Podłączam się pod pytanie.
Witam
Nurtuje mnie pewne pytanie... Do tej pory, gdy latałem A320, przed startem, podczas uruchamiania silników dało się słyszeć dziwny odgłos... Chodzi mi konkretnie o ten, w 9 sekundzie :
YouTube - ‪Safety Demo, Forli‬‏
Jest to zwolnienie hamulca parkingowego? Sprawdzanie steru kierunku przed startem ? Bardzo proszę o odpowiedź
Teraz doczytałem na Wikipedii:
"The PTU on the Airbus A320 family of aircraft makes a distinctive noise resembling a barking dog or sawing, and is quite audible from inside the cabin. Passengers on board A320-family aircraft are therefore very familiar with the sound of the PTU, but few know what it is. "
Dzięki BUFF !
i nie dzieje się to we wszystkich A320/321/319. Niestety nie wiem od czego zależy, że nie każdy szczeka
Edit:
A jednak wujek gugl pomógł. Może się wydarzyc w każdym w sytuacji gdy: główne włączniki obu silników są włączone (Master Switch) i jeden z silników jest uruchamiany. Szczeka do czasu wyrównania ciśnień pomiędzy dwoma systemami hydraulicznymi (żółtym zasilanym z silnika nr2 i zielonym zasilanym z silnika nr1).
i szczeka przy lądowaniu też http://www.youtube.com/watch?v=WOpnwa61rMQ 2:06. więc powyższe nie do końca jest prawdą
Ostatnio edytowane przez pitterek ; 06-06-2011 o 21:35 Powód: Uzupełnienie
Pitterek
Jeśli wszystko jest powłączane tak jak powinno to dzieje się to we wszystkich, tak hudraulika jest zaprojektowana. Co "mądrzejszy" pilot może PTU wyłączyć na czas rozruchu silników (jest przełącznik z pozycjami AUTO i OFF) choc nie powinno się tego robić. No ale procedury sobie a ja jestem mądrzejszy.
Nie wiem jak się to ma do reala, ale w symulatorze ( Wilco Airbus ) PTU jest wyłączone jeśli przed uruchamianiem silników zostanie "zaciągnięty" hamulec postojowy, obydwa generatory są włączone i kolejno uruchamia się silniki. Wówczas nie ma charakterydtycznego "kweee".
A przypadkiem w nowszych egzemplarzach nie montują już pompy "nieszczekającej"?
Eee tam, podpis ;)
Czy weryfikowanie tej części wiedzy, którą posiada się właśnie w oparciu o symulator w Forum Prostych Pytań naprawdę jest nie na miejscu? Jeśli tak to przeredaguję swój post:
Czy to prawda, że PTU jest wyłączone jeśli przed uruchamianiem silników zostanie "zaciągnięty" hamulec postojowy, obydwa generatory są włączone i kolejno uruchamia się silniki i wówczas nie ma charakterystycznego "kweee" ?
Tego nie miałem na myśli Z FPP można dowiedzieć się naprawdę wielu rzeczy, ale w ten może przesadzony sposób chciałem zauważyć, że symulator to w końcu tylko symulator i sporo rzeczy dzieje się tam "na skróty". Moim celem było uniknięcie w ten sposób nadinterpretacji pewnych stwierdzeń, bo zdarzały się przypadki sporów, gdzie używane argumenty opierały się na wątpliwych źródłach.
ps Witam na forum i życzę owocnego czasu spędzonego tutaj
Logika pracy PTU na ziemi jest dosc pokrecona (jak zreszta wiele rzeczy w Airbusie)... Ponizej material zrodlowy, jakby ktos chcial sobie samemu porozkminiac...
ptu.jpg
http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
(\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
(O.o ) your signature to help him
(> < ) on his way to world domination!!!
Ale piękne Już wiem z czego zrobię kolejny projekt z automatyki...
Ile ja sie nad tym dzwiekiem naglowilem!Bylem kiedys na 100% przekonany, ze to jekies przebicie do audio, gdyz wiele lat temu sam takie dzwieki produkowalem uzywajac gramofonu i plyt.
Szukałem właśnie informacji o tym psie w luku bagażowym
Ja mam z kolei taką obserwację - w maszynach Wizza słychać było to wyłącznie już po lądowaniu na samym postoju. Podobnie potem po uruchomieniu - gdzieś do momentu pushbacku czy wczesnego kołowania. Z kolei w maszynie OLTa (SP-IAB), która ma już swoich lat 16 to szczekanie słychać jeszcze długo po starcie i schowaniu podwozia - dobrych kilka minut. Tak samo potem pojawia się przy lądowaniu chyba jeszcze przed wypuszczeniem podwozia.
Czyżby wiek maszyny miał tu jakieś znaczenie?
Chyba nie. Leciałem w 2011 roku SP-IAB (jeszcze jako Yes Airways) i PTU nie słyszałem podczas dwóch lotów.
Zakładki