only used after landing, outer section - together with the ailerons to improve the manageability of roll. Middle section used for all the allowable range of speeds and at any altitude, if necessary to accelerate the descent of aircraft.
    Spoilers use of hydraulic systems 1. To manage spoilers, use the handle on the center console to the left of the throttle levers.
    zrodlo: Tu-154B Systems


    Pozdrawiam,

    GSK

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Dzięki, wszystko jasne. Doczytałem też, że lotko-spojlery przechodzą automatycznie na pracę w "trybie lotek" przy prędkościach powyżej 230 km/h.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    W uzupełnieniu: o ile dobrze zrozumiałem tą instrukcję to na dobiegu, przy prędkościach w zakresie 100-230 km/h spoilerony w Tu-154 wspomagają ster kierunku i pozwalają na lepsze korekty odchylenia od osi pasa.

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W Tu-154 są 3 różne interceptory:
    1. lotka-interceptor (11) - do wspomagania sterowania w kanale bocznym, wychyla się przy wychyleniu lotki powyżej 1,5 stopnia w górę i nie ma żadnych innych zastosowań;
    2. interceptory środkowe (14) - do hamowania samolotu w powietrzu podczas zniżania i na ziemi podczas dobiegu, wypuszczane ręcznie dźwignią z kabiny załogi lub automatycznie na ziemi po obciążeniu obu goleni głównych, przy położeniu dżwigni sterowania silnikami w położenie małego gazu i prędkości powyżej 100 (lub 160 w zależności od wersji) km/godz. lub po włączeniu rewersów obu zewnętrznych silników;
    3. interceptory wewnętrzne (16) - stosowane do hamowania na ziemi, wypuszczane tylko automatycznie przy tych samych warunkach co środkowe.
    2 i 3 wypuszczane są symetrycznie i w żaden sposób nie wspomagają sterowania w kierunku.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie


    Polecamy

    A odnośnie tej pracy spoileronów na dobiegu samolotu: rozumiem, że one działają wtedy jako niesymetryczne hamulce na obu skrzydłach (ale chyba bez lotek już wtedy???) i samolotem w płaszczyźnie poziomej kieruje się wtedy także za pomocą wolantu, tak? To jest standard w tego typu samolotach?


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •