Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie B-737 w trybie autopilota


    Polecamy

    Witam,

    Przyznam że szukam tego od kilku dni ale w żaden jasny sposób nie mogę znaleźć odpowiedzi, albo znajdowane wytłumaczenia są ze sobą sprzeczne. Czy moglibyście mi w kilku słowach wytłumaczyć ile faktycznie trybów autopilota ma B-737, czym się od siebie różnią i w jakich sytuacjach od strony praktycznej są używane?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Na to potrzebna jest znajomość przynajmniej 2 działów w FCOMie i kilka sesji symulatora
    Cytowany tutaj po wielokroć smartcockpit się przyda...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Na poczatku radze sie zaznajomic ogolnie z typowym nowoczesnym autopilotem jakiegos znacznie prostszego samolotu bo wszystkie autopiloty maja ze soba bardzo duzo wspolnego. A potem dopiero zabrac sie za przyklad 737. Musisz miec jakies wprowadzenie do tematu zacznie bedziesz probowac rozgryzc taki 737. Ale napewno "w kilku slowach" tego sie nie da zrobic, nawet jakiegos najprostszego A/P.

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Tutaj znajdziesz dużo informacji o różnych wariantach 737: The Boeing 737 Technical Site

    Nie pamiętam tylko, czy są tam informacje o autopilocie, ale warto sprawdzić.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Czy moglibyście mi w kilku słowach wytłumaczyć ile faktycznie trybów autopilota (...)
    Autopilot kontroluje z reguły trzy kanały:
    1. Obrót wokół osi kadłuba
    2. Ruch samolotu w pionie
    3. Ruch samolotu w poziomie.

    W maszynach też są automaty ciągu sterujące pracą silników, prędkością etc.

    ad1. ROL umożliwia lot bez niekontrolowanych przechyłów kadłuba; ten kanał to też koordynacja zakrętu

    ad2. ALT lot na zadanej wysokości
    VSPEED zniżanie/wznoszenie z określoną prędkością wertykalną
    ILS(G/S) - zniżanie po ścieżce glideslope ILS na podejściu
    VNAV - nawigacja "w pionie" wg danych komputera FMS
    PITCH - utrzymanie zadanego kąta natarcia

    ad3. HDG - lot wg ustawionego kierunku
    LOC - utrzymanie kierunku lokalizera na podejściu
    LNAV - nawigacja "w poziomie" wg danych komputera FMS
    VOR - lot po określonym radialu do radiolatarni VOR

    Nie są to dane precyzyjne, koledzy, którzy są specjalistami z pewnością bardzej rozwinęli i skorygowali by te wylicznienia. Nie tyczy się to konkretnie 737, ale ogólnie napisałem co potrafią autopiloty.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    Autopilot kontroluje z reguły trzy kanały:
    PITCH - utrzymanie zadanego kąta natarcia
    Cos takiego to wielka rzadkoscia w nowoczesnych auopilotach.
    Natomiast skoro wymieniles VSPEEED to jego krewniakiem jest znizanie/wznoszenie z ustalona szybkosci pozioma (IAS).

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Natomiast skoro wymieniles VSPEEED to jego krewniakiem jest znizanie/wznoszenie z ustalona szybkosci pozioma (IAS).
    Dla formalności - tego typu zmianę najczęściej określa się jako FLC/FLCH (Flight Level Change).

    Pozdrawiam, Adam

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Wlasnie Vs raczej utrzymuje predkosc pionowa ft/min, przynajmniej takie wartosci tam ustawiasz, IAS sie bedzie zmienial.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  9. #9
    MMM
    MMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta

    VOR - lot po określonym radialu do radiolatarni VOR

    .
    Raczej lot z ustalonym headingiem.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Raczej lot z ustalonym headingiem.
    Zdecydowanie po radialu. W zależności od wiatru rzeczywisty hdg będzie (może być) odchylony od ustawionego radialu. Lot określonym kursem (w trybie HDG) to to, o czym mówisz, ale wówczas samolot "nie poprawia" na wiatr, więc rzeczywisty kurs (track) będzie inny niż ustawiony.

    Pozdrawiam, Adam

  11. #11
    MMM
    MMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Zdecydowanie po radialu. W zależności od wiatru rzeczywisty hdg będzie (może być) odchylony od ustawionego radialu. Lot określonym kursem (w trybie HDG) to to, o czym mówisz, ale wówczas samolot "nie poprawia" na wiatr, więc rzeczywisty kurs (track) będzie inny niż ustawiony.

    Pozdrawiam, Adam

    Ano właśnie nie po radialu (nie jest potrzebny do tego VOR), tylko jeżeli już to po tracku. I większość samolotów nie ma takiej możliwości.

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Ano właśnie nie po radialu (nie jest potrzebny do tego VOR), tylko jeżeli już to po tracku.
    W pewnym sensie masz częściowo rację, moim skromnym zdaniem radial to dość szczególny przypadek tracku.
    Piszemy tu jednak o autopilotach, a te które mają tryb VOR nawigują zdecydowanie po radialu do VOR-a. To, że da się to samo zrobić bez użycia VOR w innym trybie nie jest przedmiotem dyskusji.

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Ano właśnie nie po radialu (nie jest potrzebny do tego VOR), tylko jeżeli już to po tracku. I większość samolotów nie ma takiej możliwości.
    Chyba lekkie poplatanie pojec. Zalezy jaki samolot, jaki autopilot. Prawie kazdy nowoczesny autopilot moze ciebie dzisiaj poprawadzic po tracku, track moze sie pokryc z radialem. A wiec w kazdym samolocie masz mozliwosc lecenia po radialu. Niektore samoloty natomiast moga dodatkowo leciec po radialu bezposrednio uzywajac sygnalu z VOR (naprzyklad 737), wszystkie mniejsze samoloty tez to potrafia. Lecenie po radialu z uzyciem sygnalu VOR jest taka podstawa w lotnictwie ze mozna to bylo robic grubo zanim ludzkosc wynalazla FMS, GPS i komputery.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 31-05-2011 o 19:48

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez 'Piotr [trzykoty
    VOR - lot po określonym radialu do radiolatarni VOR
    Raczej lot z ustalonym headingiem.
    Lot po radialu to jedna z mozliwosci, lot z ustalonym headingiem to zupelnie inna ... Pierwszy lepszy autopilot z lat 50-60 (np. Boeing 707) potrafil i jedno i drugie.

  15. #15
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    MD11 potrafi i hdg, i po radialu i trk.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    MD11 potrafi i hdg, i po radialu i trk.
    Autopilot MD11 ma takie ciekawe ograniczenie - VOR tylko ponizej FL180, innymi slowy nie chca abys uzywal VOR do czegokolwiek innego jak do podejsc.

  17. #17
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    innymi slowy nie chca abys uzywal VOR do czegokolwiek innego jak do podejsc
    No bo VOR przeważnie używa się do podejść w nowoczesnych samolotach, a na trasie lata się w trybie nawigacji LNAV, NAV (w zależności od samolotu). A w nawigując obszarowo i tak używamy HDG, TRK.

  18. #18
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Ta, bo te VOR-y bardzo nowoczesne...

  19. #19
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    VOR-y jak VOR-y, najważniejsze, że samoloty mają rózne udogodnienia, które pomagają w pracy załodze.

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Ta, bo te VOR-y bardzo nowoczesne...
    Dla wielu to szczyt techniki, niektorzy sa jeszcze grubo w epoce NDB.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •