Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie Systemy przeciwpożarowe.


    Polecamy

    Witam, jakie są systemy przeciwpożarowe w samolotach pasażerskich np. B737? Alerty, komunikaty głosowe, systemy gaszące i zapobiegające?

    Z gory dziekuję,
    wite_k
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 13-05-2011 o 19:38 Powód: literowki, bledy jezykowe itd.

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    sprawdź tu : Fire Protection

    naprawdę nie próbowałeś szukać w google??

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Tutaj jest to super opisane po angielsku, dla Boeinga 737: SmartCockpit - Airline training guides, Aviation, Operations, Safety
    Podobne tam znajdziesz dla innych samolotów.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie Obowiązek wyposażania samolotów w systemy przeciwpożarowe

    Jest gdzieś w prawie zapisane wymaganie stosowania systemów gaszenia silników samolotów? Możecie podpowiedzieć, gdzie tego szukać? I druga sprawa - jeśli jest taki obowiązek, to czy wymaga się tam halonów, czy wskazuje raczej na rozwiązania wykorzystujące zamienniki halonów?

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    EASA CS (Certification Specification) 25.1195, 25.1197, 25.1199
    FAA AC (Advisory Circular) 20-100

    Sam CS-25 nie zaleca używania konkretnych środków.

    Pozdr.
    Check your facts man !

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Dziękuję za szybką odpowiedź, proszę o jeszcze.
    Zweryfikujcie, czy dobrze to rozkminiam:
    Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, komórka UE, jest władzą wykonawczą w sprawach związanych z lotnictwem cywilnym - certyfikuje samoloty, czyli dopuszcza je do użytku. W tym celu są te CS - specyfikacje określające wymagania w stosunku do statków powietrznych, w zależności od wielkości. (BTW, jakie są kryteria klasyfikowania wielkości samolotu?)
    EASA CS 25 - to specyfikacja dla klasy samolotów large, i dla nich są wymagane systemy automatycznego gaszenia silnika.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Co do EASA to rozumiesz dobrze. EASA wystawia tzw. świadectwo typu (Type Certificate), jest to zatwierdzeniem konstrukcji danego typu samolotu. Następnie każdy samolot ma swoje własne świadectwo zdatności do lotu (Certificate of Airworthiness).

    Co do klasyfikacji samolotów to istnieje generalnie 5 klas: Normal, Utility, Aerobatic, Commuter i Large.

    W CS 23 czytamy że dokument ten reguluje samoloty kategoriach Normal, Utility i Aerobatic do 5670 kg MTOW i max 9 pax.
    Reguluje też dwusilnikowe samoloty smiglowe w kategorii Commuter do 8618 kg MTOW i 19 pax.
    Podaje też ograniczenia manewrowe dla poszczególnych kategorii.

    W CS 25 Large Aeroplanes, zastosowanie jest zdefiniowane jako "duże" samoloty o napędzie turbinowym.

    Powoduje to paradoks w którym Falcon 10 ze swoimi 8 tonami MTOW jest w tej samej kategorii certyfikacyjnej co A380 z swoimi 560 tonami MTOW. Dla porównania A380 zabiera 19 ton paliwa w samym zbiorniku trymującym.

    Wracając do systemów p.poż. Systemy te nie są z zasady automatyczne, wymagają aktywacji przez załogę.
    CS 23.1195 wymaga też w samolotach kategorii Commuter instalacji p.poż na silnikach.
    Check your facts man !

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Ok, czyli we wszystkich latających samolotach large i commuter są urządzenia gaśnicze. Teraz pytanie trochę od czapy - jaka jest szansa, dla szarego człowieka zajmującego się naziemną ochroną przeciwpożarową, uzyskać jakąś zgodę na zobaczenie takiej instalacji?

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Rozumiem, że z tym pytaniem przegięłam to może inne: jak ma się sprawa instalacji ppoż. w samolotach wojskowych?

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Może nie koniecznie przegięłaś, ja po prostu nie mam na nie odpowiedzi, może ktoś inny ma.
    Podobnie jest z tym pytaniem. Zapewne maja instalacje ppoż., ale jakie to nie wiem.
    Check your facts man !

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Aérospatiale, a może wiesz, do kogo należałoby napisać taką oficjalną prośbę o pozwolenie zobaczenia tego ustrojstwa?

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bella Zobacz posta
    Aérospatiale, a może wiesz, do kogo należałoby napisać taką oficjalną prośbę o pozwolenie zobaczenia tego ustrojstwa?
    Tylko tam dużo do oglądania nie ma System gaszenia składa się z butli ze środkiem gaśniczym i rur rozprowadzających. System wykrywania to cienkie rurki z gazem w środku lub przewodem elektrycznym, komputer który tym zawiaduje i panel sterowniczy.

  13. #13

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Postaram sie dzis w pracy zrobic zdjecia petli pozarowej na sliniku i butli z proszkiem. wrzuce wieczorem.
    Tak jak BUFF napisal wiele do ogladania niema.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Ogólnie, to wiem z czego się to składa - zajmuję się systemami gaszenia gazem, tylko tymi z zamiennikami halonów i gazami obojętnymi. Wolf, będę zobowiązana

  15. #15

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Postaram sie dzis w pracy zrobic zdjecia petli pozarowej na sliniku i butli z proszkiem. wrzuce wieczorem.
    Tak jak BUFF napisal wiele do ogladania niema.

    Butli z proszkiem? Czyli jest to alternatywa w stosunku do halonów. A do instalacji halonowej masz dojście?

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Oto fotki.
    Zdjecia z telefonu.
    Butla jest akurat do APU umieszczona w Stab Bay'u,
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    i zblizenie na squib'a
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

    Petla przeciwpozarowa na silniku (silnik zdjety z samolotu)
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    Zblizenie petli, te przewody w bialych oplotach to petla do wykrywania pozaru/wysokiej temperatury, zamocowana do rurki rozprowadzajacej srdek gasniczy.
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

    P.S.
    Niewiem dlaczego nie moge tych zdjec wkleic jako zdjecia, tylko jao linki.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Stokrotne dzięki Łukasz!
    Pozwolisz się jeszcze pomęczyć pytaniami?
    Jesteś pewny, że to jest butla z proszkiem gaśniczym? Widziałam gdzieś w necie coś takiego, jako ilustrację systemu halonowego ;] Może wiesz, jaką nazwę handlową ma ten środek gaśniczy?

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Bella sprawdze dzis manuala, wczoraj jakos przez swojego kompa niemoglem sie do niego dostac, co tam w butli piszczy.
    Pewnie wrzuce skan AMM'a wieczorem.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Bella masz racje to jest system z halonem (znanym rowniez jako bromotrifluoromethane, ciekawa nazwa ) jako srodkiem gasniczym.
    Link do skanu AMM'a odnosnie systemu ppoz, tylko pierwsza strona.
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    Pozdrawiam
    Lukasz

  20. #20

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Czyli tak jak myślałam, słynny Halon 1301 Dziękuję raz jeszcze, choć nadal chciałabym to zobaczyć na własne oczy

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •