Tutaj masz ładną grafikę budowy skrzydła w dużym samolocie, a pod nią opis poszczególnych elementów:
Plik:PlaneWing.png
Czy zaznaczony na zdjęciu element mechanizacji skrzydła to lotka małych prędkości?
Imageshack - 5555pe.png
Tutaj masz ładną grafikę budowy skrzydła w dużym samolocie, a pod nią opis poszczególnych elementów:
Plik:PlaneWing.png
Dzięki, ale tam jest budowa skrzydła dużego samolotu, a na moim zdjęciu zaznaczony jest podajże B737. Wiem, że mniejszy B717 posiadał tylko jedną parę lotek, czy Boeing 737 ma też oprócz lotek podstawowych, drugą parę lotek małych prędkości?Tutaj masz ładną grafikę budowy skrzydła w dużym samolocie
Ten element na zdjęciu jest akurat z tego co pamiętam nieruchomy i jest po prostu normalną nieruchomą krawędzią spływu "czystego" kawałka skrzydła. Rzecz nieczęsto spotykana wśród rozmaitych klap, lotek i spojlerów . Natomiast za nią jest lotka - wychylona nieco do góry. Chyba że niewyraźnie widzę.
Eee tam, podpis ;)
Jak dla mnie jest to fragment klapy.
Witam
Bartek ma racje.
Lotka jest w neutrum, a to co na zdjeciu to fragment klapy zewnetrznej opuszczonej pewnie gdzies kolo 5 stopni, samolot startuje
Pozdrawiam
Lukasz
OK, przyjrzałem się bardziej i na wyraźniejszych zdjęciach - to rzeczywiście fragment klapy, konkretnie pierwszego jej człona, o ile można to tak nazwać (tego, co się najmniej wysuwa) .
Eee tam, podpis ;)
EEE tak najmniej to sie ona nie wysuwa, raczej calkiem sporo
Photos: Boeing 737-31S Aircraft Pictures | Airliners.net
Pozdrawiam
Lukasz
Klapa zewnetrzna to klapa która jest wysuwana przy pomocy dwóch prowadnic. Skonfrontujcie sobie obrazek z pierwszego posta ze zdjęciem Norwegiana i zobaczcie gdzie sa te dwie prowadnice. Wyraźnie widac ze na krawędzi natarcia tez jest "przerwa" tak samo jak na krawedzi spływu i to jest właśnie element zaznaczony na zdjęciu. Na tym zdjęciu widac, ze jest to po prostu nieruchomy element skrzydla.
JetPhotos.Net Photo
Tak teraz jeszcze się przyglądam i chyba każdy z nas ma rację
JetPhotos.Net Photo - dla porównania samolot w takiej samej konfiguracji
JetPhotos.Net Photo - klapy schowane, zdjęcie z dużym zoomem
JetPhotos.Net Photo - klapy wypuszczone
Więc zaznaczone są od lewej: fragment klapy - nieruchomy fragment skrzydła - fragment lotki. Najlepiej to widać na zdjęciu z zoomem.
Dlaczego zatem w mniejszych samolotach, typu A320/B737/B717 nie występują lotki dużych prędkości, zaznaczone na zdjęciu jako 3? Czy ma to coś wspólnego z wielkością samolotu?
Plik:PlaneWing.png
Pewnie to wyszstko zalezy od konstrukcji skrzydla
High Speed Ailerons Civil Aviation Forum | Airliners.net
Lotki na koncach skrzydel powoduja duzy moment skrecajacy, dletego samoloty o wiekszej rozpietosci maja swie lotki, np. 767, 747, lub starszej konstrukcji 727, ale ten latal dosc szybko cruise .81Ma, a top speed .91Ma, pewnie gdzies w okolicy FL370.
Pozdrawiam
Lukasz
Tu jeszcze odnosnie klap w 737
http://www.emeraldinsight.com/conten...0700402002.png
Pewnie to wyszstko zalezy od konstrukcji skrzydla
High Speed Ailerons � Civil Aviation Forum | Airliners.net
Lotki na koncach skrzydel powoduja duzy moment skrecajacy, dletego samoloty o wiekszej rozpietosci maja swie lotki, np. 767, 747, lub starszej konstrukcji 727, ale ten latal dosc szybko cruise .81Ma, a top speed .91Ma, pewnie gdzies w okolicy FL370.
Pozdrawiam
Lukasz
Więc to tylko zależy od rozpiętości skrzydeł i nowoczesność maszyn nie ma tu nic wspólnego?
Konstrukcja i materialy uzyte w budowie skrzydla tez ma znaczenie.
Samolot o rozpietosci 30 metrow (gdzies w granicach 737) bedzie mial inne wartosci momentow skrecajacych na skrzydlach niz samolot o rozpietosci 60 metrow.
Do tego dochodzi rozklad cisnienia na powierzchni skrzydla i lokalna predkosc dzwieku na nim.
Pozdrawiam
Lukasz
W 737 nie ma lotki dużych prędkości ich funkcję pełnią 2-4 segmenty spoilera.
The Boeing 737 Technical Site
W tym samym linku jest dokładnie opisana konstrukcja klap
Zakładki