Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie sygnały alarmujące w kokpicie.


    Polecamy

    Witam,

    Zawsze ciekawiło mnie jak wygląda sprawa załączających się sygnałów alarmowych w kokpicie podczas sytuacji kryzysowych.

    Czy istnieje jakaś hierachia ważności występowania alarmów/ostrzeżeń dla pilota i ich zróżnicowanie pod względem głośności, rodzaju dźwięku?
    Czy załączenie się alarmu jest zawsze równoznaczne z zagrożeniem? Np. możliwością przeciągnięcia, awarią silnika itp..

    Jak to wygląda od strony praktycznej, w karierze zawodowej pilota?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Szczegoly zaleza od typu, ale generalnie usterki dziela sie na "emergency" - te ktore wymagaja natychmiastowej akcji i maja priorytet nad wszystkim innym i "abnormal", ktorymi tez trzeba sie zajac, ale nie natychmiast. Te pierwsze zwykle zwiazane z czerwonymi lampkami i ciaglym sygnalem dzwiekowym, te drugie zwykle oznaczone sa zoltymi lampkami i pojedyczym dzwonkiem. Oprocz tego zwykle jeszcze sa osobne sygnaly dzwiekowe i/lub glosowe dla takich sytuacji jak przeciagniecie, czy "overspeed". Ogolna filozofia "obrabiania" sytuacji awaryjnych zaleca nastepujaca hierarhie:
    Emergency->Normal->Abnormal.

    Czyli, najpierw "czerwone" usterki, potem procedury normalne, a "zoltymi" usterkami zajmujemy sie dopiero, wtedy gdy mamy na to czas. Oprocz tego systemy ostrzegania poszczegolnych samolotow maja poustawiana hierarchie sygnalow dzwiekowych (czyli np. sygnalizacja przeciagniecia ma pierwszenstwo nad dzwonkiem pozaru, w przypadku gdyby oba te zdarzenia wystapily jednoczesnie), a czasem rowniez kolejnosc wyswietlania usterek na ekranie ostrzegawczym.

    Postepowanie pilota jest nastepujace: najpierw robi sie "Memory items", czyli wykonuje sie pewne czynnosci z pamieci ("Memory" wystepuja zwykle tylko dla kilku najwazniejszych usterek wymagajacych natychmiastowego dzialania), nastepnie wyciaga sie check-liste i "obrabia sie" usterke zgodnie z lista. Na koniec jeszcze trzeba przeanalizowac co sie zepsulo, jakie w zwiazku z tym sa ograniczenia i dostepne opcje i podjac jakas sensowna decycje co dalej (kontynuowac lot, zawracac, ladowac po drodze, jesli tak, to gdzie itd.).

    Jesli chodzi o kariere zawodowa pilota, to statystyczny lotnik znaczna wiekszosc usterek ogladna na symulatorze W lataniu liniowym malo co sie dzieje, ale czasem cos sie zdarza (i to nie zawsze w sposob "ksiazkowy"), wiec trzeba byc przygotowanym...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 06-05-2011 o 17:05

  3. #3
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    bardzo dziękuje za wyczerpującą odpowiedź.

    Dopytam jeszcze, generalnie w sytuacjach nawet najbardziej stresujących kiedy np. samolot traci sterowność, włączają się alarmy jeden po drugim itp. są one na tyle głośne aby wybiegały poza kabinę pilotów?

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Znowu zależy od typu, ale w pierwszych rzędach mogą być slyszalne.

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.

  6. #6
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Właśnie sobie oglądałem lądowania w kokpicie bo jutro lecę... i coś takiego znalazłem - YouTube - Landing to Antalya Intl Airport(Taken by Flight Crew) - terrain ahead i pull up... dlaczego?

  7. #7
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    W opisie filmu autor pisze, że lądowanie odbywa się na pasie nie rozpoznanym (a może nie wybranym) przez komputer.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  8. #8
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    ...z tego co ostatnio czytałem, w Smoleńsku też alarm bliskości ziemi był zignorowany przez pilotów ponieważ nawet gdyby wzorowo wylądowali na pasie i tak by się włączył.
    Nie wiem ile w tym prawdy, ale jeśli lotniska nie ma w systemie to dla samolotu takie lądowanie jest równoważne z siadaniem w szczerym polu i stąd alarm.
    Mało się znam, więc proszę o sprostowanie

    P.S.

    Gdybym leciał gdzieś siedząc w pierwszych rzędach to słysząc z kabiny "Terrain ahead, pull up ,pull up"... zapewne dostałbym dreszczy

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    W trakcie mojego niezapomnianego lotu liniami British Airways na trasie Barra - Glasgow Int (maszyna DHC Twin Otter) siedzialem sobie "prawie" w kabinie pilotow.

    Uploaded with ImageShack.us
    Na miejscu zaraz za otwartym, przez caly czas, wejsciem do kokpitu.
    Podczas ladowania na pasie Glasgow rozleglo sie "Terrain, terrain", podczas glosowego podawania wysokosci. "Pull Up" nie bylo....

  10. #10
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Nawiązując do pytania, oraz wyczerpującej odpowiedzi od Kapitana Layoverlover`a

    Oprócz sygnałów alarmowych występują także zwykłe sygnały ostrzegawczo-alarmujące, jeśli tak można je nazwać...
    - np. odłączenie AP, zbyt wysoka prędkość na danej pozycji klap itp.
    Jest możliwość znalezienia jakiegoś zestawienia ogólnego sytuacji w których występują tzn. sygnał + opis (dla np. B737)
    Na jednym z filmików typu "cockpit landing" przy "missed approach" w chwili kiedy pilot daje przepustnice na max. rozlega się taki donośny brzęczyk.. czy jest to rutynowy sygnał przy przerwanym podejściu, czy wskazuje na coś innego?

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    Tu masz zestawienie sygnalow ostrzegawczych dla A-320. Dla B-737 takim nie dysponuje. Podejrzewam, ze poszczegolne sygnaly beda sie roznic, ale ogolna filozofia powinna byc w miare podobna...

    zdjęcie1.jpgzdjęcie2.jpg
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 20-12-2011 o 10:52

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •