Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 65
Like Tree12Likes

Wątek: A320, odgłos podczas uruchamiania silników

  1. #1

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie A320, odgłos podczas uruchamiania silników


    Polecamy

    Witam

    Nurtuje mnie pewne pytanie... Do tej pory, gdy latałem A320, przed startem, podczas uruchamiania silników dało się słyszeć dziwny odgłos... Chodzi mi konkretnie o ten, w 9 sekundzie :

    YouTube - ‪Safety Demo, Forli‬‏

    Jest to zwolnienie hamulca parkingowego? Sprawdzanie steru kierunku przed startem ? Bardzo proszę o odpowiedź

  2. #2
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Podłączam się pod pytanie.
    Pozdrawiam, Pluxe

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gfreeman Zobacz posta
    Witam

    Nurtuje mnie pewne pytanie... Do tej pory, gdy latałem A320, przed startem, podczas uruchamiania silników dało się słyszeć dziwny odgłos...
    Taki dźwięk wydaje pracujące PTU (power transfer unit).
    Jest to normala sytuacja a wręcz pożądana.
    gfreeman likes this.

  4. #4

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Teraz doczytałem na Wikipedii:

    "The PTU on the Airbus A320 family of aircraft makes a distinctive noise resembling a barking dog or sawing, and is quite audible from inside the cabin. Passengers on board A320-family aircraft are therefore very familiar with the sound of the PTU, but few know what it is. "

    Dzięki BUFF !

  5. #5
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    i nie dzieje się to we wszystkich A320/321/319. Niestety nie wiem od czego zależy, że nie każdy szczeka
    Edit:
    A jednak wujek gugl pomógł. Może się wydarzyc w każdym w sytuacji gdy: główne włączniki obu silników są włączone (Master Switch) i jeden z silników jest uruchamiany. Szczeka do czasu wyrównania ciśnień pomiędzy dwoma systemami hydraulicznymi (żółtym zasilanym z silnika nr2 i zielonym zasilanym z silnika nr1).

    i szczeka przy lądowaniu też http://www.youtube.com/watch?v=WOpnwa61rMQ 2:06. więc powyższe nie do końca jest prawdą
    Ostatnio edytowane przez pitterek ; 06-06-2011 o 21:35 Powód: Uzupełnienie
    Pitterek

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    i nie dzieje się to we wszystkich A320/321/319. Niestety nie wiem od czego zależy, że nie każdy szczeka
    Jeśli wszystko jest powłączane tak jak powinno to dzieje się to we wszystkich, tak hudraulika jest zaprojektowana. Co "mądrzejszy" pilot może PTU wyłączyć na czas rozruchu silników (jest przełącznik z pozycjami AUTO i OFF) choc nie powinno się tego robić. No ale procedury sobie a ja jestem mądrzejszy.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    UKWW

    Domyślnie

    Nie wiem jak się to ma do reala, ale w symulatorze ( Wilco Airbus ) PTU jest wyłączone jeśli przed uruchamianiem silników zostanie "zaciągnięty" hamulec postojowy, obydwa generatory są włączone i kolejno uruchamia się silniki. Wówczas nie ma charakterydtycznego "kweee".

  8. #8
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Opieranie swojej wiedzy na podstawie symulatora jest mało szczęśliwym rozwiązaniem. U mnie w symulatorze naciśnięcie P skutkuje zatrzymaniem się samolotu nawet w powietrzu
    Maggers and wiktor159 like this.



  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A przypadkiem w nowszych egzemplarzach nie montują już pompy "nieszczekającej"?
    Eee tam, podpis ;)

  10. #10
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    A przypadkiem w nowszych egzemplarzach nie montują już pompy "nieszczekającej"?
    W HA-LWC delivery date 06-2010 pompa szczekała.



  11. #11

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    UKWW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piciuuu Zobacz posta
    Opieranie swojej wiedzy na podstawie symulatora jest mało szczęśliwym rozwiązaniem. U mnie w symulatorze naciśnięcie P skutkuje zatrzymaniem się samolotu nawet w powietrzu
    Czy weryfikowanie tej części wiedzy, którą posiada się właśnie w oparciu o symulator w Forum Prostych Pytań naprawdę jest nie na miejscu? Jeśli tak to przeredaguję swój post:
    Czy to prawda, że PTU jest wyłączone jeśli przed uruchamianiem silników zostanie "zaciągnięty" hamulec postojowy, obydwa generatory są włączone i kolejno uruchamia się silniki i wówczas nie ma charakterystycznego "kweee" ?

  12. #12
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez macwoz Zobacz posta
    Czy weryfikowanie tej części wiedzy, którą posiada się właśnie w oparciu o symulator w Forum Prostych Pytań naprawdę jest nie na miejscu?
    Tego nie miałem na myśli Z FPP można dowiedzieć się naprawdę wielu rzeczy, ale w ten może przesadzony sposób chciałem zauważyć, że symulator to w końcu tylko symulator i sporo rzeczy dzieje się tam "na skróty". Moim celem było uniknięcie w ten sposób nadinterpretacji pewnych stwierdzeń, bo zdarzały się przypadki sporów, gdzie używane argumenty opierały się na wątpliwych źródłach.

    ps Witam na forum i życzę owocnego czasu spędzonego tutaj



  13. #13
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piciuuu Zobacz posta
    Tego nie miałem na myśli Z FPP można dowiedzieć się naprawdę wielu rzeczy, ale w ten może przesadzony sposób chciałem zauważyć, że symulator to w końcu tylko symulator i sporo rzeczy dzieje się tam "na skróty". Moim celem było uniknięcie w ten sposób nadinterpretacji pewnych stwierdzeń, bo zdarzały się przypadki sporów, gdzie używane argumenty opierały się na wątpliwych źródłach.

    ps Witam na forum i życzę owocnego czasu spędzonego tutaj
    I tym sympatycznym akcentem zakończymy OT

  14. #14
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Logika pracy PTU na ziemi jest dosc pokrecona (jak zreszta wiele rzeczy w Airbusie)... Ponizej material zrodlowy, jakby ktos chcial sobie samemu porozkminiac...

    ptu.jpg

  15. #15
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Logika pracy PTU na ziemi jest dosc pokrecona (jak zreszta wiele rzeczy w Airbusie)... Ponizej material zrodlowy, jakby ktos chcial sobie samemu porozkminiac...

    ptu.jpg
    W sumie to ten schemat jest czytelniejszy od wszystkich opisów
    pgoral likes this.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ale piękne Już wiem z czego zrobię kolejny projekt z automatyki...

  17. #17
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Ile ja sie nad tym dzwiekiem naglowilem!Bylem kiedys na 100% przekonany, ze to jekies przebicie do audio, gdyz wiele lat temu sam takie dzwieki produkowalem uzywajac gramofonu i plyt.

  18. #18
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Szukałem właśnie informacji o tym psie w luku bagażowym

    Ja mam z kolei taką obserwację - w maszynach Wizza słychać było to wyłącznie już po lądowaniu na samym postoju. Podobnie potem po uruchomieniu - gdzieś do momentu pushbacku czy wczesnego kołowania. Z kolei w maszynie OLTa (SP-IAB), która ma już swoich lat 16 to szczekanie słychać jeszcze długo po starcie i schowaniu podwozia - dobrych kilka minut. Tak samo potem pojawia się przy lądowaniu chyba jeszcze przed wypuszczeniem podwozia.

    Czyżby wiek maszyny miał tu jakieś znaczenie?

  19. #19

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec (KTW)

    Domyślnie

    Chyba nie. Leciałem w 2011 roku SP-IAB (jeszcze jako Yes Airways) i PTU nie słyszałem podczas dwóch lotów.

  20. #20

    Dołączył
    Dec 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    PTU zawsze testuje się podczas uruchamiania silników.

    IAB miał usterkę PTU więc różnie miał z tym "szczekaniem"

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •