Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie W jakim stopniu korzysta się z systemów GPS w samolotach?


    Polecamy

    Czy system jest czymś pomocniczym, lub pomijalnym czy też zaczyna nabierać znaczenia w ostatnich latach?
    Lecąc jakiś czas temu liniami British Airways widziałem, że w kokpicie był uruchomiony system GPS (według słów pilota to zielone po lewej na zdjęciu).

    Shot with Canon EOS 350D DIGITAL at 2007-08-19

  2. #2
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    W samolotach liniowych jest to praktycznie niezbędne narzędzie nawigacyjne.
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  3. #3
    Awatar Chudy

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Trzemeszno

    Domyślnie

    Niezbędne??

    Moge się mylić ale myślę że piloci w tych czasach korzystają raczej z FMC niż z GPS...
    http://maciej-n.blogspot.com/ --> Moje słów kilka... :)
    PPL(A) C150 C172 PZL104


  4. #4
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    FMC - czyli po porostu komputer pokładowy, korzysta z GPS!

    Na marginesie: poza GPS-em, FMC wykorzystuje pracę innych systemów nawigacyjnych (ale to już jest inna bajka)
    - vor/dme
    - OMEGA
    - inercyjne systemy nawigacyjne (INS)
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    Na marginesie: poza GPS-em, FMC wykorzystuje pracę innych systemów nawigacyjnych (ale to już jest inna bajka)
    - OMEGA
    System OMEGA został wyłączony 30.09.1997

  6. #6
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    W samolotach liniowych jest to praktycznie niezbędne narzędzie nawigacyjne.
    z tego co słyszałem, jest to jedynie pomocnicze urządzenie. można je wyłączyć
    a samolot i tak wyląduje bezpiecznie.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Krakow

    Domyślnie

    Przecież napisał nawigacyjne.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    FMC jak najbardziej opiera sie na GPS. Gdyby natomiast GPS zostal wylaczony to i tak samoloty lataly by ok bo jak zostalo powiedziane FMC potrafi korzystac z wielu systemow nawigacyjnych - VOR/DME i inercyjne. Pilot by wogole nie zauwazyl ze GPS przestal dzialac.

    Natomiast duzo bardziej "skazane" na GPS sa niektore najnowsze male samoloty wyposazone w "szklany" kokpit. W takim np. G1000 stracilbys informacje co do pozycji samolotu. Nie ma tam ani VOR/DME ani systemow inercyjnych zdolnych do obliczania pozycji.

  9. #9
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    twinsen, w samochodzie też możesz światła nocą wyłączyć i może dojedziesz.

    Jeżeli jest to lot w przestrzeni NON RNAV to można lecieć bez FMC (jak również bez GPS-a). W przypadku lotów RNAV nie jest możliwy lot bez FMC w Polsce ta granica to FL200.
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    Jeżeli jest to lot w przestrzeni NON RNAV to można lecieć bez FMC (jak również bez GPS-a). W przypadku lotów RNAV
    Jest cos takiego w Polsce jak przestrzen RNAV? :/
    Pierwszy raz slysze o czyms takim.
    W USA samoloty uzywajace "RNAV" leca obok tych bez RNAV - nie ma problemow. Nie bardzo widze sens logiczny tworzenia przestrzeni RNAV.

  11. #11
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    saturn5, gdzieś to niedawno czytałem. Jak znajdę link to podeślę.

    EDIT: Znalazłem to http://www.heading.enter.net.pl/brnav.htm ,ale to nie jest ta stronka w której były informację o polskiej przestrzeni RNAV
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  12. #12
    Awatar Air Q

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ...

    Domyślnie

    Na stronie o B737:
    http://www.b737.org.uk/navigation.htm
    jest wspomniane, że FMC korzysta z GPS, ale tylko wersje NG. Rozumiem, że klasyki Centralwings są pozbawione tego wynalazku?

  13. #13
    Awatar Piotr_S

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA (Kabaty)

    Domyślnie

    A wracając do GPS: http://www.heading.enter.net.pl/gps1.htm - istna kopalnia wiedzy na temat GPS w lotnictwie
    Canon EOS 30D + Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM + Canon EF 24-105 f/4 L IS USM

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    W przypadku lotów RNAV nie jest możliwy lot bez FMC w Polsce ta granica to FL200.
    Nie orientuje sie jakie RNP jest dokladnie wymagane w Polsce ale ogolnie mozna latac RNAV bez FMC. Wystarczy kupic specjalny "odbiornik" i wsadzic go np zwyklej cessny.

  15. #15
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_S
    A wracając do GPS: http://www.heading.enter.net.pl/gps1.htm - istna kopalnia wiedzy na temat GPS w lotnictwie
    ten sam link chciałem zapodać, względem tego, że GPS to nie jest podstawowe urządzenie
    nawigacyjne w lotnictwie. może to była ta strona, może inna, ale zapamiętałem sobie
    kiedyś, że GPS w jakiejkolwiek wersji by nie powstał, nigdy nie będzie podstawowym
    systemem nawigacji w lotnictwie cywilnym :> :>

    tak czy siak, mam wciaż mieszane uczucia co do GPS - wszak wszystko co cywilne
    miałem w łapie, nie było zbyt szybkie, a opóźnienie odczytu sięgało kilkunastu sekund...
    co w lotnictwie ma niebagatelne znaczenie

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Akurat wszystko zmierza w kierunku, ze w przyszlosci w zasadzie wszystko ma byc oparte na systemach GNSS. Na pewno sa duzo bardziej dokladne i szybsze od obecnych tradycyjnych systemow radionawigacyjnych.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    ale ogolnie mozna latac RNAV bez FMC.
    No wlasnie, nie ma znaku rownosci miedzy FMC i RNAV. Jak masz zwykly GNS 430 to jak najbardziej mozesz latac "RNAV" mimo ze technicznie ten odbiornik nie jest FMC. Kiedys byly samoloty majace RNAV "capability" zanim jeszcze wogole wymyslono FMC i GPS. Nie mieszalbym wiec RNAV z FMC bo to tylko moze niektorym narobic zamet w glowie.

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    ale zapamiętałem sobie kiedyś, że GPS w jakiejkolwiek wersji by nie powstał, nigdy nie będzie podstawowym systemem nawigacji w lotnictwie cywilnym
    Dobrze sobie zapamietales ale to juz przestalo byc prawda z chwila ukazania sie GPS-WAAS. Jak masz odbiorniki typu GNS 430W to mozesz latac absolutnie legalnie w systemie IFR majac GPS jako jedyny przyrzad nawigacyjny. Gdyby tak nie bylo to samoloty jak Cirrus SR lub Columbia .. (lista jest dluga) nie mialyby prawa wogole latac w systemie IFR a lataja bardzo dobrze.

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    wszak wszystko co cywilne miałem w łapie, nie było zbyt szybkie, a opóźnienie odczytu sięgało kilkunastu sekund...
    A moze miales w reku po prostu sprzet "tanioche" . Lotnicze Garminy 430/530 maja szybkosc reakcji (update) rzedu 1/5 sek. Pare lat temu bylo to troche gorzej - 1/2 sek.

  18. #18
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Na pewno zależy wszystko od jakości/nowości odbiornika. Niedawno trochę leciałem po na GPS i zauważyłem, że ma opóźnienie parosekundowe, chociażby przy wyliczaniu kierunku lotu. Nie mówiąc już o tym, że przy włączeniu trybu VOR'a i przy gubieniu satelit to pałka w jednym momencie miała przeskoki o parę kropek. I nie było to jakieś strasznie stare urządzenie. Jednak ogólnie jest tendencja i plany do udoskonalania zarówno odbiorników jak i chociażby jakości sygnału satelit, czy liczenia czasu. Również zaczynają powstawać naziemne stacje współpracujące z satelitami dokładniej korygujące pozycje.

  19. #19
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    Niemniej jednak samoloty u Wuja Sama (z ang Uncle Sam) moga robic podejscia wg GPS. nie mam zupelnie pojecia jak to sie sprawuje ale chyba niezle bo w sumie w Stanach jest wsparcie 'naziemne' w postaci WAAS (Wide Area Augmantation System) a to poprawia doladnosc systemu. W Englandowku mamy ponoc jedno lotnisko 'certyfikowane' do podejsc GPS (ale ile w tym prawdy to nie wiem, tylko slyszalem). Jest nim Gloucester (zachod Anglii, tam gdzie ostatnio te powodzie byly). Chetnie dowiedzialbym sie cos wiecej na ten temat.

    Pozdr

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Sa to odbioniki z funkcja RAIM - Receiver Autonomous Integrity Monitoring - nie bede wchodzil w szczegoly bo szczerze to sie nie znam ale ogolnie polega to na tym, ze wykorzystuja one dane z dodatkowego satelity ktory potwierdza zgodnosc danych obliczonych przez pozostale satelity. Faktycznie w stanach podejsc GPS jest mnostwo i czesto stanowia one tylko jedyny typ podejsc dostepnych na mniejszych lotniskach. Nalezy dodac, ze jezeli nie jest to system WAAS jak napisal kolega wyzej, to nalezy oprocz odbiornika GPS z funkcja RAIM posiadac zestaw tradycyjnych przyrzadow nawigacyjnych wyaganych do pokonania danej trasy. Jezeli dziala funkcja RAIM nie musimy monitorowac GPSa. W czasie briefingu dostalemy informacje o widzialnosci satelit i dostepnosci funkcji RAIM w czasie godzine przed i godzine po przewidywanym czasie przylotu na dane lotnisko. Z tego co pamietam to lotniska ktore posiada tylko procedury podejscia w GPS nie mozna wpisac jako zapasowego dla lotu IFR. Moze i sa jakies minimalne opoznienia ale umowy sie, ze sa one niczym w porowaniu do tradycyjnych systemow nawigacyjnych.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •