Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Jak się oblicza Maksymalną Masę Startową?


    Polecamy

    Czy to po prostu maksymalna masa samolotu razem z ludźmi, bagażem, paliwem itp. czy to jest bardziej skomplikowane?

  2. #2
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    załoga+ płyny eksploatacyjne + masa użytkowa + masa własna

    pisze teraz z głowy więc mogłem o czymś zapomnieć

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Maksymalna masa startowa (MTOW - maximum takeoff weight) jest podawana ci przez producenta samolotu - jest wpisana do ksiazki samolotu. Ty jej nie obliczasz. Ty obliczasz swoja aktualna mase startowa (waga pustego samolotu + paliwo + ladunek) i upewniasz sie ze nie jestes powyzej MTOW.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W takim razie czegoś tu nie rozumiem. Weźmy przykład samolotu ultralekkiego. Zwykle taki samolot ma masę własną około 300kg a max. startową 450kg . Jakim cudem w 150kg ma się zmieścić 2 ludzi i pełny zbiornik paliwa??

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzyżak
    Jakim cudem w 150kg ma się zmieścić 2 ludzi i pełny zbiornik paliwa??
    To twoja sprawa. Albo dobierz lekkich ludzi albo zabierz malo paliwa. Albo kup sobie inny samolot

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Ultralekkich :P

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    znalazłem jeszcze coś takiego ale nie wiem ile w tym prawdy, bo dziwny mi się ten wzór wydaje

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Maksymalna_masa_startowa

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzyżak
    znalazłem jeszcze coś takiego ale nie wiem ile w tym prawdy
    UWAGA!!!: Polska wikipedia notorycznie ma falszywe wiadomosci, byla juz o tym tu dyskusja poprzednio.

    Warunki, przy których testowane jest MTOW są następujące:
    * pełny zapas paliwa
    * asfaltowy pas
    Powyzsze jest kompletna bzdura.

    Wzór na MTOW: (aw + av + af + al) − 3 / 4 * (av + af)
    A to juz zakrawa na sabotaz aby takie idiotyzmy wypisywac. Ile ci ludzie maja lat?

    Poczytaj na temat MTOW w angielskiej wersi i zadnych idiotyzmow tam nie znajdziesz:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_Take-Off_Weight

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    UWAGA!!!: Polska wikipedia notorycznie ma falszywe wiadomosci, byla juz o tym tu dyskusja poprzednio.

    Nie wiem jak z innymi tematami ale ten o MTOW to juz w ogole przegiecie

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ale w takim razie to dla kogo są samoloty ultralekkie?? dla skoczków narciarskich
    Trochę lekka musi być ta załoga. Co to za samoloty dwumiejscowe dla których 2 ludzi + paliwo to za dużo

  11. #11
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    dla bogatego biznesmena z modelką ; )

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzyżak
    Ale w takim razie to dla kogo są samoloty ultralekkie??
    Bo tak praktycznie sa to samoloty 1-osobowe. Jak chcesz zabrac druga osobe to bedziesz musial poglowkowac z tym ciezarem. To ze samolot ma pewna ilosc miejsc nie znaczy ze mozesz wszystkie zapelnic normalnymi osobami i dolac sporo paliwa i leciec. Taki naprzyklad 6-osobowy Piper Six jest tak naprawde samolotem 5-osobowym chyba ze masz naprawde lekkich pasazerow. Sprawa wagi istnieje nawet w bardzo duzych samolotach - piloci na calym swiecie musza balansowac miedzy waga ladunku a waga paliwa, nawet w takim 747. To takie ABC lotnictwa. Jak parametry samolotu ci nie odpowiadaja to kupujesz inny.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzyżak
    Ale w takim razie to dla kogo są samoloty ultralekkie?? dla skoczków narciarskich
    Trochę lekka musi być ta załoga. Co to za samoloty dwumiejscowe dla których 2 ludzi + paliwo to za dużo
    Przeciez nawet duzych "pasazerskich" w wiekszosci przypadkow nie mozna zaladowac wszystkimi pasazerami z bagazem plus cale paliwo...
    I druga sprawa inne zasady i nazewnictwo (niektore rzeczy sa wposlne) jest dla samolotow "malych" czyli do 5700kg a inne dla duzych czyli tych powyzej - w kazdym razie jedna rzecz jest wspolna dla obydwu, ze nigdy nie wolno przekraczac zadnych maksymalnych wartosci

  14. #14
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho

    Przeciez nawet duzych "pasazerskich" w wiekszosci przypadkow nie mozna zaladowac wszystkimi pasazerami z bagazem plus cale paliwo...
    Bardzo ciekawe to co piszesz! Napisz coś więcej, bo ja - obserwując sprawę z pozycji paxa - ciągle latam jakimś zapchanym po ostatni batonik 747 czy 777, z bagażami wszystkich paxów i jeszcze na locie 11 godzinnym (czyli full paliwa). No może z tym "ciągle" to trochę poszarżowałem, ale...
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  15. #15
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    moze nie biorą dodatkowego cargo?

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Bardzo ciekawe to co piszesz! Napisz coś więcej, bo ja - obserwując sprawę z pozycji paxa - ciągle latam jakimś zapchanym po ostatni batonik 747 czy 777, z bagażami wszystkich paxów i jeszcze na locie 11 godzinnym (czyli full paliwa). No może z tym "ciągle" to trochę poszarżowałem, ale...
    Wez sobie dane samolotu i sprawdz jego MZFW (Maximum Zero Fuel Weight) czyli maksymalna mase samolotu z ladunkiem bez zuzywalnego paliwa (najprosciej mowiac masa samolotu plus ladunek) i dodaj do niej maksymalna ilosc paliwa jaka dany samolot moze zabrac - w wiekszosci przypadkow bedzie to duzo powyzej MTOW czyli maksymalnego masy do startu

    Przyklad z B737-800
    MZFM - 61688
    MTOM - 74990

    Czyli na paliwo zostaje nam z roznicy MTOM i MZFM - 13302kg
    Natomiast to zbiornikow mozna nalac 22140kg paliwa
    Jasno z tego widac, ze brakuje - 8838kg...

    Czyli albo ladujesz samolot "na full" ladunkiem i nie masz maks zasiegu albo lejesz do pelna paliwa ale nie mozesz zabrac maks ladunku. Analogicznie jest z ULMami

  17. #17
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W takim razie wygląda na to, że kluczem do zagadki jest dodatkowe cargo. Widocznie MZFW jest kalkulowane na full paxów + 20 kg bagażu na każdego z paxów + cargo dodatkowe. I pewnie właśnie tego dodatkowego się nie bierze jak jest full. No bo na paliwie sie nie zaoszczędzi.

    A tak poza tym, jako ciekawostka, to na lotach do czarnej Afryki np. w KLMie (ja to ćwiczyłem do Harare) każdy Afrykańczyk zabiera setki kilo bagażów. Oni nawet z tym nie walczą, bo to by oznaczało utratę klientów - ale konsekwencja jest taka, że nie wszystkie bagaże się mieszczą do luków. Wiem cos o tym, bo mój sie nie zmieścił
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    W takim razie wygląda na to, że kluczem do zagadki jest dodatkowe cargo. Widocznie MZFW jest kalkulowane na full paxów + 20 kg bagażu na każdego z paxów + cargo dodatkowe.
    Jest tak jak mowisz. Generalnie chyba nikt by nie kupil samolotu co z kompletem pasazerow przekracza MZFW - chociaz niewykluczone, ze przy lotach na granicy zasiegu dla niektorych samolotow trzeba rowniez i bagaz albo pasazerow zostawic.
    Inna sprawa przypadki tzw Performance Limited Takeoff Mass - czyli maksymalna masa do startu jest ograniczona osiagami samolotu w danym dniu (temp, cisnienie, wiatr itp) - takie ograniczenie jest dosyc czesto i wtedy sie wlasnie zdarza, ze czyjs bagaz nie polecial
    Ulubiony przyklad i najbardziej mi znany to 767 z Krakowa do Ciupagowa

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzyżak
    znalazłem jeszcze coś takiego ale nie wiem ile w tym prawdy, bo dziwny mi się ten wzór wydaje
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Maksymalna_masa_startowa
    Prosze zauwazyc ze autorzy polskiej wikepedi nagle zmienili definicje MTOW po naszej miazdrzacej krytyce. Idiotyczny wzor zniknal i zostal zastapiony jednym zdaniem. Ale jak sie dokladnie przeczyta to zdanie to okazuje sie ze tez mija sie z prawda a przeciez mozna bylo sie wykpic jednym zdaniem - prawdziwym. Mam wrazenie ze lotnictwem na polskiej wikepedi zajmuja sie jacys zapalency licealisci.

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    No obecna definicja jest chyba jeszcze bardziej idiotyczna

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •