Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree1Likes
  • 1 Post By thewho

Wątek: Pełna moc i zasłabnięcie

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie Pełna moc i zasłabnięcie


    Polecamy

    Mam pytanie do kogoś mądrzejszego w zakresie aerodynamiki i osiągów

    Leci sobie pilot małym samolotem tłokowym (bez turbo, fixed pitch prop). Wysokość (dla ułatwienia gęstościowa) 5000 ft, samolot wytrymowany na 75% mocy. Pilot przesuwa przepustnicę do maksymalnego położenia i dostaje ataku serca. Samolot oczywiście zacznie się wznosić. Pytanie: na jakiej wysokości się zatrzyma i jak można tę informację wyciągnąć z POH?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Zatrzyma się z czasem na wysokości gruntu.

    PS Niezłe wakacyjne pytanie!
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    PS Niezłe wakacyjne pytanie!
    No ba Niezła rozkmina

    Samolot bez kontroli po prostu zacznie opadać i się rozbije. No chyba, że ma autopilota

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    To jest trudne pytanie bo naprzyklad moglbys sprawdzic w POH jaki bedzie pulap na te warunki atmosferyczne dla tego samolotu ale co ci to da - samolot zostal raz wytrymowany (trymowanie jest na IAS) i nie ma zadnej gwarancji ze ten pulap osiagnie. Cos sie obawiam ze musialbys miec dostep do wiecej danych niz typowy POH zawiera. Wedlug mnie bylbys blizszy rozwiazania problemu jakbys wiedzial jaki pulap mozna osiagnac utrzymujac staly podany IAS.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Skoro najwłaściwsza odpowiedź padła...

    Dobry trop, N077GL - IAS znamy, bo w POH jest cruise dla 5000ft i 75% mocy, wystarczy znaleźć w tej samej tabeli osiągów przelotowych ten sam IAS dla największej dostępnej mocy, i odczytać wysokość ciśnieniową "przelotową". Pytanie, czy tabela będzie wystarczająco rozszerzona, ale można próbować ekstrapolacji. Bardziej szczegółowo z tymi danymi się nie da chyba wejść.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Krasnall - czy to na licencje "commercial" daja wam takie zagadki??

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Nie, ale jednego klienta co chce być CFI o to pytali

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Nie, ale jednego klienta co chce być CFI o to pytali
    To juz Polski ULC przyjezdza tam robic audyt?
    boeing787 likes this.

  9. #9
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Mam pytanie do kogoś mądrzejszego w zakresie aerodynamiki i osiągów

    Leci sobie pilot małym samolotem tłokowym (bez turbo, fixed pitch prop). Wysokość (dla ułatwienia gęstościowa) 5000 ft, samolot wytrymowany na 75% mocy. Pilot przesuwa przepustnicę do maksymalnego położenia i dostaje ataku serca. Samolot oczywiście zacznie się wznosić. Pytanie: na jakiej wysokości się zatrzyma i jak można tę informację wyciągnąć z POH?
    Czy na pewno zacznie się wznosić ?


    Możliwość 1 ) Po ataku serca nieprzytomny pilot pochyla się do tyłu z zaciśniętą łapką na drążku - mamy stall i po chwili już jest gleba

    Możliwość 2) Pilot pochyla się do przodu - gleba następuje jeszcze szybciej

    Możliwość 3 ) Pilot nie trzyma już drążka, ale po otwarciu przepustnicy nie skontruje nogą bo już nie może, więc samolot zacznie się obracać na prawo lub lewo w zależności od kierunku obrotu śmigła, do tego dojdą jakieś turbulencje i po zawodach - gleba

    Jeżeli przyjmiemy że nic takiego się nie wydarzy, co opisałem wyżej, to moim zdaniem byłaby to po prostu wysokość określona w POH jako pułap maksymalny

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Jeżeli przyjmiemy że nic takiego się nie wydarzy, co opisałem wyżej, to moim zdaniem byłaby to po prostu wysokość określona w POH jako pułap maksymalny
    Raczej nie, bo ten pułap osiągnąłby przy trymie na mniej niż 75% mocy... Pytanie rzeczywiście ma znamiona ULCowego.

  11. #11
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Raczej nie, bo ten pułap osiągnąłby przy trymie na mniej niż 75% mocy... Pytanie rzeczywiście ma znamiona ULCowego.
    Moc nie ma nic do rzeczy - bez turbo to i tak wyżej nie poleci bo silnik się zdusi

    ps a może by tak spróbować zrobić test praktycznie ?

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bo na szybszym trymie poleci niżej.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    byłaby to po prostu wysokość określona w POH jako pułap maksymalny
    Mowilismy wyzej dlaczego napewno nie ta wysokosc.A pytanie wcale nie take glupie jesli rozumie sie tylko o co chodzi.

  14. #14
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Mowilismy wyzej dlaczego napewno nie ta wysokosc.A pytanie wcale nie take glupie jesli rozumie sie tylko o co chodzi.
    Przecież nie powiedziałem że pytanie jest głupie - jak dla mnie to za dużo czynników wchodzi w grę aby precyzyjnie to określić

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Pytanie chyba nieco głupie faktycznie

    Bo:
    1. Czy ktoś uwzględniał gałkę wzbogacania mieszanki? Bo przeca zakładając, że idze w górę, to zacznie go w końcu przelewać. O ile oczywiście nie ma automatycznego zubażania - pytanie nic nie mówi
    2. Ktoś już wspominał - jak dodamy mocy to zwiększymy wykręcanie od śmigła. Pilot po zawale nie skontruje, ale poprawi "trymer ogona" (brak mi słownictwa polskiego, przepraszam)? :P
    3. Wysokość maksymalna lotu stabilnego będzie zależeć dość istotnie od masy. O masie w zadaniu ani słowa...
    4. Maksymalna technicznie możliwa wysokość jest zwykle większa niż to co określono w manualach - tam jest zawarta tylko maksymalna certyfikowana (gdzieś czytałem - może błędnie, jakby co mnie naprostować - że w wypadku jetów to wysokość na jakiej przy MTOW da się osiągnąć wznoszenie 100fpm - żeby mieć zapas mocy na utrzymanie cruise - oczywiście z nałożonymi ograniczeniami wynikającymi z odporności kadłuba, instalacji powietrznej itd). Typowo każdy samolot (w tym prop z pilotem po zawale :P ) jest w stanie uzyskać i utrzymać stabilny lot poziomy wyżej niż maksymalna certyfikowana wysokość, choć nie wiem czy bez pilota.

    To tylko kilka wątpliwości do tego pytania, jakie mi się nasuwają.

    Pozdrawiam, Adam


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •