Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question Alternatywne sterowanie klapami


    Polecamy

    Witam. Mam pytanie takie jak w temacie. Jak wyglada sprawa alternatywnego sterowania klapami w samolotach pasażerskich? Czy wszystkie samoloty posiadające klapy musza mieć też system alternatywnego sterowania nimi? Jak się odbywa awaryjne sterowanie klapami w popularnych samolotach typu Airbus/Boeing/Embraer?

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Zalezy od konkretnego typu, rozne Boeingi moga miec rozne systemy.
    757 na ten przyklad ma elektryczny system "Alternate".
    Glowy niedam sobie uciac, ale wydaje mi sie ze w 737 jest to realizowane hydraulicznie przez system "STAND BY".
    Jest jescze PTU (Power Transfer Unit), ale to w razie utarty cisnienia w (757) lewym systemie hydraulicznym, cisnienie jest transferowane za pomoca prawego systemu, bez wymiany plynu, w 737 chyba po uteracie systemu A cisnienie jest transferowane za pomoca systemu B.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    W przypadku 737 to pewnie włacza się tymi przyciskami na Overhead. Czy te przyciski pod osłonkami, oznaczone np. FLT. CTRL A i B to przełączniki pomiędzy systemami hydraulicznymi A i B?
    Podrzucam fotkę: http://www.aerovirtual.com.br/materi...0011/fig07.jpg

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Na zdjeciu masz czerwony gouard switch z napisem "Alternate Flap" i obok niego przelacznik UP/DOWN.
    To co piszesz FLT Controls to przelacza system stand by do ukladu strerowania, lotki, elevator, rudder.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  5. #5
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    A na jakiej zasadzie działa to w B757/B767, gdzie alternatywne sterowanie klapami odbywa się elektrycznie, przez przełącznik na panelu głównym? Są silniki elektryczne?

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Glowy niedam sobie uciac, ale wydaje mi sie ze w 737 jest to realizowane hydraulicznie przez system "STAND BY".
    Elektrycznie.
    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Jest jescze PTU (Power Transfer Unit)
    PTU nie ma nic wspólnego z alternatywnym wypuszczaniem klap.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Jack, PTU jak najbardziej niema nic wspolnego z alternatywnym sterowaniem klapami, chociaz w przypadku utraty jednego systemu drugi "oddaje" cisnienie.
    Co do 737 to masz racje tez elektrycznie.

    PAWW sa silniki elektryczne przy PDU (Power Drive Unit), tak przy klapach jak i przy slatach.
    Photos: Boeing 757-236 Aircraft Pictures | Airliners.net
    Na zdjeciu masz ponizej wskaznika polozenia klap "wybierak" pozycji klap w systemie ALTERNATE, a ponizej niego dwa przyciski do LE (Leading Edge, slaty) i TE (Trailing Edge, klapy). Wciskasz odpowiedni przycisk i wybierasz pozycje klap.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    To co piszesz FLT Controls to przelacza system stand by do ukladu strerowania, lotki, elevator, rudder.
    Tylko ster kierunku, lotki i ster wysokości nie mają układu "stand by"

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Elektrycznie.
    Klapy elektrycznie a sloty hydraulicznie za pomocą pompy stand by. Klapy można wypuścić i schować a sloty tylko wypuścić.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Wysokosc dziala na zasadzie hydraulic lock.
    Jest tez spoilers stdby, moze one moga zostac uzyte do przechylen lewo/prawo
    Pozdrawiam
    Lukasz

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Klapy można wypuścić i schować a sloty tylko wypuścić
    Sloty też schowasz pod warunkiem, że masz sprawny system B.

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Ale wtedy juz PTU wchodzi w gre.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Ale wtedy juz PTU wchodzi w gre.
    PTU to jest zupełnie inna działka, i nie ma nic wspólnego z alternatywnym wypuszczaniem klap.
    Odpowiada za operowanie systemem (auto slat) w przypadku awarii systemu hydraulicznego B.
    Oczywiście powyższe dotyczy 737. Nie wiem jak jest to rozwiązane w innych samolotach.

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam wyciag z AMM 737
    Odnosnie klap
    The flap alternate drive system may be used if the flaps cannot be operated hydraulically. Flap alternate system operation is controlled by the alternate flaps arm switch and the control switch on the overhead panel. Energizing the alternate flaps arm switch supplies power to actuate a motor-operated bypass valve. Actuating the valve to the bypass position interconnects the inlet ports on the flap hydraulic motor. This allows fluid to circulate within the motor, thus preventing a hydraulic lock opposing alternate flap operation. The alternate flaps control switch is used to actuate the flaps down and up electrically.
    Odnosnie Slatow i LE klap
    A standby hydraulic system is provided to extend the leading edge flaps and slats in the event hydraulic system B fails. The system is controlled by the alternate trailing edge flap switches on the overhead panel. Actuating the switches automatically pressurizes the standby hydraulic system. Pressurized fluid from the standby system is directed to the flap and slat actuators by a motor-operated shutoff valve in the standby system modular package. Fluid flow to the actuators is regulated by a flow limiting valve and a hydraulic fuse.
    I jeszcze PTU
    The power transfer unit (PTU) system provides an alternate power source for autoslat operation if system B EDP pressure is lost. This alternate power system applies to only the leading edge devices. The PTU uses system A pressure to drive system B fluid without transferring fluid between the two systems. The PTU contains in one integral assembly, a hydraulic motor and a hydraulic pump joined by a driveshaft.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Sloty też schowasz pod warunkiem, że masz sprawny system B.
    Skoro działa system B to po co wypuszczać z instalacji stby?

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Skoro działa system B to po co wypuszczać z instalacji stby?
    Bo to, że jest system B nie oznacza, że nie będziesz musiał wypuścić klap w sposób alternatywny.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Bo to, że jest system B nie oznacza, że nie będziesz musiał wypuścić klap w sposób alternatywny.
    Czy mógłby kolega jaśniej dla słabszych?

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Czy mógłby kolega jaśniej dla słabszych?
    Nie przesadzaj

    Alternatywne wypuszczanie klap, nie musi być spowodowane awarią systemu B.

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Nie przesadzaj

    Alternatywne wypuszczanie klap, nie musi być spowodowane awarią systemu B.
    Dalej nie rozumiem. Jakieś przykłady?

  20. #20

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Dalej nie rozumiem. Jakieś przykłady?
    System hydrauliczny B jest sprawny. Niestety w sposób konwencjonalny nie możesz schować klap. Robisz to elektrycznie i dzięki temu chowasz TE. Po przełączeniu przełącznika od alternatywnego wypuszczania klap w pozycję wyłączony, schowają się LE.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •