W drugim filmiku w 31 sek. masz odpowiedź.
Cześć wszystkim. Mam pytanie, takie, jak w temacie. A mianowicie dlaczego czasami podczas rozbiegu, piloci zamiast trzymać wolant w pozycji centralnej, przechylają go w lewo lub w prawo? Od czego to zależy? Dla przykładu podaję linki do dwóch filmików:
‪EPWA-LEBL, 20.12.2008, take off, rwy 29‬‏ - YouTube (widoczne od 1:54 minuty)
‪EPPO-LEGE, 11.06.2009, take-off, short rwy 11‬‏ - YouTube (widoczne od 0:39 minuty)
W drugim filmiku w 31 sek. masz odpowiedź.
Skręca się na wiatr, by utrzymać "wings level" czyli skrzydła w poziomie.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Generalnie dopóki nogi starcza, to wolantu nie ma co ruszać podczas rozbiegu
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
....i jeszcze żeby zamieszać - na Airbusach FBW wychylania lotki pod wiatr NIE zaleca się!! Przyczyna? Wychylane wraz z lotkami są spojlery, ktöre jednak nieco zmniejszają siłę nośną...Są samoloty bardziej i mniej czułe i reagujące na lotki podczas rozbiegu - np. ATRek dawał się sterować po kilka stopni przechyłu - prawie jak szybowiec...
Pozdrawiam!
Piotr
A żeby jeszcze bardziej zamieszać Nawet na tym samym typie (np. właśnie 737) zdarzają się różne opinie co do zalecanego użycia lotek (i tym samym spojlerów) i zależnie od FCTM: cześć zabrania wychylania powyżej wartości podnoszących spojler (z powodów które wspomniał Piotr - np. większy opór); inne wprost nie zabraniają ale uświadamiają możliwy negatywny wpływ przekraczania wartości podnoszących spojlery.
Jednak zdecydowana większość sugeruje używanie tylko lotek.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Od razu się cały spojler nie podniesie przy tych 10 stopniach, ale zacznie się proces jego wychylania ( ) Spokojnie ;p
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Czy przechylanie wolantu praktykowane jest też na innych Boeingach, tj. 747/757/767/777?
Na każdym samolocie! To jest u pilota we krwi i dlatego na Airbusach też wychylałem lotkę pod wiatr pomimo zaleceń. W Airbusie są te zalecenia dlatego, że spojlery wychylają się przy o wele mniejszym wychyleniu dżojstika bo zauważalnie mniejszym niż w przypadku Boeinga (może ze 3st?) i przy pewnej wprawie dało się wychylić lotki bez spojlerów - to było akurat tyle ile było potrzebne.
Pozdrawiam!
Piotr
del
Chyba zawszę pod wiatr, bo nawet w locie, jak masz boczny trawers, to wychylasz lotkę na skrzydle, z której strony wieje (pod wiatr).
Przy jakiej sile bocznego wiatru w praktyce, zachodzi już potrzeba użycia lotek na rozbiegu, a do jakiej siły wiatru wystarczą jeszcze nogi?
Mi się wydaje, że to kwestia wyczucia pilota. Niekiedy lekkie podmuchy potrafią znosić samolot, więc wtedy się stosuje ster kierunku i lotki. Najlepiej jak jest jedno i drugie, koordynacja, skrzydła w poziomie lub lekko pod wiatr i ster kierunku troszeczkę " z wiatrem".
Pozdrawiam, Mikołaj
Pewnie tak. Zwłaszcza, że piloci zazwyczaj trzymają wolant w położeniu neutralnym. Widać to chociażby na filmach ze znanego serwisu:
‪Takeoff From Cockpit‬‏ - YouTube
‪Take off from B737/800 cabin‬‏ - YouTube
‪747 takeoff cockpit view‬‏ - YouTube
Zakładki