Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Bytów (Pomorskie)

    Domyślnie Autobrake tryb T.O i przerwany start


    Polecamy

    Nurtuje mnie pewne pytanie, mianowicie po co w samolocie podczas startu uruchamia się w autobrake tryb T.O? Czy T.O ma jakiś udział podczas udanego takeoff-u? Czy autobrake uruchamiają się po przerwaniu startu przed V1, jeżeli tak, to na jakiej zasadzie i kiedy się uruchamia? Czy hamulce aerodynamiczne (spoilers/speed brake) ustawione w pozycji "retract" podczas startu również są po to, by włączyć się podczas przerwania startu? Jak wygląda procedura przerwania startu przed V1?

  2. #2
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    tryb T.O?
    RTO - Rejected Take Off

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    Czy T.O ma jakiś udział podczas udanego takeoff-u?
    Nie.

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    Czy autobrake uruchamiają się po przerwaniu startu przed V1, jeżeli tak, to na jakiej zasadzie i kiedy się uruchamia?
    Na jakiej zasadzie - nie wiem, zapewne jest to jakoś sprzężone z rewersami bądź spojlerami, ale to jest czysty strzał. Na ostatnie pytanie sam sobie odpowiedziałeś - uruchamiają się przy przerwaniu startu, oczywiście przed V1, bo po V1 nie przerywa się startu, tylko kontynuuje.

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    Czy hamulce aerodynamiczne (spoilers/speed brake) ustawione w pozycji "retract" podczas startu również są po to, by włączyć się podczas przerwania startu?
    No jak są na retract, to są na retract, czyli schowane.
    Pozdrawiam, Pluxe

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Bytów (Pomorskie)

    Domyślnie

    No jak są na retract, to są na retract, czyli schowane.
    Fakt, chciałem powiedzieć raczej "uzbrojone" lub coś w tym stylu. Mam na myśli pozycję w której wajha od spojlerów jest w pozycji "retract", ale jest wyciągnięta do góry (tak jest w md11 i przykładem tego samolotu się posługuję).

  4. #4
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Uzbraja je się przy lądowaniu, wykrywają one moment przyziemienia. Przy RTO takie coś byłoby bezużyteczne, bo czujniki (i słusznie) przyziemienia nie zarejestrują i spojlery się nie wysuną.
    Pozdrawiam, Pluxe

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Uzbraja je się przy lądowaniu, wykrywają one moment przyziemienia. Przy RTO takie coś byłoby bezużyteczne, bo czujniki (i słusznie) przyziemienia nie zarejestrują i spojlery się nie wysuną.
    Na przykladzie B737 - spojlery sa rowniez uzbrojone i wysunal sie podczas RTO .
    Zaczne od poczatku przed startem ,pilot ustawia przelacznik autobrake na RTO ,jesli nie ma w systemie zadnych usterek system zostaje uzbrojony (musi byc spelninych jeszcze pare innych warunkow np: air ground system- 2 systemy pokazuja "na ziemi",dzwignie odwracaczy ciagu w idle itp) podczas rozbiegu,po przekroczeniu 88 knots system RTO staje sie aktywny i jesli pilot przesunie manetki ciagu do pozycji IDLE ,autobrake system wysyla sygnal do modulu kontrolujacego cinienie w hamulcach i wtedy zaczyna sie hamowanie na maxa
    dodatkowo kiedy wlaczy chocby jeden odwracacz ciagu ,wszystkie spoilery ida w gore,
    antiskid i autobrake jest dosyc skomplikowany ,przetwarza on dane z wielu systemow samolotu np: PSEU,ADIRU i innych. Staralem sie wyjasnic dzialanie RTO bez zaglebiania sie w szczegoly

    pozdrawiam ,SKI

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Bytów (Pomorskie)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    Na przykladzie B737 - spojlery sa rowniez uzbrojone i wysunal sie podczas RTO . Zaczne od poczatku przed startem ,pilot ustawia przelacznik autobrake na RTO ,jesli nie ma w systemie zadnych usterek system zostaje uzbrojony (musi byc spelninych jeszcze pare innych warunkow np: air ground system- 2 systemy pokazuja "na ziemi",dzwignie odwracaczy ciagu w idle itp) podczas rozbiegu,po przekroczeniu 88 knots system RTO staje sie aktywny i jesli pilot przesunie manetki ciagu do pozycji IDLE ,autobrake system wysyla sygnal do modulu kontrolujacego cinienie w hamulcach i wtedy zaczyna sie hamowanie na maxa dodatkowo kiedy wlaczy chocby jeden odwracacz ciagu ,wszystkie spoilery ida w gore, antiskid i autobrake jest dosyc skomplikowany ,przetwarza on dane z wielu systemow samolotu np: PSEU,ADIRU i innych. Staralem sie wyjasnic dzialanie RTO bez zaglebiania sie w szczegoly pozdrawiam ,SKI
    Tak myślałem z tymi spojlerami bo w przypadku MD11 uzbrojenie spojlerów jest również wymagane do konfiguracji startowej.

    Dziękuje Wam za odpowiedź, sprawa w pełni jasna.

  7. #7
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    BigSki - dzięki za poprawienie mnie
    Pozdrawiam, Pluxe

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    antiskid i autobrake jest dosyc skomplikowany ,przetwarza on dane z wielu systemow samolotu np: PSEU,ADIRU i innych
    Antiskid przetwarza dane z PSEU, ADIRU?
    A to ciekawe.

  9. #9
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    W MD-11:

    1) Spojlery przy RTO - KIAS poniżej 80, którekolwiek 2 z 3 dźwigni przepustnicy idą w rewers, albo KIAS powyżej 80 i którekolwiek 2 z 3 dźwigni idą na jałowy.

    2) ABS przy RTO - powyżej 100 KIAS ABS dostarcza maksimum ciśnienia do systemu 1 (hyd sys 1) i 2 (hyd sys 3). Anti-skid reguluje dodatkowo indywidualne hamulce. Inicjacja RTO powyżej 100 KIAS dla maks. hamowania obu systemów. Jeśli nastąpi poniżej 100 KIAS, to ABS przeskakuje w MIN. Aktywacja ABS następuje przy wywaleniu spojlerów, albo z automatu z trybu ARM albo ręcznie.

  10. #10

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Antiskid przetwarza dane z PSEU, ADIRU?
    A to ciekawe.
    uzylem niewlasciwego slowa? Moze powinienem napisac wykorzystuje( wiec w jakis sposob "przetwarza") dane min. z PSEU ,ADIRU. Antiskid/autobrake control unit wspolpracuje z PSEU,ADIRU ,to rzeczywiscie bardzo ciekawe

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    uzylem niewlasciwego slowa? Moze powinienem napisac wykorzystuje( wiec w jakis sposob "przetwarza") dane min. z PSEU ,ADIRU. Antiskid/autobrake control unit wspolpracuje z PSEU,ADIRU ,to rzeczywiscie bardzo ciekawe
    Antiskid i autobrake to są dwa różne systemy niezależne od siebie. Antiskid dostaje dane z ADIRU, PSEU itp tylko do wyliczenia tzw prędkości referencyjnej przy której "powinno" nastąpić zablokowanie kół i nic więcej, przetwarza natomiast sygnały z nadajników pędkości obrotowej kół. Jak kolega napisał wszystko zależy jak kto interpretuje słowo przetwarza

  12. #12

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    Tak myślałem z tymi spojlerami bo w przypadku MD11 uzbrojenie spojlerów jest również wymagane do konfiguracji startowej.

    Dziękuje Wam za odpowiedź, sprawa w pełni jasna.
    dzwignia spojlerow przed startem zostaje w pozycji DOWN ,nie przesuwa sie jej do pozycji ARMED

    pozdrawiam

  13. #13

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Antiskid i autobrake to są dwa różne systemy niezależne od siebie. Antiskid dostaje dane z ADIRU, PSEU itp tylko do wyliczenia tzw prędkości referencyjnej przy której "powinno" nastąpić zablokowanie kół i nic więcej, przetwarza natomiast sygnały z nadajników pędkości obrotowej kół. Jak kolega napisał wszystko zależy jak kto interpretuje słowo przetwarza
    dwa rozne systemy ,kazdy ma inne zadanie ale musi kolega przyznac, ze scisle ze soba wspolpracuja

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    dwa rozne systemy ,kazdy ma inne zadanie ale musi kolega przyznac, ze scisle ze soba wspolpracuja
    Generalnie tak chociaż są pewne niuanse ale to nie temat na ten dział

  15. #15
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    dzwignia spojlerow przed startem zostaje w pozycji DOWN ,nie przesuwa sie jej do pozycji ARMED

    pozdrawiam
    Nie, w MD idzie w górę.

  16. #16

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Nie, w MD idzie w górę.
    w B737 zostaje w pozycji DOWN

  17. #17
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    A to, to ja wiem. Mowa była w cytacie o MD.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BigSki Zobacz posta
    w B737 zostaje w pozycji DOWN
    Przy przerwanym starcie? NIE - idzie w górę! Choć - nie uzbraja się dźwigni przed startem a tylko do lądowania.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  19. #19

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Przy przerwanym starcie? NIE - idzie w górę! Choć - nie uzbraja się dźwigni przed startem a tylko do lądowania.
    oczywiscie ,ze idzie w gore bo jest polaczona z dzwignia odwracacza ciagu. Napisalem we wczesniejszym poscie: "dzwignia spojlerow przed startem zostaje w pozycji DOWN ,nie przesuwa sie jej do pozycji ARMED" -dokladnie to co napisales w ostatnim zdaniu

    pozdrawiam

    PS jak podobalo sie w Australii?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •