Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Wentylatory podwozia - co? jak? gdzie?


    Polecamy

    Jak wygląda sprawa z wentylatorami kół podwozia? W jakich samolotach się je montuje i od czego to zależy? Kiedy certyfikacja w samolocie wymaga zainstalowania przy podwoziu wentylatorów kół podwozia? Wiem, że stare, radzieckie maszyny, typu TU-154, IŁ-62, posiadały takie instalacje przy swoich podwoziach. Jak to wygląda w maszynach współczesnych? Proszę o jakiekolwiek informacje. Z góry dzięki

  2. #2
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Takie rozwiazania spotykane są w większych, cięższych maszynach, gdzie koła relatywnie szybciej i łatwiej się nagrzewają. W średnich i mniejszych maszynach nie wiem, jak to jest rozwiazane z tym chłodzeniem podwozia, niech tutaj już wypowiedzą się eksperci.

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam
    Niektore Airbusy z rodziny A320 maja zamontowane wentylatory zespolu hamulcowego, jak rowniez Avro RJ85/BAE 146, te ostatnie nie posiadaja rewersow wiec dosc przydatne dla nich.
    Wentylatory hamulcow potrafia skrocic turn around time w gorace dni, zwlaszcza na krotkich pasach i ciezkich maszynach w gorace dni.
    Tak to wygladalo w Concorde
    Photos: Aerospatiale-BAC Concorde 102 Aircraft Pictures | Airliners.net

    Sa rowniez dostawiane
    Photos: Airbus A340-313X Aircraft Pictures | Airliners.net
    Pozdrawiam
    Lukasz

  4. #4
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    1. Czy w małych Boeingach 737NG są wentylatory kół podwozia, ewentualnie opcja ich założenia?
    2. Czy w samolotach wentylatory uruchamiają się same, czy wymagają uruchomienia przez załogę, i jak się je uruchamia?

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    1. Czy w małych Boeingach 737NG są wentylatory kół podwozia, ewentualnie opcja ich założenia?
    Nie ma, nawet 787-8 ich nie ma, jedyne metody chlodzenia to z dostawianego wentylatora przy postoju na lotnisku.

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    1. Niewiem
    2. W Avro sa 3 pozycje AUTO, ON, OFF (na zdjeciach po lewej od ANTI SKID & LFT SPOILERS)
    Photos: BAE Systems Avro 146-RJ85A Aircraft Pictures | Airliners.net
    Photos: British Aerospace BAe-146-300QT Quiet Trader Aircraft Pictures | Airliners.net
    Pozdrawiam
    Lukasz

  7. #7
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    Nie ma, nawet 787-8 ich nie ma, jedyne metody chlodzenia to z dostawianego wentylatora przy postoju na lotnisku.
    Czyli dotyczy to raczej mniejszych maszyn? Zastanawia mnie, dlaczego taki A320 ma wentylatory kół, a taki A330, A340 już nie? A w takim razie Boeing 747 i Airbus A380?

  8. #8
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Zastanawia mnie, dlaczego taki A320 ma wentylatory kół, a taki A330, A340 już nie?
    A320 ma turn around time często w granicach 0,5h, większe maszyny nawet kilkakrotnie dłuższy. Start nie może się odbyć, gdy temperatura nie spadnie do "zielonych" wartości, czyli hamulce trzeba szybciej schłodzić.



  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Podejrzewam, ze jest to spowodowane dlugoscia postojow miedzy lotami. Statystyczna -330tka, po przylocie zza oceanu ma co najmniej 2 godziny postoju, podczas gdy low-costowa A-320 moze miec np. 25 minut i w tym czasie musi schlodzic hamulce przed nastepnym startem. Poza tym male samoloty, na krotkich odcinkach, czesto operuja stosunkowo blisko swojego maksymalnego ciezaru do startu/ladowania, podczas gdy taki A-330 po dlugim locie jest stosunkowo lekki, wiec i hamulce mniej dostaja w d... Co do sposobu uzywania - w A320 "Brake Fans" wlacza sie recznie i tylko wtedy, gdy hanulce sa rozgzane...

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    W 737 tego nie stosują, a często służy jako low-costowa maszyna. Dlaczego?

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Moze ma lepsze hamulce... A moze po prostu producent stwierdzil, ze sie nie oplaca. Wiem za to, ze na B737 istneje cos takiego, jak "Quick turnaround weights", tj. ograniczenie ciezaru do ladowania w przypadku, gdy chcemy wykonac krotki postoj na ziemi - wlasnie po to, zeby nie przegrzewac hamulcow przy ladowaniu. Nie znam szczegolow, moze napisze ktos bardziej obeznany w temacie 737...

  12. #12
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Z tymi lepszymi hamulcami, to może być w tym ziarenko prawdy Zwłaszcza, że wprowadzili zupełnie niedawno "Carbon brakes" do 737. Przepraszam, że pomęczę, czyli Boeing w żadnych maszynach nie stosuje obecnie wentylatorów kół?

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Nasze A320 oraz A330 (i chyba 340 - ale nie latałem, to na 100% nie wiem!) mają brake fany - pomagają skutecznie schłodzić hamulce na postoju. Nasze 330 a czasem i 340 robią krótkie trasy z krótkim postojem, to się to przydaje! Ok. 20-25 minut wystarczy do skutecznego schłodzenia hamulców szczególnie kiedy na płycie jest tak z +50 stopni latem! BTW: głośne są....
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie


    Polecamy

    737 nie posiada wentylatorów właśnie dlatego, że korzysta z hamulców stalowych, które schładzają się dużo szybciej niż karbonowe. Możliwe że 737 z karbonowymi mają już wentylatory. A same w sobie nie są żadną nowością gdyż stosuje się je już od połowy lat 80. w Airbusach. Są droższe w zakupie i mają większą bezwładność cieplną, ale za to ważą duuużo mniej, są trwalsze, tańsze w eksploatacji i do tego skuteczniejsze.



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •