Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie joystick vs volant


    Polecamy

    Czy ktos sie spotkal z opiniami na ten temat czemu w Airbusach sa akurat wprowadzone takie rozwiazania ??

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    'podobno' ergonomia, i tak przez caly czas leca na autopilocie to po co sobie przeszkadzać wolantem? hrh,

    btw. podobno piloci embraerow bardzo sobie cenią te 'dziwne' wolanty

  3. #3
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie Re: joystick vs volant

    Cytat Zamieszczone przez Sonic
    Czy ktos sie spotkal z opiniami na ten temat czemu w Airbusach sa akurat wprowadzone takie rozwiazania ??
    Airbus to nazywa 'sidestick', chyba zeby nie powodowac jakichs skojarzen z grami komputerowymi. Wydaje mi sie, ze to ma swiadczyc o nowoczesnosci maszyny. Zajmuje tez na pewno mniej miejsca niz wolant. Ja sie natomiast zastanawiam nad tym czy nie jest trudniej ocenic ruchy samolotu kiedy jest sidestick, bo on przeciez nie porusza sie tak jak wolant...I w tym sensie to chyba jednak jest mniej wygodne roziwazanie, ale z racji swojego userbara nie bede sie dalej rozpisywac

    @SWAT - Embraery maja przeciez w miare normalne wolanty - troche jak w motocyklach

  4. #4
    Awatar T17s

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    pomorze

    Domyślnie

    Kiedyś w Tv słyszałem że cyfrowy system sterowania w Airbusach waży mniej niż tradycyjne np. w Boeingach, choć nie wiem na ile to prawda.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie Re: joystick vs volant

    Cytat Zamieszczone przez Marta

    Ja sie natomiast zastanawiam nad tym czy nie jest trudniej ocenic ruchy samolotu kiedy jest sidestick, bo on przeciez nie porusza sie tak jak wolant...I w tym sensie to chyba jednak jest mniej wygodne roziwazanie, ale...
    I tu mnie zastanawia co jest bardziej precyzyjne i wygodne. Wedlug mnie chyba wolant. Leza na nim obie dlonie hmm a w przypadku sidestica jak ktos jest lewo lub prawo reczny to chyba tez ma jakies znaczenie.

  6. #6
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    przyzwyczajenie, w samolocie na lewym fotelu i tak zawsze lewa reka trzyma wolant a prawa przepustnice

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Sidestick ogranicza przepływ informacji między pilotami (nie ma żadnych siłowników poruszających sidestick'iem, dzięki którym jeden pilot czułby co robi drugi). W dodatku są przyciski "priority" i jeśli żaden nie jest wciśnięty, to sygnały z obu sidestick'ów sumują się - te dwa rozwiązania były już jednym z czynników w kilku incydentach i co najmniej jednym wypadku... Bardzo lubię Airbusy, ale akurat to rozwiązanie uważam za niezbyt udane. Znaczące, że chyba żaden inny producent samolotów z dwuosobowymi załogami nie podchwycił tego rozwiązania.

    Edit: na zdrowy rozum, drążek jest wygodny i stosowany w bardzo wielu samolotach, choćby w myśliwcach, i nie ma tu znaczenia prawo/leworęczność, bo spokojnie można się przyzwyczaić (tak choćby jak do jazdy angielskimi samochodami). Gorszą sprawą jest ten brak "feedback" między pilotami i to, że czasem zapomną wcisnąć swojego przycisku "priority".
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Moim zdaniem airbus ma lepsze rozwiazanie.
    Ja latam na moim jojstiku raz lewa, a raz prawa ręka i mi to wogóle nie przeszkadza :P

  9. #9
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    mimis, w lotnictwie nie ma czegos takiego jak 'zapomna wcisnać' ; )
    btw. na sztucznym horyzoncie w airbusach pojawia ruch lotek

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    S.W.A.T, oczywiście że zdarzało się nieraz coś takiego. Chcesz przykładów? Chociażby szeroko dyskutowany na tym forum wypadek A320 Armavii w Sochi. Inny incydent - tu link. Naprawdę w głowie się nie mieści jakie głupoty czasem popełniają piloci, po lekturze raportów z wypadków można dojść do wniosku że niewciśnięcie priority button to mały pikuś .
    Eee tam, podpis ;)

  11. #11
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jak to dokładnie jest z tym priority button? Jeśli żaden z pilotów nie wciśnie, to sidesticks się sumują, a co jeśli obaj wcisną priority button? Jak to dokładnie działa, mógłby ktoś sprecyzować?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Zdaje się że wciśnięcie na jednym z sidestick'ów powoduje wyłączenie priority na drugim, więc nie da się mieć na obu priority. Ale absolutnej pewności nie mam, wolę poczekać na wypowiedzi tych lepiej się znających .
    Eee tam, podpis ;)

  13. #13
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Czy aby na przednik panelu Arbuzka nie ma przycisku "Sidestick priority"?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Po pierwsze - było już trochę na ten temat na starym forum.
    Po drugie - powoli wchodzi to rozwiązanie, bo ma je także nowy Falcon i pasażerski Suchoj.
    Faktem jest też to, że układ elektroniczny, czy raczej elektro-hydrauliczny sterowania jest lżejszy od klasycznego, szczególnie w wiekszych samolotach.
    Moim zdaniem, a przesiadłem się z Boeinga, nie widzę nic ndzwyczajnego w sterowaniu drążkiem, a poza tym przy sterowaniu wolantem lata się i tak tylko jedną ręką - lewą z lewego a prawą z prawego fotela, bo druga ręka i tak jest na gazie!
    Przycisk Priority jest na sidesticku - jest to fizycznie TEN SAM przycisk co służy do odłączania AP, na przednim panelu jest tylko lampka kontrolna który drążek ma priorytet. Przy jednoczesnym naciśnięciu (jest tego całkiem sporo w manualu, ale - dla uproszczenia) priorytet ma lewy drążek. Dodatkowo samolot ma głsowe ostrzeganie w razie jednoczesnego użycia drążków przez pilotów - DUAL INPUT. Generalnie z tego co wiem, wszystkie zdarzenia i błędy spowodowane były słabą znajomością systemów i/lub małym doświadczeniem na typie.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No dobrze, to jeszcze zadam głupawe pytanie: Ale pedały Airbus ma normalne ? Czyli praca nogami się przenosi pomiędzy pilotami ?
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie


    Polecamy

    Sa normalne.
    Jak w aucie

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •