Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Unoszenie przedniego koła przy starcie samolotu


    Polecamy

    Witam Państwa. Chciałem zapytać, czy unoszenie przedniego kółka podwozia przy starcie samolotu, zależy od procedur operacyjnych danych linii, czy jest to z góry ustalone dla wszystkich maszyn i przewoźników? Mianowicie mam takie wrażenie, że kiedy leciałem np. Sky Europe, załoga unosiła koło przednie dopiero na parę sekund przed oderwaniem od pasa. W Ryanair natomiast, załoga unosi koło przednie już przy rozpoczęciu rozbiegu - czuć wtedy wyraźne odchylenie do tyłu, jak w fotelu na biegunach. Jak wygląda sprawa w tej kwestii?

  2. #2
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    W Ryanair natomiast, załoga unosi koło przednie już przy rozpoczęciu rozbiegu
    Nie da się tak, fizyki nie oszukasz, kółko nie może zostać podniesione, bo na początku rozbiegu skrzydła nie wytwarzają siły nośnej. 'Odchylanie do tyłu' jak to ująłeś to po prostu przeciążenie spowodowane rozpędzaniem się maszny.

    Przy starcie oderwanie się przedniego koła następuje po osiągnięciu prędkości Vr (rotate) , kiedy to kapitan/FO ciągnie do siebie drążek i nos idzie w górę. Prędkość ta różni się w zależności od maszyny, obciążenia, ilości paliwa (czyli de facto też obciążenia), użytych klap itp.

    http://www.b737.org.uk/vspeeds.htm Tutaj masz tabelkę, możesz sobie zobaczyć przykładowe wartości Vr dla B733/4/5 przy różnym obciążeniu, przy klapach 5.
    Pozdrawiam, Pluxe

  3. #3
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Dlaczego w manualu jest napisane: "Lekko odpycha kolumnę sterowania, sprawdza prędkość 80 knots, odnotowuje predkosc V1 i łagodnie unosi koło przednie". Wszystko rozumiem, ale po co to lekkie odpychanie kolumny sterowania?

  4. #4
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    kółko nie może zostać podniesione, bo na początku rozbiegu skrzydła nie wytwarzają siły nośnej.
    Podnoszenie nosa nie zależy od siły nośnej na skrzydłach. Można mieć niską prędkość, małą siłę nośną i mieć dziób w górze.
    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    po co to lekkie odpychanie kolumny sterowania?
    Żeby ster wysokości zadziałał jak spoiler i "dociążył" przód. Zwiększa się sterowność przednim kółkiem.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Podnoszenie nosa nie zależy od siły nośnej na skrzydłach. Można mieć niską prędkość, małą siłę nośną i mieć dziób w górze.
    Widać inaczej rozumiemy początek rozbiegu... Dla mnie początek rozbiegu to jest moment, kiedy silniki wkręcają się na pełną moc i zaczynamy się powoli rozpędzać, a nie jak już jedziemy 60kts.
    Pozdrawiam, Pluxe

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Widać nie bardzo rozumiesz co powoduje podnoszenie nosa.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Fakt, pomieszałem moment podnoszenia nosa z momentem oderwania się od ziemi... co nie zmienia faktu, że też potrzebujemy do tego prędkości, żeby wywołać odpowiedni przepływ powietrza wokół stabilizatora poprzecznego, więc wersja wydarzeń jak w pierwszym poście "załoga unosi koło przy rozpoczęciu rozbiegu" jest nieprawdziwa.

    I uwierz mi, rozumiem co i jak steruje kątem nachylenia samolotu.
    Pozdrawiam, Pluxe

  8. #8
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    wokół stabilizatora poprzecznego
    A jak wygląda zatem stabilizator wzdłużny?

    EDIT:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Stabilizator_poprzeczny
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  9. #9
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Kurde, ale byk, vertical stabilizer to poprzeczny, a horizontal stabilizer to wzdłużny. Po angielsku część nazw zapamiętałem i w tłumaczeniu je przekręciłem.

    Edit: Żeby nie było wątpliwości - chodziło mi oczywiście o wzdłużny, nie o poprzeczny.
    Pozdrawiam, Pluxe

  10. #10
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    A może statecznik poziomy i pionowy?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 13-07-2011 o 17:13
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  11. #11
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Tak jest prościej.
    Pozdrawiam, Pluxe

  12. #12
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Czy ustawiony stabilizator na wartość do startu, przy większej prędkości nie powoduje już samoistnego uniesienia kółka przedniego?

  13. #13
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Większej niż Vr? Powoduje.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Czy ustawiony stabilizator na wartość do startu, przy większej prędkości nie powoduje już samoistnego uniesienia kółka przedniego?
    Ciagle pilot musi lekko pociagnac wolant.

  15. #15
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Jaki jest zatem główny i nadrzędny cel ustawienia tego stabilizatora? Jaki byłby skutek, jeśli stabilizator zostawilibyśmy na zero, i tak wystartowali? Wiem, że nie wolno tego robić, ale jaki byłby tego skutek?

  16. #16
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Złe ustawienie stabilizatora może spowodować zbyt wczesne uniesienie dzioba przy zbyt małej prędkości, co może skutkować przeciągnięciem na niewielkiej wysokości. Z drugiej strony może uniemożliwić podniesienia dzioba i samolot może skończyć za pasem.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Jaki jest zatem główny i nadrzędny cel ustawienia tego stabilizatora? Jaki byłby skutek, jeśli stabilizator zostawilibyśmy na zero, i tak wystartowali? Wiem, że nie wolno tego robić, ale jaki byłby tego skutek?
    Na niektórych samolotach ustawia się stabilizator na 0 lub w tych okolicach
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Ostatnio nawet w Wizz Air nieprawidłowo odczytali ustawienie stabilizatora z loadsheta. Pamietacie?
    Czy stabilizator ustawiamy po to na dodatnią wartość przed startem, aby łatwiej się samolot trymowało później przy wznoszeniu?

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Trymuje się przed startem dokładnie w tym samym celu, w jakim się trymuje w trakcie cruise i w trakcie podejścia, żeby nie trzeba było się siłować rękami albo siłownikami ze sterem wysokości.

  20. #20
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Dodatkowo odpowiednie wytrymowanie wraz odpowiednim rozmieszczeniem ładunku minimalizują ryzyko tail strike'u czy "braku wystarczającej ilości powierzchni sterowych" po starcie (ster wysokości nie jest w stanie doprowadzić samolotu do odpowiedniego położenia), co może skutkować np. zwaleniem się na ziemię.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •