Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie Airbus 330 - gdzie czujniki AOA?


    Polecamy

    Moje pytanie poniekąd jest związane z katastrofą AF447: gdzie w airbusie 330 znajdują się czujniki kąta natarcia? Oraz czy kąt natarcia jest pokazywany na jakimś przyrządzie w kabinie pilotów, czy też czujniki te służą wyłącznie do inicjowania ostrzeżenia o zbliżającym się przeciągnięciu / uruchomienia alpha-floor protection?
    Eee tam, podpis ;)

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Zwasze w duzych samolotach te czujniki (nazywane albo alpha vanes albo alpha-probes umocowane sa z przodu na zewnetrznej czesci kadluba - w tej samej okolicu znajdziesz tez pitoty. Nawet jesli jest bezposredni odczyt tego kata to procedura w tym wypadku (AF447 - jak wyjasnione na tym filmie) jasno mowi zeby tylko polegac na kacie pitch i na ustawionej mocy silnika.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 04-03-2011 o 04:14

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Oczywiście, procedura tak mówi. Mi raczej chodziło o to czy, po pierwsze, w A330 są one zintegrowane z tymi zamarzającymi sondami, czy osobno (vanes - takie "chorągiewki" jak w boeingu)? Czyli czy podejrzewane zamarznięcie sond wywaliło im również czujniki AOA?

    ...oraz, nawiązując do poprzedniego, o to, czy dostawali jakieś ostrzeżenia o przeciągnięciu? (Bo że zabezpieczenie przed przeciągnięciem nie działało to wiadomo, skoro samolot nie był w normal law.)
    Eee tam, podpis ;)

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    Mi raczej chodziło o to czy, po pierwsze, w A330 są one zintegrowane z tymi zamarzającymi sondami,
    Nie znam samolotu w ktorym czujniki AOA bylyby 'zintegrowane' z pitotami. Tego typu 'integracje' nie leza chyba w ogolnej filozofii budowy samolotu gdzie darzy sie raczej do tego aby systemy byly jak najbardziej niezalezne od siebie.

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    czy dostawali jakieś ostrzeżenia o przeciągnięciu?
    Ogladajac uwaznie ten film widac ze cala speed tape to jednorodny kolor czerwony - informacja o przeciagnieciu ktora standardowo jest czescia tej wstazki szybkosci zostala wiec stracona. Czy taki A330 ma jakis dodatkowy wskazniki AOA - nie wiem. Naprzyklad w 737NG wskaznik AOA jest dodatkiem ktory klient sobie moze zamowic lub nie (jesli jest to jest wyswietlany na PFD).

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Wg zdjęcia są te czujniki umieszczone w różnych miejscach.
    AF447 - Page 127 - PPRuNe Forums

    C16195BA - symbol rurki Pitota stosowanej w A330 - Wyniki wyszukiwania w Google Grafika (zdjęcie)

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie znam samolotu w ktorym czujniki AOA bylyby 'zintegrowane' z pitotami.
    Zdjęcie czujnika z A380 w Wikipedii "The example in this photo combines a pitot tube with a static port and an angle-of-attack vane." - ja się nie znam, ale wygląda na zintegrowane.

  6. #6
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    W samolotach uzywających Smart Probe w ogóle nie ma nadajnika kata natarcia. Airbus kilka lat temu testował Smart Proby na swoich wyrobach,i zostały zastosowane na A-400.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    C16195BA - symbol rurki Pitota stosowanej w A330 - Wyniki wyszukiwania w Google Grafika (zdjęcie)

    To się niestety nie tyczy AF447, gdyż jak stwierdza BEA w raporcie, str 65,
    http://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp...90601e2.en.pdf, :
    "Air France decided to immediately extend this measure to all of its long-range
    A330/ A340 fleet and to replace all of the speed probes. An internal technical
    document to launch the modification was issued on 27 April 2009. The start
    of airplane modifications was planned to take place on reception of the parts.
    The first batch of C16195BA Pitot probes arrived at Air France on 26 May 2009,
    that is to say six days before the F-GZCP accident.
    At the time of the accident, F-GZCP was equipped with C16195AA probes."

    Hypne

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Czujniki AOA sa dla DANEGO typu w tych samym miejscu, reszta to inne czujniki aerodynamiczne
    Czujnik na A380 jest i owszem, zintegrowany, ale ciagle jest to horągiewka.
    Na naszych A330 nie ma oddzielnego wskaźnika kąta natarcia, co nie oznacza braku takiej opcji, ale szczerze mówiąc - nie wnikałem. Ponoć efektem katastrofy AF jest nowa procedura Airspeed ureliable jest wyświetlanie na PFD, chyba na speed tape zakresu akceptowalnych AOA. Ale mam wrażenie, że już o tym pisałem...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję wszystkim za rozjaśnienie mi , a szczególnie Tobie Bedrzichu (w końcu tę parę lat latania na 330-tkach ;-) ).
    Eee tam, podpis ;)

LinkBacks (?)

  1. 19-01-2012, 16:54
  2. 22-09-2011, 21:48
  3. 10-03-2011, 12:52

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •