Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 58
  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Klasyfikacja długości pasów startowych


    Polecamy

    Witajcie. Mam takie pytanie związane z klasyfikacją długosci pasów startowych. Czy są jakieś wyznaczniki dla pasów startowych, od ilu metrów pas nazywa sie długim, od ilu średnim, a od ilu krótkim? A jak wyglada sprawa z redukcją mocy do startu? Przy jakiej długości pasa nie możemy stosować już redukcji ciągu do startu? Proszę o pomoc.

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie ma takiej klasyfikacji. Od długości drogi startowej uzależniona jest kategoria lotniska ( -> zał 14 ICAO).
    Redukcja mocy do startu w różnych liniach jest robiona inaczej. Samo zagadnienie jest skomplikowane i liczeniem tego zajmuje się z reguły ktoś inny niż załoga, a załoga otrzymuje tylko wynik w postaci tabelki - gdzie jaka długość DS. jest potrzebna przy danej mocy. Często jest to zaszyte w FMC. Generalnie w FCOM powinny takie tabele też być, tylko że zależy to od wzniesienia lotniska, temperatury powietrza, załadowania samolotu, nachylenia DS, reszty warunków atmosferycznych, sytuacji ruchowej i wytycznych konkretnej linii.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Przy jakiej długości pasa nie możemy stosować już redukcji ciągu do startu?
    Nie można przy mokrym, zaśnieżonym, zanieczyszczonym pasie. W pozostałych przypadkach można. To nie długość pasa decyduje o stosowaniu lub nie stosowaniu redukcji ciągu, tylko stan pasa.
    Mając daną masę startową, pogodę, długość pasa można wyliczyć redukcję ciągu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie ma bo taka klasyfikacja nie mialaby duzego sensu, naprzyklad w takim Denver ktory jest polozony wysoko nad poziomem morza pasy musza byc dodatkowo dlugie a wiec to co na poziomie morza byloby dlugie w Denver nagle by sie moglo okazac krotkie.

    W USA jest jakis prog dlugosci (chyba cos okolo 3000 ft) - zaden krotszy pas nie bedzie miec podejscia precyzyjnego.

  5. #5
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    A kiedy pas jest wyjatkowo krótki, na przykład 2km, a my musimy np. takim Boeingiem 737, czy podobnym samolotem wystartować, to znaczy, że możemy użyć maksymalnej dostępnej redukcji mocy do startu: D-TO 2? Przeciez rozpędzanie przy niewielkim ciągu do startu bedzie trwało wtedy bardzo długo. Czy nie "przejedziemy" w takim wypadku pasa?

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dwukilometrowego pasa nie nazwałbym wyjątkowo krótkim.

    Przeczytaj ze zrozumieniem to, co napisaliśmy.

  7. #7
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Redukcja ciągu to nie tylko D-TO1 (10% redukcja) i D-TO2 (20% redukcja), jest jeszcze derated temperature/flex temperature.
    No i myśleć, przecież nikt pilotom nie narzuca D-TO2, to raz. Dwa - takie rzeczy się liczy w czasie briefingu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Nie można przy mokrym
    Jak najbardziej stosuje się redukcję na mokrych pasach.

  9. #9
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    A skąd ta informacja?
    Czytałem LOTowski "poradnik" do B767 oraz parę innych OM, m.in. do 737 i w każdym było napisane, żeby nie stosować redukcji przy mokrym, śliskim, zanieczyszczonym pasie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  10. #10
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Dwa - takie rzeczy się liczy w czasie briefingu.
    No własnie, skoro liczy się w czasie briefingu, to jest ważne jaka redukcję zastosujemy i czy w ogóle zastosujemy. A na podstawie jakich tabel liczy się to? Mile widziany jakiś link z tabelami.

    Czytałem LOTowski "poradnik" do B767 oraz parę innych OM, m.in. do 737 i w każdym było napisane, żeby nie stosować redukcji przy mokrym, śliskim, zanieczyszczonym pasie.
    No własnie, wszędzie jest, że na mokrym nie stosujemy redukcji.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    A skąd ta informacja?
    Czytałem LOTowski "poradnik" do B767 oraz parę innych OM, m.in. do 737 i w każdym było napisane, żeby nie stosować redukcji przy mokrym, śliskim, zanieczyszczonym pasie.
    Pas mokry, a pas zanieczyszczony to są dwa różne zagadnienia i przy tym drugim redukcji się nie robi.

  12. #12
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Zapytam więc od innej strony. jaki jest najkrótszy naświecie pas startowy, z którego cywilne samoloty mogą stertowac i ladowac. Pytam o niewielkie samoloty, typu A320/B737.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    pytanie znowu nie ma sensu bo to zalezy od temperatur, wiatrow, wagi samolotu, itp. Na dodatek czy mowa o "legalnym" starcie kiedy potrzebny jest pewnien zapas czy o nielegalnym a fizycznie mozliwym.

  14. #14
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Staram się nie zadawać bezsensownych pytań Chodzi o legalny start z pewnym zapasem mocy. I własnie chodziło mi o to, czy przy krótkim pasie, gdzie potrzebny jest jakiś tam zapas, redukcja nie odbierze nam tego zapasu, bo jak wiadomo, samolot wtedy ma większa droge rozpędzania.

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Pytanie jest wyjątkowo bezsensowne.

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Poziom morza, silny mroz, czolowy wiatr powiedzmy 30 kts, lekki 737 i moze sie oderwac w jakies pewnie 500 m. Bezsensowne rozwazania. Dlatego zaden Boeing/Airbus wogole nie podaje takich liczb.

  17. #17
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    W takim razie mógłbym prosić o jakieś tabele do redukcji Assumed temperature i Derate, najlepiej do Boeinga? Nie będę juz wtedy zadawał bezsensownych pytań, bo potrzebne informacje odczytam z tabel

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    bo potrzebne informacje odczytam z tabel
    Jestes pewien

    Tutaj masz przyklad takiej tabeli z objasnieniami dla 737-400. Ale to jest tabela dla jednego konkretnego pasa na jednym konkretnym lotnisku. W rzeczywistosci piloci maja osobne takie tabele dla kazdego lotniska/pasa na ktore lataja.

    Assumed Temperature Thrust Reduction

    Jak chcesz miec pelny obraz to potrzebujesz duzo szersza game danych - polecam cos za co trzeba zaplacic i nazywa sie TOPCAT. To ci da dosc dane dla dowolnego lotniska dla paru modeli samolotow. (program zostal stworzony dla symulacji i nie jest czyms co uzywaja linie lotnicze ale ma podobne dane zblizone bardzo do prawdziwych).

    http://www.topcatsim.com/
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 06-05-2011 o 02:43

  19. #19
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Dodam tylko, że wersja dla PMDG B747 działa jako shareware. Nie ma więc konieczności zakupu jeśli chce się mieć tylko rozeznanie w sytuacji.

    PS Dane ma takie, jakie mają osiągi samoloty w FSie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  20. #20
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question


    Polecamy

    Załóżmy, że startujemy z Rovaniemi z RWY 03, temperatura wynosi 0, wiatr 0, jaką temperaturę wpisujemy , bo są trzy 53,56,czy 62 stopnie? Na podstawie tej tabelki: Assumed Temperature Thrust Reduction
    Tam na końcu jest ta tabelka.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •