Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree2Likes

Wątek: Wyłączenie jednego silnika po lądowaniu, a instrukcja użytkowania ATR

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie Wyłączenie jednego silnika po lądowaniu, a instrukcja użytkowania ATR


    Polecamy

    Cześć! Często na zdjęciach i czasami na filmach widzę, że ATR'y ELO kołują na 1 silniku. Czy jest to zgodne z instrukcją? Teoretycznie patrząc to wtedy ten silnik, który jest dłużej używany, może szybciej ulec awarii przez zmęczenie.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Jest to zgodne z instrukcją. W przeciwnym wypadku nikt by tego nie robił. Każdy silnik ma swój resurs, więc nie bardzo widzę związek...
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 28-07-2011 o 11:20
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Jest to standardowa procedura zgodna z instrukcją; dzięki temu oszczędza się koszty utrzymania silnika (wyłączanego) i paliwa.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Czy w innych samolotach też jest taka procedura ? Czy jedynie w ATR'ach ?

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A zdarza się na wielu innych, w tym jet'ach (np. a320, 737ng). Wszystko zależy od tego co wymyśli sobie operator i jakie z tego oszczędności może uzyskać.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Awatar piotrek.

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    W pilotseye można zobaczyć jak na 747 zaraz po lądowaniu wyłączają silnik numer 3 a chwilę później 2

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Wiele lotnisk ma procedury dla samolotow z 3 silnikami, zeby po ladowaniu wylaczyc srodkowy i kolowac do bramki tylko na dwoch, jak rowniez przy kolowaniu do pasa, tez kolowac na dwoch a trzeci dopiero przed progiem uruchamiac.
    Powod, halas.

    W Atr pewnie skraca to tez tournaround time, wylaczajac lewy silnik i kolujac na prawym przy bramce hamujesz prawe smiglo (hotel mode), lewy silnik juz stoi wiec Paxy wyskakuja szybciej, a nowi wskakuja i juz do startu.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  8. #8
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    Możecie wymienić przykłady takich linii, gdzie wyłącza się jeden silnik po wylądowaniu, do kołowania?

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    wolf- co do tego 2. Przecież paxy nie wsiadają od razu jak samolot podjedzie pod gate oO.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Możecie wymienić przykłady takich linii, gdzie wyłącza się jeden silnik po wylądowaniu, do kołowania?
    Easyjet, Wizzair, Alitalia, Lufthansa, AirDolomiti, Lot. Nie zależy to od linii tylko od typu samolotu i czy jest to dopuszczone przez producenta. Nie słyszałem o linii która by tego zakazała jeśli producent pozwala a i tak decyduje załoga.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Każdy silnik ma swój resurs
    Wiem, czepiam się ale resursy odeszły w zapomnienie wraz z rosyjskim sprzętem. Obecnie silniki obsługuje się wg stanu bieżącego tzw. on condition

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Easyjet, Wizzair, Alitalia, Lufthansa, AirDolomiti, Lot. Nie zależy to od linii tylko od typu samolotu i czy jest to dopuszczone przez producenta. Nie słyszałem o linii która by tego zakazała jeśli producent pozwala a i tak decyduje załoga.
    Nie zgodzę się. Tego typu postępowanie jak kołowanie na jednym silniku reguluje polityka linii w tym zakresie (poprzez standardowe procedury operacyjne). Jeżeli operator nie życzy sobie kołowania na jednym silniku (z różnych względów) to piloci nie będą wbrew woli operatora go wyłączali Może to natomiast zadziałać w odwrotną stronę - jeżeli załoga zdecyduje, że z określonych względów nie należy kołować na jednym silniku (np. ze względu na stan nawierzchni) to zawsze może tego nie robić (mimo ogólnej polityki operatora faworyzującej single engine taxi).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    @wegi - podsumowałeś to chyba najlepiej i najprościej!
    @BUFF - nie rezurs, nie godziny a tzw. cykle są najważniejsze do określana zdatności do lotu w/g tzw. stanu! Cykl silnika - od mocy jałowej (idle) do startowej, a dla niektórych silników nawet użycie PEŁNEGO rewersu to pełen cykl! Czasem użycie do startu tzw. Assumed lub Flex Temp powoduje zmniejszenie liczby cykli silnika - zależy od procenta.
    W przypadku samłotów cykl to zahermetyzowanie kabiny do ok. 75% max różnicy ciśnień (lub więcej - zależy od typu) i/lub start-lądowanie. A dopiero potem godziny...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 02-08-2011 o 00:23
    wegi and biedny_miś like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec (KTW)

    Domyślnie

    W samolotach ATR wygląda to nieco inaczej niż w odrzutowcach. Nowsze serie "-500" ATR posiadają tzw. hamulec śmigła, który pozwala na zablokowanie ruchu śmigła pomimo dalszej pracy silnika. Z zewnątrz wydaje się, że silnik jest wyłączony, lecz w rzeczywistości on nadal pracuje i dostarcza zasilania układom samolotu. Silnik taki pełni rolę jednostki zasilania pomocniczego (APU). Dlatego właśnie często widać ATRki, w których na ziemi nie kręci się jedno ze śmigieł.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 02-08-2011 o 00:48

  15. #15
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Luk@s Zobacz posta
    Silnik taki pełni rolę jednostki zasilania pomocniczego (APU). Dlatego właśnie często widać ATRki, w których na ziemi nie kręci się jedno ze śmigieł.
    Na pewno jest on ustawiany w hotel mode, a nie całkiem wyłączany? Przecież drugi silnik pracuje i daje zasilanie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Wszystkie ATRy tak mają...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Hamulec smigla w ATRze jest zainstalowany na prawym silniku i to ten uzywa sie na ziemi w "Hotel Mode" (nota bene ta nazwa jest ponoc zaczerpnieta z terminologii morskiej ). Natomiast krotko po wyladowaniu wylacza sie LEWY silnik. Tak jak koledzy przede mna pisali, chodzi o:
    - oszczedzanie paliwa
    - oszczedzanie hamulcow (bo na 2 pracujacych silnikach samolot, zwlaszcza lekki, ma tendencje do rozpedzania podczas kolowania i trzeba go podhamowywac)
    - zeby przy dojezdzie na stojanke lewe smiglo juz sie nie krecilo - wtedy kapitan moze odpiac pasy (co jest sygnalem do otwarcia drzwi) bezposrednio po zahamowaniu prawego smigla - a tak musialby czekac minute na schlodzenie lewego silnika po przestawieniu smigla "w choragiewke", wylaczyc silnik, odczekac kolejne 30-40 sekund az smiglo stanie i dopiero wtedy wylaczyc sygnalizacje "zapiac pasy"

    Nie sa to wszystko duze oszczednosci (zwlaszcza w przypadku ATRa, ktory na ziemii pali tyle co nic, a z temperaturami hamulcow zwykle nie ma problemu), ale jakies tam sa i taka procedura jest jak najbardziej dopuszczona przez producenta i stosowana przez (prawie) wszystkich uzytkownikow
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 02-08-2011 o 09:07

  18. #18

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec (KTW)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Wszystkie ATRy tak mają...
    Hamulec śmigła posiadają tylko modele od wersji -500.

    Ale faktycznie, też teraz przeczytałem, że hamulec śmigła jest na prawym silniku (a wyłączany jest lewy). W takim razie wcześniejsze wytłumaczenie jest ok.

  19. #19
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Wiem,czepiam sie ale na samolotach typu masy wirujące /ATR/ elementami układu napedowego majacymi resurs godzinowy to chyba łopaty smigła .

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Luk@s Zobacz posta
    Hamulec śmigła posiadają tylko modele od wersji -500.
    Może w 42 - na tym modelu się nie znam bo nie latałem na nim, zaś 72-ki mają wszystkie od samego początku i o niego mi chodziło...
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •