Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 56
Like Tree1Likes

Wątek: Drzwi - otwarcie w trakcie lotu

  1. #1
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie Drzwi - otwarcie w trakcie lotu


    Polecamy

    Mam może nieco dziwne pytanie, ale czy drzwi w samolocie da się otworzyć w trakcie lotu? Chodzi mi o to, czy teoretycznie jest możliwa sytuacja, że ktoś podchodzi do drzwi, ciągnie za wajchę i jest wielki problem. Czy może jest jakaś blokada, którą muszą wyłączyć piloci. Tylko co z nieplanowaną ewakuacją wtedy? Za każdym razem się nad tym zastanawiam, kiedy przechodzę obok drzwi w trakcie lotu.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Oczywiście, że jest blokada. Nazywa się 'róznicą cisnień'. Większe ciśnienie w kabinie (od tego na zewnątrz) dociska drzwi zamykane od wewnątrz. Nie wiem dokładnie jaką wartość ma ta siła (zależy od wysokości) ale podejrzewam, że "na przelotówce" sam Pudzian by sobie nie poradził. Mimo to nie próbuj. Nie chodzi o to, że Ci się uda ale mógłbyś wzbudzić - niekoniecznie pozytywne - zainteresowanie personelu pokładowego ;D

  3. #3
    Awatar Awerik

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Oj wagarowało się na fizyce, z tego co widzę.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez theavia Zobacz posta
    (...)jest blokada. Nazywa się 'róznicą cisnień'.
    A co z okresem wznoszenia/zniżania na niższych poziomach, kiedy różnica ciśnień nie jest duża?

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Najpewniej działa jakiś solidny zamek z blokadą, ale szczegółów nie znam...

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Stosunkowo prosto policzyć - typowo w samolocie jest różnica ciśnień ok. 8 psi (pounds per square inch - funtów na cal kwadratowy). Proste przeliczenia (m2 to ok. 1500 square inches, 1lbs to ok. 0.45kg) daje siłę ok. 700kg/m2. Nie znam dokładnie wymiarów drzwi, ale biorąc pod uwagę pi razy oko rozmiar (2m wysoko, 1m szeroko) wychodzi w przybliżeniu rzędu do 1.5t. Błąd może być dość spory, ale na pewno będzie to siła rzędu 1-2t.

    Pozdrawiam, Adam

    PS Tak, wiem, że powinienem mówić o 1-2kN. I założeniu 1G przy przeliczaniu masy na siłę. Ciekaw jestem jednak, kto by zrozumiał (a przede wszystkim potrafił odnieść do życia) ów sekretny 1kN :P

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    A co z okresem wznoszenia/zniżania na niższych poziomach, kiedy różnica ciśnień nie jest duża?
    Roznica cisnien istnieje zawsze, dopiero po zaparkowaniau przy bramce roznica cisnien spada do zera. Zaraz po wyladowaniu cisnienie w kabinie jest ciagle troche wyzsze niz cisnienie na zewnatrz. Powierzchnia drzwi jest taka ze nawet nieznaczna roznica cisnien powoduje ze drzwi nie otworzysz. Tak to wyglada przynajmniej w wiekszosci samolotow tych pasazerskich, bo w mniejszych moze byc lekko inaczej.

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez theavia Zobacz posta
    Oczywiście, że jest blokada. Nazywa się 'róznicą cisnień'. Większe ciśnienie w kabinie (od tego na zewnątrz) dociska drzwi zamykane od wewnątrz.
    Różnica ciśnień powinna chyba wypierać drzwi na zewnątrz - DC-10 miał nawet z tego powodu problemy. Chodzi o to, że drzwi przesuwają się w pionie i zapierają się o jakąś ramę i wtedy się dociskają, tak? Teraz wydaje mi się to już jasne, chociaż czy nie ma tam jakiegoś "systemu wspomagania", bo stewka chyba by nie dała rady podnosić i opuszczać drzwi. Trzeba by sprawdzić czy to niewykonalne

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Różnica ciśnień powinna chyba wypierać drzwi na zewnątrz - DC-10 miał nawet z tego powodu problemy. Chodzi o to, że drzwi przesuwają się w pionie i zapierają się o jakąś ramę i wtedy się dociskają, tak? Teraz wydaje mi się to już jasne, chociaż czy nie ma tam jakiegoś "systemu wspomagania", bo stewka chyba by nie dała rady podnosić i opuszczać drzwi. Trzeba by sprawdzić czy to niewykonalne
    Drzwi sa dociskane od wewntarz i sie same uszczelniaja i nie maja tendencji do "wypadniecia" i ze zostana "wyparte", przynajmniej nie w dzisiaj budowanych samolotach. Zeby otworzyc drzwi musisz je wpierw lekko wciagnac do srodka jesli tak mozna sie wyrazic ...
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-04-2011 o 09:46

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Roznica cisnien istnieje zawsze, dopiero po zaparkowaniau przy bramce roznica cisnien spada do zera.
    A nie jest tak, że kilkaset stóp przed lądowaniem ciśnienie się wyrównuje żeby samolot nie przyziemiał napompowany?

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    A nie jest tak, że kilkaset stóp przed lądowaniem ciśnienie się wyrównuje żeby samolot nie przyziemiał napompowany?
    Przynajmniej wedlug Boeinga powinien ladowac lekko napompowany - okolo 0.125 psi czyli -200 ft. Taka sam roznica jest utrzymywana przy starcie. Mamy tu kogos kto lata na B - moze wrzuci troche inne liczby.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-04-2011 o 10:30

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    jest różnica ciśnień ok. 8 psi (pounds per square inch - funtów na cal kwadratowy). Proste przeliczenia (m2 to ok. 1500 square inches, 1lbs to ok. 0.45kg) daje siłę ok. 700kg/m2.
    Spory byk ktory warto skorygowac - nie 700kg/m2 a ponad 5000 kg/m2 (zapomniales pomnozyc przez 8)!! czyli okolo 10 ton na cale drzwi. Nie dziwmy sie wiec ze nawet przy szczatkowej roznicy cisnienia na ziemi (jak samolot jest 'napompowany' do lotu) okolo 0.125 psi ta sila bedzie ciagle ponad 150 kg!

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Polecam fajną stronkę Ask The Pilot | Everything you need to know about commercial flying - tutaj wytłumaczone jest laikom kilka zagadnień (w tym otwieranie drzwi na przelotówce):

    Questions & Answers | Ask the Pilot

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Drzwi jako tako sie otworzyc nieda, ale da sie "crack", czyli czesciowo uchylic klapki domykajace na gorze i dole drzwi. Byla nawet sytuacja jak lecial 744, chyba RPA, wersja kombi i mieli pozar, musieli "uchylic" drzwi w celu wentylacji, taka bayla procedura.
    Jako tako oworzyc sie nieda, raz ze roznica cisnien, dwa ze drzwi sie otwieraja w kierunku lotu, a przy predkosci 250kts IS, jest to raczej niemozliwe.

    Oto link do tego filmu:
    YouTube - Cargo Conspiracy/Fanning the Flames Air Crash Investigation/Mayday Part 1
    Pozdrawiam
    Lukasz

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    A co z drzwami ktore sie otworzyly w locie i trzeba je zamknac? Problem raczej odwrotny. Mysle tu o malych samoloatch bez cisnieniwej kabiny. Sposob otwierania drzwi w malych samolotach naogol jest analogiczny do samochodowych i sily aerodynamiczne probuja te drzwi zamknac ale z drugiej strony dzieki pewnym zawirowaniom powietrza i prawu Bernoulliego nie moga sie domknac calkowicie. Dlatego naprzyklad w takim Beech Bonanza raz otwarte drzwi pozostawaly otwarte z okolo 6 cm szpara. Bardzo trudno bylo pasazerowi (a tym bardziej pojedynczemu pilotowi) zamknac te drzwi w locie. Poniewaz byl caly szereg wypadkow w Bonanzie ze ludzie sie zabijali bo probowali zamknac drzwi i tracili panowanie nad samolotem Beech nawet wystosowal do wszystkich wlascicieli pisemko zeby nikt nie probowal drzwi zamykac w locie - wyladowac na najblizszym lotnisku i tam dopiero je zamykac. Samolot tylko nieznacznie mial zmienione parametry lecac z niedomknietymi drzwiami. Niestety doslownie pare miesiecy po tym pisemku dziewczyna sie zabila wlasnie probujac domknac drzwi w locie w tym samolocie a co gorsza samolot wpadl w dom wypelniony ludzmi swietujacymi urodziny dziecka i zabil praktycznie wszystkich.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-04-2011 o 23:06

  16. #16
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Ale kiedyś szło otworzyć !



    Legendarny porywacz wziął gotówkę i wyskoczył z samolotu - Na Tropie w Onet.pl

    Z racji długości wklejam tylko link.



  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Ale kiedyś szło otworzyć !
    Dzis tego tez dokonasz!
    Tylko musisz przekonac pilota aby rozhermetyzowal kabine - dokladnie jak ten jegomosc zrobil (unikac Onetu jako zrodla informacji!!)
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-04-2011 o 23:35

  18. #18
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Przestępstwo doskonałe A jeszcze kontynuując temat drzwi - czy jest jakiś racjonalny powód, że do samolotu wsiada się zawsze przez lewe drzwi? Bo luki bagażowe są z prawej?

  19. #19
    Awatar soccerinho

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWROcław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Ale kiedyś szło otworzyć !
    On wyskoczył tylną rampą

  20. #20

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam

    Pewnie niema to jakiegos specjalnego uzasadnienia, ze wsiada sie z lewej a z prawej bagaze, paliwo, wlot do APU (w niektorych modelach), itp. Tak sie przyjelo i juz, pewnie ktos z madrych glow konstruujacych samoloty tak zadecydowal i juz.
    To tak jak cpt w smiglowcu siedzi po prawej a nie po lewej.
    Pozdrawiam
    Lukasz

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •