Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    petepolo
    Goście

    Domyślnie Jaki jest minimalny rozbieg airbus'a A300


    Polecamy

    Witam, serdecznie. Jestem tu nowy wiec sie przywituje ładnie i może powiem kilka słówek o sobie:
    imie: Piotr
    jeszcze student: inżynierii lądowej
    zawód: inżynier lądowy
    miejsce zamieszkania: warszawa

    Od razu mam pytanie takie jak w temacie:
    Jaka jest deklarowana długość rozbiegu airbusa A300?

    Dziękuje

  2. #2
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie istnieje coś takiego jak deklarowana długość rozbiegu. Była o tym mowa dziesiątki razy. Samolot to nie samochód, któremu można określić dobiego do setki. Tu jest zbyt wiele czynników - ciężar, warunki atmosferyczne, wiatr - siła i kierunek, kąt nachylenia pasa, temperatura powietrza, wyważenie samolotu etc. Wystarczy zmienić jeden czynnik i już zmienia się długość.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  3. #3
    petepolo
    Goście

    Domyślnie

    ok, zgadzam się z Tobą, tyle tylko, że wzór na wyliczenie długości drogi startowej jest taki:
    Lrz=Ld*Kp*Kt*Ki*Kn
    gdzie:
    Ld-deklarowana długość DS
    Kp-poprawka na ciśnienie
    Kt-poprawka na temperaturę
    Ki- poprawka na spadek podłużny
    Kn-poprawka na rodzaj nawierzchni

    A deklarowana wartość drogi startowej to taka gdzie wszystkie te współczynniki wynoszą 1,00. No i od czegoś chyba muszę zacząć to liczyc

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Jak Witek napisal nikt zadnych "wzorow" w praktyce nie uzywa a napewno nie wzorow takich jak twoj. Ten temat byl tu juz wiele razy poruszany. Piloci uzywaja specjalne tabele do danego samolotu i danego pasa na danym lotnisku. Przyklad jak takie tabele wygladaja byl tu tez podany.

  5. #5
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez petepolo
    ok, zgadzam się z Tobą, tyle tylko, że wzór na wyliczenie długości drogi startowej jest taki:
    Lrz=Ld*Kp*Kt*Ki*Kn
    gdzie:
    Ld-deklarowana długość DS
    Kp-poprawka na ciśnienie
    Kt-poprawka na temperaturę
    Ki- poprawka na spadek podłużny
    Kn-poprawka na rodzaj nawierzchni

    A deklarowana wartość drogi startowej to taka gdzie wszystkie te współczynniki wynoszą 1,00. No i od czegoś chyba muszę zacząć to liczyc
    Piotrze, ale ten wzór mi śmierdzi Nie ma w nim wiatru. Czy zatem długość rozbiegu nie zależy od wiatru?

    Chyba że jest wyrażony w prędkości względem powietrza
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  6. #6
    petepolo
    Goście

    Domyślnie

    Teoretycznie ze względu na właściwości manewrowe samolotu zakłada się, że będzie on startować pod wiatr. W tym też celu należy określić kierunek przeważających wiatrów (róza wiatrów) i tak też zorientować pas startowy. Dlatego też nie ma w tym wzorze wiatru...
    Ponadto wzór taki jest zamieszczony w polskiej normie PN89/L4900 xxx (tu niestety nie pamiętam końcówki)

    Co do wcześniejszych odpowiedzi..... zgadzam sie co do tabel i innych tego typu rzeczy, ale one są dla pilotów - jak któś już zauważył.
    Naszym celem jest zaprojektowanie pasa startowego dla samolotu wzorcowego. Zakładamy że samolotem wzorcowym jest właśnie airbus A300-600. Każdy samolot ma swoją specyfikację w której podane są takie rzeczy. Jak choćby Airplane characteristic for airport planing dla boeing'a 787 lub airbus'a A380 Dla takiego właśnie Airbusa A380 - Take off run at MTOW 2,750 m
    No i ja właśnie poszukuje czegoś takiego dla ww Airbusa A300-600.

  7. #7
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Podręcznikowo:




    Pzdr.

  8. #8
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ciekawa sprawa! Znalazłem dla Belugi czyli transportowego A300. To odpowiednio 1950/1175 (dla lądowań), ale pewnie to żeś sam znalazł
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  9. #9
    petepolo
    Goście

    Domyślnie

    hehehe zasadniczo po długich poszukiwaniach znalazłem na takiej oto stronie, że jest to 2342m.... i chyba przy tym zostanę Tak czy owak dzięki za dyskusję a gdyby ktos jednak mógł poprzeć moje domniemania to ja.... bardzo chętnie 8)

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez petepolo
    Dla takiego właśnie Airbusa A380 - Take off run at MTOW 2,750 m
    Nie chce sie czepiac ale nigdzie w tym opracowaniu nie ma 2,750. Oczywiscie zakladajac MTOW = 560 T i uzywajac wykresu na stronie 3-3-1 i zakladajac warunki ISA (i poziom morza) otrzymuje sie 2750 m. Producenci samolotow unikaja podawania pojedynczej liczby na dlugosc startu - za duzo czynnikow moze ta liczbe drastycznie zmienic.

    Po drugie polecam nie uzywac niewlasciwej terminologi "take off run". Jak widzisz Airbus nie uzywa tego w tym dokumencie. "take off run" moze sugerowac komus sam rozbieg podczas gdy cyfry ktore tu ogladamy sa tzw. "runway length" lub co Boeing nazywa "F.A.R runway length". To zupelnie co innego i jest naogol 20-30% dluzsze od dlugosci samego rozbiegu.

  11. #11
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    Podręcznikowo:
    Obrazek



    Pzdr.
    jako laik mam pytanie (proste zgodnie z forum). otóż zawsze mi się zdawało, że
    skrzydła pozostają w niezmienionej konfiguracji aż do osiągnięcia pewnej wysokości
    (flaps, slats), a to co podrywa samolot do lotu to zmiana kąta nachylenia lotek na ogonie,
    czyli tych "małych skrzydełek" na końcu samolotu. mam rację, czy nie? wszak już parę
    razy leciałem i podczas oderwania się od ziemi żaden element skrzydła się nie poruszył,
    jedynie na pewnej wysokości po prostu "wyprostowało" się. nie śmiem polemizować
    z książką - pragnę tylko wyjaśnienia czy dobrze myślę, czy nie

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Samolot podrywasz uzywajac steru wysokosci (elevator) - tak to ten na ogonie

  13. #13
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Samolot podrywasz uzywajac steru wysokosci (elevator) - tak to ten na ogonie
    I jak to się ma do tego skanu "Wówczas pilot, poprzez niewielkie zwiększenie kąta natarcia skrzydeł..." :>

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    (flaps, slats), a to co podrywa samolot do lotu to zmiana kąta nachylenia lotek na ogonie,
    tak, w zasadzie to jest prawdziwe zdanie.
    Ale zmiana "nachylenia" lotek na ogonie (jak to piszesz) powoduje natychmiastowa zmiane kata natarcia glownych skrzydel - i ta sila powoduje ze sie odrywasz.

  15. #15
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    jako laik mam pytanie (proste zgodnie z forum). otóż zawsze mi się zdawało, że
    skrzydła pozostają w niezmienionej konfiguracji aż do osiągnięcia pewnej wysokości
    (flaps, slats), a to co podrywa samolot do lotu to zmiana kąta nachylenia lotek na ogonie,
    czyli tych "małych skrzydełek" na końcu samolotu. mam rację, czy nie? wszak już parę
    razy leciałem i podczas oderwania się od ziemi żaden element skrzydła się nie poruszył,
    jedynie na pewnej wysokości po prostu "wyprostowało" się. nie śmiem polemizować
    z książką - pragnę tylko wyjaśnienia czy dobrze myślę, czy nie
    Ściągnięcie sterownicy porusza stery wysokości (ang: elevators).
    Kąt natarcia skrzydeł to nic innego jak pochylenie samolotu.
    Np. taki Concorde nie miał ani klap, ani slotów, a latanie na niskich szybkościach (start, przyziemianie) odbywało się przez bardzo dużą zmanę kąta natarcia - po to np był potrzebny obniżany dziób, bo pilot by lądował "na ślepo" (wg książki "flying Concorde", napisał Brian Calvert)

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Sciagajac drazek na siebie powodujesz wychylenie steru na ogonie do gory przez co zwieksza sie dziajaca na ustrzenie ogonowe sila. W tradycyjnej konfiguracji wypadkowa sila na ogonie skierowana jest w dol. Czyli podczas startu i sciagania drazka na siebie zwiekszasz ta sile na ogonie ktora dziala w dol i powoduje uniesienie dziobu w gore (obrot wzgledem srodka ciezkosci samolotu ktory znajduje sie mniej wiecej powiedzy 25-40% sredniej cieciwy skrzydla - patrzac wzgledem osi podluznej samolotu), podniesienie dziobu w gore powoduje rowniez zwieksznie kata natarcia skrzydel.

    P.S
    Sanfran - kata natarcia to nie jest to samo co kat pochylenia samolotu

  17. #17
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    (obrot wzgledem srodka ciezkosci samolotu ktory znajduje sie mniej wiecej powiedzy 25-40% sredniej cieciwy skrzydla - patrzac wzgledem osi podluznej samolotu), podniesienie dziobu w gore powoduje rowniez zwieksznie kata natarcia skrzydel.
    Dlatego też Vr i słowo "rotate" - "obracaj" pochodzi włąśnie od tego obrótu względem środka ciężkości?
    Bo zawsze się zastanawiałem, gdyż przez słowo "obrót" rozumiem pełne 360 stopni,
    a tutaj nic się nie obraca jedynie przyciąga ster do siebie :>

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tak "rotate" jest wtedy kiedy pilot zaczyna sciagac drazek na siebie i przednie kolo zaczyna sie unosic. Jak sie popatrzysz wtedy z boku na samolot to tez zauwazysz ze kat natarcia skrzydla sie zwieksza.

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Dlatego też Vr i słowo "rotate" - "obracaj" pochodzi włąśnie od tego obrótu względem środka ciężkości?
    Bo zawsze się zastanawiałem, gdyż przez słowo "obrót" rozumiem pełne 360 stopni,
    a tutaj nic się nie obraca jedynie przyciąga ster do siebie :>
    Tak na dobra sprawe to zdanie "obrot wokol srodka ciezkosci" jest niefortunne bo naprawde srodek ciezkosci nie ma tu nic do rzeczy przy tym "obrocie". Samolot podczas startu obraca sie wokol podwozia - ogon idzie w dol, dziob w gore a punkt obrotu znajduje sie gdzies w poblizu podwozia - w fizyce w szkole by to nazwali dzwignia dwustronna - taka dzwignia z punktem podparcia. Obrot nie musi znaczyc "360" stopni, nie wiem skad to wziales. Tak samolot sie obraca (lub nazwij sobie to "przekreca" - slowa tu nie sa wazne) i dzieki temu skrzydla nabieraja innego kata natarcia dzieki czemu drastycznie zwieksza sie sila nosna. Nie widze tu wielkiej filozofi.

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    No fakt saturn ma racje, troche to uproscilem zeby latwiej bylo wytlumaczyc - na ziemi jest troszke inaczje ale w zasadzie srodek ciezkosci znajduje sie blisko podowzia jesli chodzi odlegosc na osi podluznej
    W kazdym badz razie jak juz samolot jest w locie to wszystkie "obroty" wzgledem dowolnej osi sa wzgledem srodka ciezkosci

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •