Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Widoczność z kokpitu


    Polecamy

    Witam,

    Nurtuje mnie takie pytanie... Jaka jest boczna widocznośc pilota podczas lotu rejsowego, czy w dużych samolotach oprócz kontrolek alarmowych jest jakiś inny system monitorowania stanu silnika, usterzenia, ewentualnie podwozia?
    W przypadku awarii jakiegoś podsystemu pilot nie ma możliwości wizualnie stwierdzić np. dymu z silnika, urwanego steru, zablokowanej klapy, czy źle wysuniętego podwozia - opiera się tylko na przyrządach i odczuciach??
    Dlaczego nie stosuje się (przynajmniej ja o tym nie słyszałem) kamer dających do kabiny obraz na te kluczowe miejsca?

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    W kokpicie nigdy nie leciałem, ale jak oglądałem kilka odcinków Katastrofy w przestworzach, gdzie paliły się silniki, to nigdy nie było powiedziane, że piloci to zauważyli własnymi oczami, a czasem wręcz było, że nie byli świadomi ognia. Poza tym, okna kokpitu są w stożkowej części kadłuba, co chyba skutecznie ogranicza pole widzenia z tyłu.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    W jednych maszynach widoczność jest lepsza, w innych gorsza. Generalnie w żadnym nie ma możliwści aby z okien kokpitu obejrzeć wszystkie silniki, stery i podowzie, więc polega się tylko na, jak to trafnie ująłeś, przyrządach i odczuciach.

    Kamer się nie montuje bo nie są wymagane przepisami, a dodatkowo to kosztuje i "zabiera" cenne kilogramy, co oczywiśnie nie zmienia faktu że są samoloty w których kamery są montowane choć nie wiem czy ich główną rola jest monitorowanie stanu technicznego.

  4. #4
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    No właśnie. Jestem nałogowym fanem tego serialu i często były przypadki że coś uderzyło w samolot, lecieli bez steru, z rozwalonym silnikiem czy urwanym śmigłem i jeśli nikt z pasażerów nie zgłosił tego to piloci nic nie wiedziali.

    Czy jest jakieś techniczne ograniczenie które uniemozliwia przesłanie do kokpitu obrazu z zewnątrz samolotu.. ?

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie ma takiego ograniczenia, kolega napisał że kamery się już montuje, np. w Airbusach. Niezależnie od tego, czasem załoga chodzi po pokładzie i patrzy co się dzieje przez okna.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Bytów (Pomorskie)

    Domyślnie

    Tak jak wyżej, kamery są coraz powszechniej montowane. Posiadają je w większości nowe Airbusy, ale również Boeingi (np. 777). Ogólnie problemy typu pożar są oznajmiane przez kontrolki w kokpicie.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Generalnie w wielu (większości?) przypadków kontrola wizualna niewiele by dała bo o wadliwym działaniu elementu samolotu mówią (najczęściej) przyrządy je kontrolujące. A stery czy śmigła to nie odpadadają ot tak sobie od samolotu...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dziękuje za odpowiedzi..

    Generalnie zawsze mnie to interesowało - w "katastrofach w.."
    były przypadki że np. piloci lądowali nie wiedząc czy w sytuacji awaryinej podwozie się w całości wysunęło, albo słyszeli huk nie wiedząc co się stało gdy samolot tracił sterowność (a w rzeczywistości nie miał połowy steru)..
    Nie mówiąc już o przypadku kiedy wyłączyli sprawny silnik...

    Wydawało mi się że małym nakładem środków mozna dać większy zakres informacji dla pilota.
    Pozdrawiam

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Wydawało mi się że małym nakładem środków mozna dać większy zakres informacji dla pilota.
    Pozdrawiam
    Najlepsze informacje pilot ma przed soba w kokpicie na instrumentach, zadne kamery mu niepotrzebne. Zreszta ilosc wypadkow w ktorych widzialnosc na zewnatrz ma jakikolwiek wplyw na przebieg wypadkow jest praktycznie zerowa ze nawet nie ma co o tym mowic, nie tedy droga do zmniejszenia ilosci wypadkow. Wogole to sam pilot jest czesto najwiekszym problemem w kokpicie, wyeliminujesz bledy pilota to zmniejszysz ilosc wypadkow chyba co najmniej trzykrotnie. Wylaczenie niewlasciwego silnika to zreszta klasyka bledu czlowieka - zadne kamery by tu nic nie daly, cala informacja jest przed nosem pilota.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    ....były przypadki że np. piloci lądowali nie wiedząc czy w sytuacji awaryinej podwozie się w całości wysunęło
    W kabinie jest syganlizacja wysunięcia podwozia - jeśli się wysunęło, to pokaże ten fakt. Jeśli sygnalizacja pokaże że się nie wysunęło, to nawet w sytuacji gdyby przy pomocy kamery lub wzrokowo (np. z ziemi) oceniono, że podwozie wyszło i tak ladowanie przeprowadza się tak jak w przypadku jego niewysunięcia.

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    ....albo słyszeli huk nie wiedząc co się stało gdy samolot tracił sterowność (a w rzeczywistości nie miał połowy steru)...
    O braku działania sterów dość łatwo się przekonać nie ruszajac się zza wolantu czu knypla, a czy znajomość przyczyny coś zmieni?.... Jak pisał klasyk - w takim wypadku i tak pilot niewiele zrobi, przecież nie opusci kokpitu i nie wyruszy na skrzydło czy ogon by dokonać naprawy w locie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    ....Wydawało mi się że małym nakładem środków mozna dać większy zakres informacji dla pilota
    To nie taki mały nakład - wydaje się, że kamera o jakości zwykłej "kamerki internetowej" + kilka kabli to sprawy groszowe. Tak jest do czasu, aż nie pojawi się przy niej nazwa "lotnicza" a w dodatku chce się je zastosować w komercyjnym przewozie lotniczym - wówczas kazda śrubka i każda wtyczka muszą mieć certyfikat, każdy kabelek musi przejść badania jakosci izolacji, wpływu na pozostałe urzadzenia itp. i w efekcie z ceny klikudziesięciu czy kilkuset dolarów, robią się grube tysiące albo dziesiątki tysięcy....

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Co do podwozia, to w B737 są okienka w podłodze, pozwalające na jego oględziny.

    [FPP] Okno w podłodze

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •