Witam serdecznie na forum. Jestem tutaj nowy i jest to mój pierwszy post. Chciałem zadać pytanie, jaka jest zasadnicza różnica pomiędzy modem HDG, a TRK? Wiem, że obydwa te mody dotyczą kursu samolotu, ale nie wiem, czym się od siebie różnią. W samolotach typu Boeing na panelu MCP jest tylko mod HDG, a pomimo tego na wyświetlaczu nawigacyjnym wyświetlane są na przemian, raz HDG, raz TRK. Dla ułatwienia zaznaczyłem je na zdjęciach:
To HDG: Imageshack - nd1e.jpg
A to TRK: Imageshack - nd2.jpg
Dzięki bardzo z góry i pozdrawiam serdecznie. Łukasz.
Krzychoo, czy ten mod na ND zmienia się sam, w zależności od fazy lotu, pomimo, że mod jest jeden i nazywa się HDG?
Niech wypowiedzą się Ci, którzy mają wiedzę na ten temat.
Ja mogę tylko zgadywać, że track jest wtedy, jak samolot leci po zadanej w FMC trasie, a HDG jest wtedy, gdy samolot jest wektorowany. Sam jestem ciekawy czy mam rację.
W FMC chyba właśnie jest na odwrót, zresztą za każdym razem widzę co innego. Moze odpowie mi jakis pilot.
Nie ważne czy samolot leci wg. poleceń kontrolera, czy leci po trasie, zawsze będzie i jakiś heading i jakiś trak.
Co prawda na przykładzie łódki, ale da pewien obraz sytuacji:
Course (navigation) - Wikipedia, the free encyclopedia
File:Course (navigation).svg - Wikipedia, the free encyclopedia
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Dziękuję RzEmYk. Przyznam, że bardzo ciekawe materiały. A jak wygląda to od strony czysto praktycznej w samolotach Boeing. Bo jak widać na tych obrazkach, które wcześniej załączyłem, raz jest HDG, a raz TRK. W jakiej fazie lotu jest HDG, a w jakiej TRK? Niech będzie umownie na przykładzie tego Boeinga 737, czy 747.
HDG - Heading (po polsku "kurs") - kąt pomiędzy północnym kierunkiem południka (magnetycznego - magnetic lub geograficznego - true), a podłużną osią samolotu.
TRK - Track (po polsku "kąt drogi", ale w odniesieniu do kąta rzeczywistego; kąt nakazany określa "course") - kąt pomiędzy północnym kierunkiem południka (magnetycznego - magnetic lub geograficznego - true), a rzeczywistą linią drogi.
W pierwszym przypadku nie interesuje Cię to w jaki sposób samolot przemieszcza się względem ziemi, po prostu musisz zachowywać stały kąt względem południków (odnosząc go do osi podłużnej), niezależnie od wiatru. W drugim przypadku samolot traktowany jest jako punkt, który przemieszcza się po konkretnej linii nad powierzchnią ziemi. Lecąc według busoli magnetycznej utrzymujesz stały HDG, natomiast lecąc po radialu do/od VOR'a będzie to TRK.
Life is brutal...
Dzięki bardzo. Reasumując, na przelotowej, lecąc według FMS, albo HDG, zawszę będzie to "HDG". Jeśli natomiast podchodzimy do lądowania według VOR, albo ILS lub też lecimy na przelotowej od/do radiolatarni VOR po jej radialu, wtedy widoczny jest na ND znacznik "TRK". Zapomniałem dodać, że zawszę lecąc po radialu VOR lub ILS, musimy użyc modu VOR LOC, aby "TRK" było widoczne. Potwierdźcie, czy dobrze mówię.
Gdybyśmy mówili o jakiejś małej Cessnie, to wszystko by się zgadzało, ale w przypadku FMS'a jest to trochę bardziej skomplikowane. FMS korzysta z bazy danych, w której zawarte są informacje o wszystkich punktach nawigacyjnych. Określony tam jest również sposób, w jaki statek powietrzny ma wykonywać lot pomiędzy tymi punktami (poprzez "path terminators", czyli dwuliterowe skróty, jednoznacznie to opisujące). Występuje ponad dwadzieścia "path terminators", m. in. TF (Track to a Fix), DF (Direct to a Fix), VA (Heading to an Altitude termination), VI (Heading to an Intercept) i wiele innych. Dotyczy to głównie procedur, gdzie pilot wybiera po prostu nazwę procedury, a FMS już "wie" jak ma ona wyglądać. Lot na wysokości przelotowej według FMS też najprawdopodobniej będzie wykonywany po określonym tracku, gdyż jest to lot pomiędzy jakimiś konkretnymi punktami (o danych współrzędnych).
Life is brutal...
Tylko w przybliżeniu, w rzeczywistości lot po radialu to lot po ortodromie, track nie jest stały.Lecąc według busoli magnetycznej utrzymujesz stały HDG, natomiast lecąc po radialu do/od VOR'a będzie to TRK.
To, aby już nie przeciągać długo rozmowy, mógłby mi ktoś napisać takie ogólne podsumowanie, kiedy jest wyświetlany na ND w Boeingu TRK, a kiedy HDG, bo generalnie tylko to najbardziej chciałbym wiedzieć.
W niektórych Boeingach, np. 717/777/787 jest na MCP taki switch HDG/TRK, do czego on służy? Myslałem, że pokrętło kursu ma tylko jedną nastawę - HDG.
Tutaj przykład takiego przycisku w Boeingu 717: Imageshack - 717bm.jpg
Do przełączania trybu pracy z HDG na TRK.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Co w ogóle daje to przełączanie i dlaczego w Boeingach 737/747/757/767 tego nie ma, czy to jest takie istotne?
Najpierw się pytasz na czym polega różnica między HDG a TRK, wczoraj stwierdziłeś, że zrozumiałeś (bo podziękowałeś), a dziś znów pytasz o to samo...
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Teraz pytam, jak to wygląda od strony praktycznej w Boeingach. Temat zrozumiałem, za co bardzo dziękuję, ale od czego to zależy, że na jednych Benkach jest przełącznik HDG/TRK, a na innych nie ma, pomimo, że mod TRK występuje, na przykład na tym, często tu wsominanym B737.
Skoro jesteśmy już przy MCP, to do czego służy ten mały przycisk o magicznej nazwie "ALT INTV", znajdujący sie obok pokrętła ALTITUDE i zaznaczony na tym zdjęciu: Imageshack - kjhh.jpg
Google + "MCP altitude itnv" = chociażby 737 Alt Intv & Spd Intv ? - The AVSIM Forums.
Czyżby provider zablokował Ci google?
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Zakładki