Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Prędkość a limit kompanii: jak to rozgryźć?


    Polecamy

    W Polsce nie ma ograniczenia prędkości poniżej FL100 więc często kontrolerzy z tego korzystają każąc utrzymywać high speed poniżej FL100. Tymczasem pilot jednej z linii lotniczych latających w PL powiedział mi, ze ze względu na ograniczenia kompanijne nie może lecieć szybciej niż 250kt poniżej FL100.
    To mi trochę rozwala koncepcję więc pytam pilotów: czy ograniczenia kompanijne mają priorytet nad poleceniami kontroli?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    High speed approved nie narzuca konkretnej prędkości, jeśli się nie mylę. Jest to utrzymywanie dużej prędkości.
    Zupełnie inaczej byłoby, jeśli nakazałbyś utrzymac 270kt - ale jeśli pilot ma ograniczenia kompanijne, i powie, że max może utrzymywac 250kt, to musisz to uznac.

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bollocks.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Takie ograniczenia ma niejedna linia, i sa chyba w miare zrozumiale. Wprowadzono je w celu ograniczenia liczby "unstable approaches". Czesc linii ma sztywne ograniczenia 250 below FL100, inne dopuszczaja wieksze predkosci "on ATC request", ale zwykle z dodatkowym limitem ze ponizej 5 czy 6k ograniczenie jest obowiazkowe. A skoro pilot ci powie unable to go nie zmusisz.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Toć wiem że nie zmuszę ale przynajmniej wiadomo, kto nie powinien być nr 1
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    A miewacie nr 2?

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Powiało Warszawką...
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Pytanie zadalem z ciekawosci, jako ze dosc czesto sam ironicznie odnosiles sie do poziomu ruchu.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Prędkość a limit kompanii: jak to rozgryźć?

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    ze ze względu na ograniczenia kompanijne nie może lecieć szybciej niż 250kt poniżej FL100.
    To mi trochę rozwala koncepcję więc pytam pilotów: czy ograniczenia kompanijne mają priorytet nad poleceniami kontroli?
    Po pierwsze pytanie jest raczej sztuczne - nie wiem czy czesto zachodzi sytuacja zeby ATC kazalo pilotowi leciec szybciej (ponizej FL100) a on chce leciec wolniej. Jak juz z jakiegosc powodu ATC chce aby samolot lecial szybciej to sie zapytaja jaka najwieksza szybkosc moze utrzymywac - to jest naprzyklad czeste pytanie stawiane malym samolotom ladujacym na duzych lotniskach wsrod jetow. Pilot Cessny 172 ladujacej na ORD pewnie uslyszy od ATC "what's the highest speed you can maintain to MM". ATC nie jest w stanie zmusic pilota do lecenia szybciej niz on sobie tego zyczy.

    Po drugie regula "ponizej 250 kts ponizej FL100" jesli obowiazuje wcale nie jest absolutna. Mowi sie 250 kts albo "najnizsza bezpieczna szybkosc" - tak dla przykladu w pelni naladowany 747 nie jest w stanie zmiescic sie w limicie 250 kts ponizej FL100 (bez wysuwania klap, itp.).

  10. #10
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Sytuacja zachodzi wcale nie tak rzadko. A z tym 747 to tez polprawda, jest w stanie, ale nie jest to dla niego wygodne, zwlaszcza po starcie.

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Sytuacja zachodzi wcale nie tak rzadko. A z tym 747 to tez polprawda, jest w stanie, ale nie jest to dla niego wygodne, zwlaszcza po starcie.
    Że co?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Ze to ze predkosci calkowitego chowania klap dla obciazonego 747 czy 777 sa bliskie limitu 250, dlatego zazwyczaj prosza o wieksza predkosc. Tyle ze chyba nie o tym byl watek.

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    744 w vnav mode wznosi się do FL100 utrzymując prędkość 250-260kts [chyba, ze usunie mu sie ograniczenie predkosci w fmc].
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Do tego dochodzą limitacje konstrukcyjne - np. EMB145 ma takie ograniczenie! Stąd mogą piloci mówić, źe to ogr. kompanijne, choć de facto jest to konstrukcyjne!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Do tego dochodzą limitacje konstrukcyjne - np. EMB145 ma takie ograniczenie!
    O co dokladnie chodzi w tym przypadku?

  16. #16
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Z tego co się orientuje EMB145 nie ma możliwości wyłączenia ograniczenia do 250kts poniżej FL100 - zawsze kończy to się wyciem dosyć natrętnego alarmu. Pytanie czym to jest spowodowane - samą konstrukcją samolotu, czy ograniczeniami oprogramowania (wątpie). Warto podkreślić, że 145'tka ogólnie wznosi się z dość małą prędkość lateralną, stawiając na większą wartość prędkości wertykalnej (bynajmniej w modzie FLC).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Do tego dochodzą limitacje konstrukcyjne - np. EMB145 ma takie ograniczenie!
    O co dokladnie chodzi w tym przypadku?
    Chodzi o wytrzymałość szyb w kokpicie, a konkretnie o odporność na ew. zderzenie z ptakami
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    744 w vnav mode wznosi się do FL100 utrzymując prędkość 250-260kts [chyba, ze usunie mu sie ograniczenie predkosci w fmc].
    Wedlug OM 747 w przypadku VNAV wybrana szybkosc (ponizej FL100) bedzie wieksza z tych dwoch: 250 lub Vref+100.

    Zapytalem sie w miedzyczasie znajomego kontrolera w USA. Odpowiedzial ze w przypadku startow to czesto kontrolerzy robia wyjatek w przypadku ciezkich samolotow ktorym pozwala sie utrzymywac szybkosc wieksza niz 250 kts ponizel FL100. Powiedzial ze ciezkie cargo 747 nawet dochodza do 280-300 kts. Innym samolotem ktory o dziwo czasami lubi przekraczac 250 kts jest MD-90. Natomiast nie ma zadnych wyjatkow przy ladowaniu (znizaniu) - regula "250 ponizej 10000" jest bardzo przestrzegana w Ameryce Pln. i piloci sa natychmiast upominani jak sie do tego nie stosuja.

  19. #19
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Do tego dochodzą limitacje konstrukcyjne - np. EMB145 ma takie ograniczenie!
    O co dokladnie chodzi w tym przypadku?
    te same szybki co w EMB 120, slabo wytrzymuja


    pzdr

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Smieszna sprawa z tymi szybami Wiem, ze np jak nie dziala pogdrzewanie szyby to wtedy tez trzeba zmniejszyc predkosc.
    Nigdy nie probowali tego "naprawic" tego feleru w EMB?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •