Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 41
  1. #1
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Question Przechylanie wolantu w prawo lub w lewo podczas rozbiegu


    Polecamy

    Cześć wszystkim. Mam pytanie, takie, jak w temacie. A mianowicie dlaczego czasami podczas rozbiegu, piloci zamiast trzymać wolant w pozycji centralnej, przechylają go w lewo lub w prawo? Od czego to zależy? Dla przykładu podaję linki do dwóch filmików:
    ‪EPWA-LEBL, 20.12.2008, take off, rwy 29‬‏ - YouTube (widoczne od 1:54 minuty)
    ‪EPPO-LEGE, 11.06.2009, take-off, short rwy 11‬‏ - YouTube (widoczne od 0:39 minuty)

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    W drugim filmiku w 31 sek. masz odpowiedź.

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Skręca się na wiatr, by utrzymać "wings level" czyli skrzydła w poziomie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Generalnie dopóki nogi starcza, to wolantu nie ma co ruszać podczas rozbiegu

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Generalnie dopóki nogi starcza, to wolantu nie ma co ruszać podczas rozbiegu
    Troche kontrowersyjne i ogolnikowe stwierdzenie. Na niektorych samolotach bez pomocy lotek bedzie bardzo trudno utrzymac kierunek na pasie.

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Generalnie dopóki nogi starcza, to wolantu nie ma co ruszać podczas rozbiegu
    Dawkowanie steru kierunku i lotki ma imho dwa różne zadania
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    ....i jeszcze żeby zamieszać - na Airbusach FBW wychylania lotki pod wiatr NIE zaleca się!! Przyczyna? Wychylane wraz z lotkami są spojlery, ktöre jednak nieco zmniejszają siłę nośną...Są samoloty bardziej i mniej czułe i reagujące na lotki podczas rozbiegu - np. ATRek dawał się sterować po kilka stopni przechyłu - prawie jak szybowiec...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Dawkowanie steru kierunku i lotki ma imho dwa różne zadania
    Ale na Benku, też te spojlery wychodzą przy pewnej wartości

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    ....i jeszcze żeby zamieszać - na Airbusach FBW wychylania lotki pod wiatr NIE zaleca się!! Przyczyna? Wychylane wraz z lotkami są spojlery, ktöre jednak nieco zmniejszają siłę nośną...Są samoloty bardziej i mniej czułe i reagujące na lotki podczas rozbiegu - np. ATRek dawał się sterować po kilka stopni przechyłu - prawie jak szybowiec...
    A żeby jeszcze bardziej zamieszać Nawet na tym samym typie (np. właśnie 737) zdarzają się różne opinie co do zalecanego użycia lotek (i tym samym spojlerów) i zależnie od FCTM: cześć zabrania wychylania powyżej wartości podnoszących spojler (z powodów które wspomniał Piotr - np. większy opór); inne wprost nie zabraniają ale uświadamiają możliwy negatywny wpływ przekraczania wartości podnoszących spojlery.
    Jednak zdecydowana większość sugeruje używanie tylko lotek.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    Ale na Benku, też te spojlery wychodzą przy pewnej wartości
    Dlatego niektóre FCTM zabraniają wychylania wolantu powyżej np. ~10 stopni (w przypadku 737 właśnie taka wartość spowoduje podniesienie spojlerów) .
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Dlatego niektóre FCTM zabraniają wychylania wolantu powyżej np. ~10 stopni (w przypadku 737 właśnie taka wartość spowoduje podniesienie spojlerów) .
    Podczas rozbiegu, trudno odczytać tą wartość przybliżoną przy której nastąpi wychylenie spojlerów

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Od razu się cały spojler nie podniesie przy tych 10 stopniach, ale zacznie się proces jego wychylania ( ) Spokojnie ;p
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Od razu się cały spojler nie podniesie przy tych 10 stopniach, ale zacznie się proces jego wychylania ( ) Spokojnie ;p
    O tym może Ci opowiedzieć ewentualnie pasażer

  14. #14
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Question

    Czy przechylanie wolantu praktykowane jest też na innych Boeingach, tj. 747/757/767/777?

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Na każdym samolocie! To jest u pilota we krwi i dlatego na Airbusach też wychylałem lotkę pod wiatr pomimo zaleceń. W Airbusie są te zalecenia dlatego, że spojlery wychylają się przy o wele mniejszym wychyleniu dżojstika bo zauważalnie mniejszym niż w przypadku Boeinga (może ze 3st?) i przy pewnej wprawie dało się wychylić lotki bez spojlerów - to było akurat tyle ile było potrzebne.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16
    Lockheed
    Goście

    Domyślnie

    del

  17. #17
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Chyba zawszę pod wiatr, bo nawet w locie, jak masz boczny trawers, to wychylasz lotkę na skrzydle, z której strony wieje (pod wiatr).

  18. #18
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Przy jakiej sile bocznego wiatru w praktyce, zachodzi już potrzeba użycia lotek na rozbiegu, a do jakiej siły wiatru wystarczą jeszcze nogi?

  19. #19
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Mi się wydaje, że to kwestia wyczucia pilota. Niekiedy lekkie podmuchy potrafią znosić samolot, więc wtedy się stosuje ster kierunku i lotki. Najlepiej jak jest jedno i drugie, koordynacja, skrzydła w poziomie lub lekko pod wiatr i ster kierunku troszeczkę " z wiatrem".
    Pozdrawiam, Mikołaj

  20. #20
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Post


    Polecamy

    Pewnie tak. Zwłaszcza, że piloci zazwyczaj trzymają wolant w położeniu neutralnym. Widać to chociażby na filmach ze znanego serwisu:
    ‪Takeoff From Cockpit‬‏ - YouTube
    ‪Take off from B737/800 cabin‬‏ - YouTube
    ‪747 takeoff cockpit view‬‏ - YouTube

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •