Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie historia pewnego Airbusa


    Polecamy

    czy może mi ktoś przypomnieć historię tego airbusa:



    dzięki

  2. #2
    Awatar spexpl

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nie jest to przypadkiem maszyna szkoleniowa dla strażaków?

  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Bardzo proszę: Samolot wyprodukowany i dostarczony do Iberii we wrześniu 2000 roku. W zaledwie 5 miesięcy później 7.2.2001 rozbity w trakcie lądowania w Bilbao w locie z Barcelony. A jeśli chodzi o "katastrofę" to:

    http://aviation-safety.net/database/...?id=20010207-0

    CHoć to nie częste, przyczyną katastrofy był ewidentnie błąd oprogramowania jednego z zespołów Airbusa - później we wszystkich poprawiony
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A juz sie przestraszylem, ze to fotka z Poznania i przerzucili sie z malowania sprayem po samolotach na kradziez kol

  5. #5
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    52

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    kradziez kol
    od kół specami są Krakusy
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Mniej znaczy więcej" - Ludwig Mies van der Rohe
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MESCHIASH
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    kradziez kol
    od kół specami są Krakusy
    Hehe
    Wiesz, napisalem, ze to mogl byc Poznan co nie wyklucza, ze to Krakusy tam kradna kola
    Ok juz nie robie OT 8)

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    W sumie to nieco podobny wypadek do katastrofy Armavii koło Soczi tyle że tam doszły jeszcze sprawy psychiki pilotów no i zamiast ziemi była woda. Tam też chodziło m.in. o przejęcie sterów (tam przez co-pilota) a tutaj Kapitana.

    P.S. Przeczytał może ktoś raport z tamtej katastrofy (Armavia) , jeżeli nie - to polecam poza praktyczną nauką angielskiego można sporo ciekawych procedur i szczegółów lotu wyczytać etc.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    W sumie to nieco podobny wypadek do katastrofy Armavii koło Soczi.
    Duzego podobienstwa nie widze. W Soczi piloci popisali sie swoja niekompetencja (kiepskim wyszkoleniem?) a w Bilbao raczej sprzet zawiodl. Jedynym wspolnym punktem jest to ze oba probowaly ladowac .. troche malo.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    W sumie to nieco podobny wypadek do katastrofy Armavii koło Soczi.
    Duzego podobienstwa nie widze. W Soczi piloci popisali sie swoja niekompetencja (kiepskim wyszkoleniem?) a w Bilbao raczej sprzet zawiodl. Jedynym wspolnym punktem jest to ze oba probowaly ladowac .. troche malo.
    Nie chce mi się już czytać fragmentów bo senny jestem, ale Armavię można było uratować zanim zeszła do zdaje się 200m, i właśnie krótko około tej wysokości drugi pilot wychylił ster ku wznoszeniu, ale właśnie nie wcisnął tego nieszczęsnego przycisku przejęcia "priority control button" i dali nura do wody zaczepiając ogonem lecąc z wysuniętym podwoziem. Również było coś na temat konfiguracji klap i pozostałych systemów w przypadku "go-around", ale nie pamiętam szczegółów, może jutro (dzisiaj) zasięgnę jeszcze raz języka i napiszę dokładniej.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    ale właśnie nie wcisnął tego nieszczęsnego przycisku przejęcia "priority control button" i dali nura do wody zaczepiając ogonem lecąc z wysuniętym podwoziem. Również było coś na temat konfiguracji klap i pozostałych systemów w przypadku "go-around", ale nie pamiętam szczegółów, może jutro (dzisiaj) zasięgnę jeszcze raz języka i napiszę dokładniej.
    Kto co przycisnal nie ma tu znaczenia - to nie jest wazne, przynajmniej w tym wypadku w Soczi. Najlepiej jest przeczytac glowne przyczyn wypadku w dziale "Conclusion" (strona 52). Byl to klasyczny wypadek CFIT w ktorym kapitan ulegl dezorientacji (bedac dodatkowo zdenerwowany) i wadliwe wykonal manewr go-around prowadzac samolot recznie. Do tego nalezy dodac fatalna koordynacje (raczej jej brak) miedzy obu pilotami. A wiec z wypadkiem w Bilbao to raczej nic wspolnego nie ma. Natomiast ten wypadek w Soczi jest bardzo podobny do wypadku A320 Gulf-Air ladujacego w Bahrain w 2000 (zginela polska stewardesa) - tak samo w obu wypadkach warunki byly nocne (lub zmierzch nad woda) i w obu wypadkach pilot probowal powtarzac ladowanie i w obu wypadkach wadliwie wykonal go-around ulegajac zludzeniom bo zapomnial ze nalezy patrzec sie w instrumenty. Wypadki typu CFIT sa bardzo czeste - nastepny taki przychodzi mi do glowy to niedawny egipski Flash Air po starcie z Synaju w czasie bardzo wczesnych godzin rannych - tym razem byl to 737 i piloci tu tez stracili orientacje lecac nad woda w trudnych warunkach oswietleniowych.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie

    Dzięki Ja gdzieś tam pamiętałem że to prawie nowy samolot był ale szczegółów nie bardzo Te forum poinno sie wikipedia nazywać

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    No właśnie, Saturn5 powiedział prawie wszystko. W przypadku Armavii przyczyną był szereg błędów pilotów spowodowanych zmęczeniem, kiepskim wyszkoleniem, dezorientacją, cechami osobowości kapitana i zdenerwowaniem obu. Nawet gdyby nie wykonali procedury GA (błąd), ale zostawili wszystko autopilotowi ("łapy precz"), to samolot zrobiłby to czego od niego chcieli, choć z "protestami". W przypadku Bilbao natomiast w trakcie robienia GA niepotrzebnie zadziałała funkcja ochrony kątów natarcia (alpha protection) i był to zdecydowanie błąd oprogramowania (włączyła się z powodu zbyt szybkiej zmiany kąta natarcia), piloci natomiast błędu nie zrobili.
    Eee tam, podpis ;)

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    Te forum poinno sie wikipedia nazywać
    Przyznaje racje. Swoja droga jak zadales to pytanie to juz korcilo mnie napisac ze ktoz to moze wiedziec biorac pod uwage ze zadnej informacji - nawet numeru samolotu, lini tu nie widac. A tu nagle WitekZ wyskakuje i skas wie

  14. #14
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    Ze to Iberia to widac, ale reszta info - chyle czolo.
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  15. #15
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez rafik_83
    Te forum poinno sie wikipedia nazywać
    Przyznaje racje. Swoja droga jak zadales to pytanie to juz korcilo mnie napisac ze ktoz to moze wiedziec biorac pod uwage ze zadnej informacji - nawet numeru samolotu, lini tu nie widac. A tu nagle WitekZ wyskakuje i skas wie


    Ambicja, pracowitość i poczucie obowiązku moderatorskiego
    Wziąłem d-base na ASN, wyświetliłem wszystkie wypadki A320, wybrałem "written-offy" i porównałem Trafiłem w drugim strzale. Całość zadania- 2 minuty. A ile frajdy i dumy
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  16. #16
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez STYRO
    Ze to Iberia to widac, ale reszta info - chyle czolo.
    A po czym widać, że to Iberia?

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stenus
    Cytat Zamieszczone przez STYRO
    Ze to Iberia to widac, ale reszta info - chyle czolo.
    A po czym widać, że to Iberia?
    po resztkach podkladu i jak sie ukladaja

  18. #18
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ItsMeOnly
    Cytat Zamieszczone przez stenus
    Cytat Zamieszczone przez STYRO
    Ze to Iberia to widac, ale reszta info - chyle czolo.
    A po czym widać, że to Iberia?
    po resztkach podkladu i jak sie ukladaja
    Jakos nie zostałem wystarczająco przekonany.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    30 sekund w internecie...
    Z linku WitkaZ wzialem rejestracje pozniej do "photo search" na airliners.net...

    Tutaj masz wyniki wyszukiwan...

    Nawet jest ta sama fotka - 6 od gory

    Ech ci dziennikarze...

  20. #20
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    30 sekund w internecie...
    Z linku WitkaZ wzialem rejestracje pozniej do "photo search" na airliners.net...

    Tutaj masz wyniki wyszukiwan...

    Nawet jest ta sama fotka - 6 od gory

    Ech ci dziennikarze...
    Dziekuje serdecznie! To sie nazywa bardzo profesjonalny przekaz informacji.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •