Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Question Znaki rejestracyjne statku powietrznego - system


    Polecamy

    Witam!
    Jaki jest system rejestracji statków powietrznych? Czy te znaki są przypadkowe? Dlaczego niektóre samoloty mają znaki 5 a inne 6 literowe np. SP- SPAM a SP-KFE? Co się dzieje z tymi rejestracjami, które należały do samolotu, który uległ wypadkowi "ze skutkiem kasacyjnym"?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi!
    Pozdrawiam, Mikołaj

  2. #2
    Awatar Chudy

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Trzemeszno

    Domyślnie

    Ultralighty mają 6 liter, "normalne samoloty" mają ich 5. W szybowcach SP-XXXX, gdzie XXXX to cyfry. Poprawcie jeśli piszę głupoty.
    http://maciej-n.blogspot.com/ --> Moje słów kilka... :)
    PPL(A) C150 C172 PZL104


  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    np. ULM'y i wiatrakowce mają po 4 znaki - przynajmniej tak mi się wydaje i nie znalazłem w necie żadnego wyjątku od tej reguły

    Jest chyba tak jak piszesz Chudy, z tym, że motoszybowce SP-0XXX -opieram się na rejestrze z lotnictwo.net

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz/Kraków

    Domyślnie

    Dane znaki rejestracyjne nie mogą być użyte dwa razy dla tego samego typu SP więc po kasacji znaki są 'wolne i do wzięcia' ale nie dla tego samego typu. A co do przypadkowości to można sobie rezerwować jakieś konkretne znaki np. SP-MAR jak Margański :P oczywiście rejestrowanie SP kosztuje i rezerwacja też jest chyba odpłatna ale już nie pamiętam.
    Jakby co prostujcie
    Pozdrawiam!

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Ja tylko dodam, że na świecie ilość znaków może być różna. Np. z mojego podwórka Nike ma Gulfstreama z rejestracją N1KE, w szkole mamy King Aira N85TB, równocześnie C172 N52371, a nieopodal w muzeum stoi Spruce Goose ze znakami NX37602.

  7. #7
    Awatar Reno_Bemowo

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPBC, EKAH

    Domyślnie

    w Danii pierwsze litery to OY-***
    W szybowcach jedna litera musi być X np. OY-TRX itd..
    Pzdr, Reno

  8. #8
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Ja u siebie w LUX nigdy nie widziałem nic innego, niż LX-xxx, gdzie xxx to 3 litery.
    Wyjątkiem jest E-3 Sentry, który ma rejestrację LX-Nxxxxx.
    Pozdrawiam, Pluxe

  9. #9
    Awatar Reno_Bemowo

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPBC, EKAH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Wyjątkiem jest E-3 Sentry, który ma rejestrację LX-Nxxxxx.
    Ciekawe )) Macierzysta baza w Niemczech a rejestrowane w Lux.

    pzdr, Reno

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Polecam zacząć tutaj: Aircraft registration - Wikipedia, the free encyclopedia

    Podane są także prefiksy dla państw oraz przedziały numeracji.
    Dla Polski:
    SP-AAA to SP-ZZZ
    SP-1000 to SP-3000, SP-8000 (gliders)
    SP-SAAA to SP-SZZZ (ultralights)
    SN-00AA (police and border guard)

  11. #11
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shadeofgray Zobacz posta
    Podane są także prefiksy dla państw oraz przedziały numeracji.
    Dla Polski:
    SP-AAA to SP-ZZZ
    SP-1000 to SP-3000, SP-8000 (gliders)
    SP-SAAA to SP-SZZZ (ultralights)
    SN-00AA (police and border guard)
    Dla uzupełnienia:
    SP-MAAA to SP-MZZZ - motolotnie
    SP-S... - dotyczy ultralekkich samolotów
    SP-X... - dotyczy ultralekkich wiatrakowców
    I jeszcze ciekawostka - paralotnie też mogą być wpisane w ewidencję i mieć przypisane znaki (chyba SP-G...) dla tych pilotów, którzy chcą latać i komunikować się przez radio na częstotliwościach lotniczych.

    Cytat Zamieszczone przez Reno_Bemowo Zobacz posta
    Ciekawe )) Macierzysta baza w Niemczech a rejestrowane w Lux.

    pzdr, Reno
    Nie ma się czemu dziwić - jest np. sporo "latadełek" w Polskich rękach i w Polskich hangarach, ale na znakach Czeskich

  13. #13
    Awatar MikeWs

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Ełk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez foto Zobacz posta
    I jeszcze ciekawostka - paralotnie też mogą być wpisane w ewidencję i mieć przypisane znaki (chyba SP-G...) dla tych pilotów, którzy chcą latać i komunikować się przez radio na częstotliwościach lotniczych.
    Z tego co ja wiem, a latam na glajcie i się tym interesowałem, to SP-PAXX, gdzie XX to przeważnie inicjały właściciela

    Mike

  14. #14
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie wiem czy to przyczynek do dyskusji ale ciekawostka na pewno. Jakieś 30 lat temu miałem latawiec (!) zarejestrowany w APRL jako AbC (od nazwiska i imienia - Abjakiśtam Cyryl) Tzn. literki były przypisane do właściciela a nie do aparatu. Nie pamiętam dobrze ale na starych zdjęciach widzę różne moje latawce z tymi samymi znakami. Nie wiem z czego wynikał obowiązek rejestracji ale na dużych zawodach latawce musiały mieć znaki ;-) Może chodziło o sędziowanie?

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •