Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Czas pracy kontrolerów


    Polecamy

    Mieliśmy kiedyś taki sam temat, ale o pilotach, a ja jestem ciekawy jak to wygląda w przypadku kontrolerów lotu. Wiadomo że oni tez mają ciężką, wymagającą skupienia i mocnych nerwów pracę, tak więc nasuwa mi się pytanie o ich czas pracy, na pewno są jakieś przerwy itd, ale może dysponujecie jakimis bliższymi danymi, szczególnie że mamy tu na forum paru kontrolerów

    Jeszcze tak przy okazji, jeżeli zapowiada sie jakiś większy ruch na lotnisku, to pewnie też sa wzywani dodatkowi kontrolerzy?

    Czy tez jak w przypadku pilotów, kontrolerzy pracują x godzin w miesiącu, i y godzin dziennie?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    x=122 y=6

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jeszcze tak przy okazji, jeżeli zapowiada sie jakiś większy ruch na lotnisku, to pewnie też sa wzywani dodatkowi kontrolerzy?
    A jak samolot leci przez trudniejszą pogodę to wzywa się dodatkowego pilota?
    Kolega zasieki się walnął, x=128 y=8 ale z prawem do przerwy - de facto ok.6h pracy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Troche znana mi jest praca kontrolerow w USA - przynajmniej kontrolerow pracujacych w tzw. centrach.

    Tam rzeczywiscie trzymaja na "warcie" pewna grupe kontrolerow ktora sobie odpoczywa w pokoju (gdzie maja np.TV) i przywoluje sie ich jak jest wiekszy ruch. Takie okresy wzmorzonego ruchu zdarzaja sie pare razy dziennie przynajmniej w rejonie ktory obserwowalem (ZOB) i wtedy jedno stanowisko jest obsadzane wieksza iloscia kontrolerow na okres powiedzmy pol godziny. W sumie nigdy nie widzialem kontrolera bez przerwy przy pracy przez wiecej niz godzine - sa czeste zmiany, ida odpoczywac, itd. Dokladnych danych co do tego ile maja godzin odpoczynku a ile samej pracy podczas jednej wachty tego dokladnie nie wiem. Oprocz tego ogladalem ciekawa grupe kontrolerow ktorzy wogole nie rozmawiaja z pilotami - oni planuja traffic na pare godzin naprzod, ogladaja pogode, rozmawiaja z lotniskami, staraja sie przewidziec potencjalne problemy z pewnym wyprzedzeniem i odpowiednio planuja jak ruch bedzie wygladac. Oni tez rozmawiaja z sasiednimi centrami aby ustalac restrykcje na dany dzien. Nazywaja ich TMC (traffic management coordinator). Tylko doswiadczony kontroler moze zostac TMC jakkolwiek to stanowisko nie wiaze sie z lepsza placa.

    Ogladalem tez prace kontrolerow pracujacych w Approach i ich praca tak jak i sprzet wyglada troche inaczej.

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Pod tym względem w usa faktycznie wygląda to zupełnie inaczej. Odpowiednikami Waszych TMC można nazwać przynajmniej w części naszymi planingami
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Z tego co wiem, w UK dzień wygląda tak, że jest 8 godzin, ale pracuje się pół godziny, a potem pół godziny przerwy.
    Eee tam, podpis ;)

  7. #7
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    a ile kontrolerow siedzi jednoczesnie na wiezyczce np. w WAW w trakcie zwyklego popoludnia?? po jednym na kazdy obszar (GND, APP, TWR), po dwoch, czy jakies inne kombinacje?

  8. #8
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    na wiezy przy gorce jest Tower, przy nowej wiezy jest Ground, a zapomniales chyba o Delivery ;-)
    Wiem, ze reszta jest tam na dole :K a ilu siedzi? to zalezy, sredni jest 2

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    DEL, GDN, TWR, asystent, supervisor. To chyba pięciu.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    na wiezy przy gorce jest Tower, przy nowej wiezy jest Ground,
    Czy mnie coś ominęło, czy może nie do końca kolegę rozumiem?
    Po wyburzeniu starej wieży obecnie jest przecież tylko jedna. I ci biedni końtrolerzy siedzą tam razem ściśnięci Jaka więc "nowa wieża"?

  11. #11

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    na wiezy przy gorce jest Tower, przy nowej wiezy jest Ground, a zapomniales chyba o Delivery ;-)
    Wiem, ze reszta jest tam na dole :K a ilu siedzi? to zalezy, sredni jest 2
    Nie masz racji.
    Jak napisał ATCO, mamy 4-ry stanowiska, a siedzimy razem sobie na tej wieży, która wystaje ponad Agencję. Tam po drugiej stronie to jest budowa :-)

  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Na 99% nie jest to wieża, w której pracować będą kontrolerzy ruchu lotniczego. Wykorzystywana będzie pewnie przez pracowników portu lotniczego w jakichś tam celach (np. koordynacja na płycie etc.)

  14. #14
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    aha yonash to przepraszam bardzo za wprowadzenie w błąd., sugerowalem sie informacjami od znajomego dyspozytora, rozmawialismy troche o okeciu , ale bylo juz pozno i duzo %% wiec lewym uchem wpadalo, a prawym uciekalo

    ale tam bedzie wieza dla ground?




    @ radian, wlasnie sugeruje, ze tam bedzie ground

  15. #15
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    "Ground" to jest zupełnie co innego niż koordynacja płyty. To pierwsze odpowiada generalnie za ruch samolotów po drogach kołowania i jest organem kontroli ruchu lotniczego, to drugie odpowiada za przydzielanie stanowisk, poganianie autobusów z pasażerami, obsługę naziemną i tysiąc innych szczegółów, które dzieją się na stanowiskach postojowych samolotów i jest częścią infrastruktury porty lotniczego (ze służbami kontroli nie ma to nic wspólnego).

  16. #16
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    no tak masz racje, to gdzie oni się teraz mieszczą, w tej wieży co teraz ?!

    myslalem,ze ground wrzucą na tą wieze nowo zbudowaną..

  17. #17
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez YoNasH
    Nie masz racji.
    Jak napisał ATCO, mamy 4-ry stanowiska, a siedzimy razem sobie na tej wieży, która wystaje ponad Agencję. Tam po drugiej stronie to jest budowa :-)
    lubie takie konkretne odpowiedzi. thx

    @ YoNasH, a ile osob na konkretnym stanowisku (twr, app,...) jest jednoczesnie na zmianie? z tego co slyszalem na radyjku to dosc czesto sie zmieniaja glosy

  18. #18
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Jeszcze tak przy okazji, jeżeli zapowiada sie jakiś większy ruch na lotnisku, to pewnie też sa wzywani dodatkowi kontrolerzy?
    A jak samolot leci przez trudniejszą pogodę to wzywa się dodatkowego pilota?
    Trzeci pilot w kokpicie raczej nic nie pomoże, ale dodatkowy kontroler mógłby się zająć tą "nadwyżką samolotów" i pomóc kolegom

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Kolega zasieki się walnął, x=128 y=8 ale z prawem do przerwy - de facto ok.6h pracy.
    Dzięki

  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    dodatkowy kontroler mógłby się zająć tą "nadwyżką samolotów" i pomóc kolegom
    Ogólna zasada jest taka, że w jednej przestrzeni samoloty są na jednej łączności czyli rozmawia z nimi jeden kontroler. To , co proponujesz w praktyce jest realizowane ale poprzez wydzielanie coraz mniejszych fragmentów ruchu lotniczego. I tak to co w Bydgoszczy robi jedna osoba (TWR) w Poznaniu robią 2 (APP i TWR), w Gdańsku 3 (TWR, APP i ATIS) a w Warszawie 6 (GND, TWR, DEL, APP, DIR i ATIS). Przy megaruchu APP można też pewnie podzielić (niekoniecznie w Polsce w tej chwili) na DEP i ARR, DIR też chyba w Warszawie jest podzielony na sektory, na pewno GND na dużych lotniskach ma kilka częstotliwości. Z kolei w kontroli obszaru oprócz odpowiedniej liczby sektorów można też dzielić przestrzeń na górną, dolną czy środkową itd.

    Zagadka a propos: jakie jest najmniejsze pod względem ruchu lotnisko w Polsce mające radarową kontrolę zbliżania?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  20. #20
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    dodatkowy kontroler mógłby się zająć tą "nadwyżką samolotów" i pomóc kolegom
    Ogólna zasada jest taka, że w jednej przestrzeni samoloty są na jednej łączności czyli rozmawia z nimi jeden kontroler. To , co proponujesz w praktyce jest realizowane ale poprzez wydzielanie coraz mniejszych fragmentów ruchu lotniczego. I tak to co w Bydgoszczy robi jedna osoba (TWR) w Poznaniu robią 2 (APP i TWR), w Gdańsku 3 (TWR, APP i ATIS) a w Warszawie 6 (GND, TWR, DEL, APP, DIR i ATIS). Przy megaruchu APP można też pewnie podzielić (niekoniecznie w Polsce w tej chwili) na DEP i ARR, DIR też chyba w Warszawie jest podzielony na sektory, na pewno GND na dużych lotniskach ma kilka częstotliwości. Z kolei w kontroli obszaru oprócz odpowiedniej liczby sektorów można też dzielić przestrzeń na górną, dolną czy środkową itd.

    Zagadka a propos: jakie jest najmniejsze pod względem ruchu lotnisko w Polsce mające radarową kontrolę zbliżania?
    Thx, mniej więcej rozumiem

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •