Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 49
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie Kilka pytań o język polski.


    Polecamy

    Czy w polskiej przestrzeni powietrznej polski pilot, moze rozmamawiać po polsku z polskim kontrolerem?

  2. #2
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    nie wiem czy moze, ale na pewno rozmawiaja niektorzy. na skanerku slychac polski jezyk (na epwa)

  3. #3
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Może, służba zapewniana jest w dwóch językach.

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Może, ale jak kontroler przechodzi na angielski to pilot też musi.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Dziękuje za odpowiedzi i szybka reakcję

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Może, ale jak kontroler przechodzi na angielski to pilot też musi.
    MUSI? Cos sie zmienlo z przepisami?

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No po prawdzie nie musi w sensie prawnym, ale nikt nie będzie specjalnie dla niego mówił po polsku. Jak chce, to może odpowiadać po polsku, ale instrukcje będzie dostawać w angielskim (bez sensu, ale niektórzy są uparci).

    Właśnie napisałem posta nr 10000 w podforum "Lotnictwo cywilne"

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Brawo

  9. #9
    Awatar Flyer

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Mowić może w języku polskim, ale zalecany jest angielski, bo wtedy inni piloci zagraniczni orientują sie jaka sytuacja panuje w powietrzu.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tak sie zastanawiam bo dawniej do zamiany starej licencji na licencje JARowska trzeba bylo zdac radio miedzynarodowe. Jak to teraz wyglada? Teoretycznie osrodki szkola tylko wg JAR - czy radio miedzynorodowe jest teraz obowiazkowe? Ktos sie orientuje?

  11. #11
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    No po prawdzie nie musi w sensie prawnym, ale nikt nie będzie specjalnie dla niego mówił po polsku. Jak chce, to może odpowiadać po polsku, ale instrukcje będzie dostawać w angielskim (bez sensu, ale niektórzy są uparci).

    Właśnie napisałem posta nr 10000 w podforum "Lotnictwo cywilne"
    Chciałem tylko nieśmiało spytać, jesteś kontrolerem ?

  12. #12
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    [...]ale instrukcje będzie dostawać w angielskim (bez sensu, ale niektórzy są uparci).
    Hmm, a skąd wiesz, że pilot zna angielski?

  13. #13
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Co do radia miedzynarodowego to żeby otrzymac licencję JAR'owska to musisz mieć to zdane. Da się to np obejść jeśli zdajesz ATPL'a po w języku ang i na zaświadczeniu o ukończeniu teorii masz napisane, że miałeś wykład po ang. W praktyce ostanio od pani w LKE słyszałem, że nie trzeba mieć tych wykładów po ang tylko zdać wszystko w języku ang

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Chciałem tylko nieśmiało spytać, jesteś kontrolerem ?
    Owszem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Hmm, a skąd wiesz, że pilot zna angielski?
    Pilot ma obowiązek go znać ponieważ jest to jeden z języków obowiązujących w FIR EPWW.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Hmm, a skąd wiesz, że pilot zna angielski?
    Pilot ma obowiązek go znać ponieważ jest to jeden z języków obowiązujących w FIR EPWW.
    Ma obowiązek znać tylko jeden z tych języków, sam widziałem licencję pilota z wpisanym ograniczeniem "korespondencja radiowa wyłącznie w języku polskim" - właśnie przez to, że właściciel nie miał zdanego tzw. "radia międzynarodowego". W związku z tym twierdzę, że pilot lecąc w EPWW nie ma obowiązku znać angielskiego, a zatem kontroler nie ma prawa narzucić angielskiego pilotowi. Pomijam oczywiście kwestie "dobrych zwyczajów" czy "zdrowego rozsądku".

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Atco, jeżeli pilot będzie mowił tylko po Polsku, a kontroler będzie się upierał na angielski... to będzie to problem tylko kontrolera, że pilot mógł nie zrozumieć jakiegoś polecenia. Inaczej zachowują się piloci liniowii, którzy czasem tylko z rozpędu zaczną mówić po polsku, a czym innym są piloci różnego rodzaju lokalnych gns'ów itp. Najczęściej, jeżeli pilot słyszy, że na kanale są zagraniczni piloci, to przestawi się na angielski.
    Nawiązując do tego, kiedyś w Bydgoszczy podchodził do lądowania śmigłowiec wojskowy czy tam policyjny, pilot dzielnie mówił cały czas po angielsku (mimo to, że atc z początku mówił do niego po Polsku, w końcu przerzucił się na angielski).Z Twr było widać dym unoszący się nad pobliską ulicą, więc idzie pytanie z twr' SP-XXX do you see smoke over JPII street?'. 'Yes, we see it.'. 'Could you check please what's going on?'. 'Ok'. No i pilot podlatuje, zaczyna się jąkąć po angielsku (bo sytuacja nietypowa i chyba wiedzy nie starczyło na opisanie co tam się dzieje). I po chwili mamrotania po angielsku w końcu się poddaje i zawstydzony (czuć było w głosie) przeszedł na polski - został już tak do końca
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    sam widziałem licencję pilota z wpisanym ograniczeniem "korespondencja radiowa wyłącznie w języku polskim"
    No to ten pilot powinien latać po kręgu w aeroklubie a nie pchać sięw przestrzeń kontrolowaną.
    @ wegi: do wyjątkowo słabych językowo lotników od biedy jestem w stanie mówić po polsku, korona mi z głowy nie spadnie. Czekam natomiast na 5 marca 2008 kiedy to CAŁY personel lotniczy będzie musiał zdać egzaminy z angielskiego i po tej dacie człowiek który ledwo duka po angielsku zwyczajnie zakończy karierę lotniczą. Wówczas to będzie jego problem a nie mój.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  19. #19
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wielu wojskowych atc też zakończy kariere ;k
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego jest chyba z pięciu w Polsce, faktycznie będzie ciekawie.
    Sorry, jest paru więcej bo zapomniałem o OAT.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •