Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question Dlaczego Airbus A380 hamuje po przyziemieniu także lotkami?


    Polecamy

    Witam serdecznie. Mam pytanie, takie, jak w temacie. Dlaczego Airbus A380 po przyziemieniu oprócz Auto Brake, Speed Brakes i Thrust Reverser, hamuje także lotkami?
    Na tych filmach widać to:
    - tutaj od 2:10 (‪First Commercial Airbus A380 Flight Landing in Sydney‬‏ - YouTube)
    - a tutaj od 4:12 (‪Worst! Landing of A380 Tokyo(NRT)-Singapore‬‏ - YouTube)

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Żeby zniwelować wznoszenie końcówek skrzydła albo po prostu "bo może".
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    No właśnie, bo rozpiętość skrzydeł A380 jest bardzo duża. Ale jest to zdaje się jedyny samolot, który w ten sposób może hamować? Wszędzie robią to tylko spoilery.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    A skąd pomysł, że to ma służyć hamowaniu?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPCD/EPLB/EPLL

    Domyślnie

    Myślę, że wznoszenie końcówek ma tu mało do rzeczy, bo jeśli jedną lotką dopychamy skrzydło do ziemi, to drugą ciągniemy do góry...
    Zresztą. hamulce aerodynamiczne mają dopchnąć samolot do ziemi podobno, więc operowanie lotkami ma tu raczej drugorzędne znaczenie. Zresztą widać, jak po wysunięciu speedbreak'ów skrzydło "siada".
    Chyba, że A380 wykorzystuje lotki jako speedbreak na ziemi. O tym nie mam pojęcia.

  6. #6
    Awatar Masterex2

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    A skąd pomysł, że to ma służyć hamowaniu?
    Jak by nie służyło hamowaniu to po co by to było? Przecież powstaje opór powietrza to musi coś hamować.
    Jeżeli się mylę proszę o poprawę

  7. #7
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    Airbus A380 ma w ogóle bardzo specyficzną lotkę, składającą się z trzech części. Wiem, że A380 to bardzo duży samolot, więc moim zdaniem lotki są tu na ziemi wykorzystywane jako Speed Brakes.
    Tę trzyczęściową lotkę można dostrzec tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=hvs256uR_Q0 od 0:32.

  8. #8
    Awatar Defibrylator

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    O ile się orientuję dobrze w A380 lotki działają w specyficzny sposób, z racji hydraulicznego sterowania, więc można je zobaczyć obie (składające się z trzech elementów każda) uniesione jak i obie opuszczone. A380 ma funkcję "lift dumping", która zwiększa docisk, przez co skraca dobieg i zapobiega "kangurowi". A380 ma również funkcję "aileron droop", kiedy to lotki opuszczają się nieco w dół wspomagając działanie klap, jednocześnie nadal pozwalając na sterowanie przechyleniem.

  9. #9
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    Dzięki. Twój post wiele wyjaśnia. Czyli można powiedzieć, że to rozwiązanie bardziej "przeciwkangurowe", niż skracające dobieg. Nie wiem tylko, co miałeś na myśli pisząc, że lotki działają w specyficzny sposób, z racji hydraulicznego sterowania? Nie kapuję.

  10. #10
    Awatar Defibrylator

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Specyficzny sposób z racji tego, że nie są mechanicznie połączone ze sterem, tylko jest to system fly-by-wire i mogą się dziać takie cuda jak jednoczesne uniesienie obu lotek Nie jestem pewien jakie jest główne zadanie tego systemu. Na pewno ma skracać dobieg, zapobiec kangurowi i zwiększyć komfort pasażerów w czasie przyziemienia.

  11. #11
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No tak, przecież to FBW, pełna elektronika, a przy takim sterowaniu, różne cuda można zastosować. Taka fly-by-wire zaleta.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Hmm, skoro nie ma odwracaczy na zewnetrznych silnikach, to moze faktycznie moze troche wspomoc hamowanie poprzez wspomniane uzycie lotek.

  13. #13
    Awatar Defibrylator

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Hmm, skoro nie ma odwracaczy na zewnetrznych silnikach, to moze faktycznie moze troche wspomoc hamowanie poprzez wspomniane uzycie lotek.
    A gdyby miał, to lotki by nie pomogły?

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Defibrylator Zobacz posta
    A gdyby miał, to lotki by nie pomogły?
    Pomoglyby. Ale "mniej by musialy".

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Każda metoda pozwalająca zmniejszyć siłę nośną po lądowaniu de facto zwiększa nacisk na koła i powoduje skuteczniejsze działanie hamulców - ot, cała filozofia... Wspominałem wielokrotnie, że rewers szczególnie na suchych pasach ma małe znaczenie.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję wszystkim za pomoc, a temat uważam za wyjaśniony.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •