Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Dlaczego ruch przez Atlantyk jest zorganizowany jak jest ?


    Polecamy

    Po pierwsze, gratulacje dla bedrzicha w związku z pierwszym lotem transatlantyckim. Na marginesie, warto się zastanowić, czy nie powinieneś - jak marynarze przekraczający równik - zostać przeciągnięty pod samolotem, czy coś

    Ale do adremu W ciekawej relacji Piotra jest taki fragment:

    Pierwsza rzecz która rzuca się w oczy to brak stałych dróg lotniczych - wszędzie gdzie dotąd latałem, każdy lot (samolotu rejsowego!) odbywa się po z góry znanej trasie, po znanych, opublikowanych drogach lotniczych. Nad Atlantykiem takich dróg po prostu... nie ma! Latanie zorganizowane jest poprzez NAT a jest to nic innego jak publikowane 2 razy dziennie zestawy tras pomiędzy punktami wejścia/wyjścia
    No i właśnie DLACZEGO. Czy ustalenie tras stałych nie byłoby łatwiejsze. Oczywiście, można by ich było ustanowić wiele, z uwagi na duży ruch. Ale nie przesadzajmy! Przecież ten ruch nad oceanem nie jest tak wielki jak nad Europą czy stanami, gdzie dziennie lata po 20-30 tysięcy samolotów.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Ze względu na wiatr i inne warunki (np. burze).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Ze względu na wiatr i inne warunki (np. burze).
    Specyficzne tylko dla Atlantyku? Jakoś mnie to nie przekonuje. Rozwiń jak będziesz miał chwilę czasu
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Nad atlantykiem znajdują się tzw. jetstreams - zależnie od kierunku lotu czasem chce się w nich lecieć (i iść z prądem, oszczędzając czas), czasem nie (gdy mielibyśmy lecieć pod prąd i tracić czas). Dlatego tracki zmieniają się w taki sposób, żeby zależnie od kierunku lotu wlecieć w jetstream lub go ominąć.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Dlaczego ruch przez Atlantyk jest zorganizowany jak jest

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    zestawy tras pomiędzy punktami wejścia/wyjścia
    czyli inaczej drogi lotnicze. To taka zabawa w semantyke...

    a tutaj jest to wyjasnione.
    http://www.bcavirtual.com/crossing_t...h_atlantic.htm

    i takie zdanie:

    The tracks change daily depending on the jetstreams

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie Re: Dlaczego ruch przez Atlantyk jest zorganizowany jak jest

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Ale nie przesadzajmy! Przecież ten ruch nad oceanem nie jest tak wielki jak nad Europą czy stanami, gdzie dziennie lata po 20-30 tysięcy samolotów.
    Nie zapominaj o podstawowej kwestii - na track'ach prowadzona jest kontrola proceduralna charakteryzuje się ona zupełnie innymi minimami i sposobami zapewnienie separacji. Pojemności track'ów są naprawde mocno ograniczone - ruch który może nie robić wrażenia i problemów w kontroli radarowej, w proceduralnej może już sprawiać.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Specyficzne tylko dla Atlantyku?
    Absolutnie nie. Nie ma "stalych" tras lotniczych, nawet nad ladami. Jak dzis lecisz miedzy San Francisco a New York to jutro mozesz leciesz na zupelnie innej trasie miedzy tymi dwoma punktami. Zmienia sie zaleznie od pogody i wiatrow. Na krotkich trasach miedzy powiedzmy WAW a LHR rzeczywiscie wiatry nie wprowadza duzej zmiany i taka trasa wydaje sie byc "stala".

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    To ja rozumuję, że na Pacyfiku i Indyku sytuacje są analogiczne?

  9. #9
    Awatar Michal Krol

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mokotów

    Domyślnie

    Korytarze nad Atlantykiem zmienieją się co 24h i są publikowane np https://pilotweb.nas.faa.gov/qryhtml/nat.html

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Specyficzne tylko dla Atlantyku?
    Absolutnie nie. Nie ma "stalych" tras lotniczych, nawet nad ladami. Jak dzis lecisz miedzy San Francisco a New York to jutro mozesz leciesz na zupelnie innej trasie miedzy tymi dwoma punktami. Zmienia sie zaleznie od pogody i wiatrow. Na krotkich trasach miedzy powiedzmy WAW a LHR rzeczywiscie wiatry nie wprowadza duzej zmiany i taka trasa wydaje sie byc "stala".
    No tak chyba nie do końca. Różnica pomiędzy lataniem nad lądem a w systemie NAT polega na tym, że lot IFR nad lądem, szczególnie rozkładowy w/g powtarzalnego planu lotu, polega na tym, że nad lądem wykorzystywane są fragmenty dróg lotniczych - można latać bezpośrednio (direct) na zasadzie zgody ATC ew. dolot/odlot. Trasy pomiędzy lotniskami mogą być (i są!) różne, zmieniane są m.in. w zależności od pogody. Nad Atlantykiem dróg lotniczych po prostu nie ma, są za to tracki zmieniające się w zależności głównie od pogody. A tak BTW - jet streamy wieją także nad lądami, aczkolwiek faktycznie te nad oceanami raczej są silniejsze.
    Nad Pacyfikem nie wiem jak jest, natomiast nad O. Indyjskim są normalne drogi lotnicze i normalne zasady RVSM - tutaj i ruch jest mniejszy, i odległości.
    Pozdrawiam!
    Piotr

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •