załoga+ płyny eksploatacyjne + masa użytkowa + masa własna
pisze teraz z głowy więc mogłem o czymś zapomnieć
Maksymalna masa startowa (MTOW - maximum takeoff weight) jest podawana ci przez producenta samolotu - jest wpisana do ksiazki samolotu. Ty jej nie obliczasz. Ty obliczasz swoja aktualna mase startowa (waga pustego samolotu + paliwo + ladunek) i upewniasz sie ze nie jestes powyzej MTOW.
W takim razie czegoś tu nie rozumiem. Weźmy przykład samolotu ultralekkiego. Zwykle taki samolot ma masę własną około 300kg a max. startową 450kg . Jakim cudem w 150kg ma się zmieścić 2 ludzi i pełny zbiornik paliwa??
To twoja sprawa. Albo dobierz lekkich ludzi albo zabierz malo paliwa. Albo kup sobie inny samolotZamieszczone przez Krzyżak
Ultralekkich :P
znalazłem jeszcze coś takiego ale nie wiem ile w tym prawdy, bo dziwny mi się ten wzór wydaje
http://pl.wikipedia.org/wiki/Maksymalna_masa_startowa
UWAGA!!!: Polska wikipedia notorycznie ma falszywe wiadomosci, byla juz o tym tu dyskusja poprzednio.Zamieszczone przez Krzyżak
Powyzsze jest kompletna bzdura.Warunki, przy których testowane jest MTOW są następujące:
* pełny zapas paliwa
* asfaltowy pas
A to juz zakrawa na sabotaz aby takie idiotyzmy wypisywac. Ile ci ludzie maja lat?Wzór na MTOW: (aw + av + af + al) − 3 / 4 * (av + af)
Poczytaj na temat MTOW w angielskiej wersi i zadnych idiotyzmow tam nie znajdziesz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_Take-Off_Weight
Zamieszczone przez saturn5
Nie wiem jak z innymi tematami ale ten o MTOW to juz w ogole przegiecie
Ale w takim razie to dla kogo są samoloty ultralekkie?? dla skoczków narciarskich
Trochę lekka musi być ta załoga. Co to za samoloty dwumiejscowe dla których 2 ludzi + paliwo to za dużo
Bo tak praktycznie sa to samoloty 1-osobowe. Jak chcesz zabrac druga osobe to bedziesz musial poglowkowac z tym ciezarem. To ze samolot ma pewna ilosc miejsc nie znaczy ze mozesz wszystkie zapelnic normalnymi osobami i dolac sporo paliwa i leciec. Taki naprzyklad 6-osobowy Piper Six jest tak naprawde samolotem 5-osobowym chyba ze masz naprawde lekkich pasazerow. Sprawa wagi istnieje nawet w bardzo duzych samolotach - piloci na calym swiecie musza balansowac miedzy waga ladunku a waga paliwa, nawet w takim 747. To takie ABC lotnictwa. Jak parametry samolotu ci nie odpowiadaja to kupujesz inny.Zamieszczone przez Krzyżak
Przeciez nawet duzych "pasazerskich" w wiekszosci przypadkow nie mozna zaladowac wszystkimi pasazerami z bagazem plus cale paliwo...Zamieszczone przez Krzyżak
I druga sprawa inne zasady i nazewnictwo (niektore rzeczy sa wposlne) jest dla samolotow "malych" czyli do 5700kg a inne dla duzych czyli tych powyzej - w kazdym razie jedna rzecz jest wspolna dla obydwu, ze nigdy nie wolno przekraczac zadnych maksymalnych wartosci
Bardzo ciekawe to co piszesz! Napisz coś więcej, bo ja - obserwując sprawę z pozycji paxa - ciągle latam jakimś zapchanym po ostatni batonik 747 czy 777, z bagażami wszystkich paxów i jeszcze na locie 11 godzinnym (czyli full paliwa). No może z tym "ciągle" to trochę poszarżowałem, ale...Zamieszczone przez thewho
„Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"
Wez sobie dane samolotu i sprawdz jego MZFW (Maximum Zero Fuel Weight) czyli maksymalna mase samolotu z ladunkiem bez zuzywalnego paliwa (najprosciej mowiac masa samolotu plus ladunek) i dodaj do niej maksymalna ilosc paliwa jaka dany samolot moze zabrac - w wiekszosci przypadkow bedzie to duzo powyzej MTOW czyli maksymalnego masy do startuZamieszczone przez Witek Z
Przyklad z B737-800
MZFM - 61688
MTOM - 74990
Czyli na paliwo zostaje nam z roznicy MTOM i MZFM - 13302kg
Natomiast to zbiornikow mozna nalac 22140kg paliwa
Jasno z tego widac, ze brakuje - 8838kg...
Czyli albo ladujesz samolot "na full" ladunkiem i nie masz maks zasiegu albo lejesz do pelna paliwa ale nie mozesz zabrac maks ladunku. Analogicznie jest z ULMami
W takim razie wygląda na to, że kluczem do zagadki jest dodatkowe cargo. Widocznie MZFW jest kalkulowane na full paxów + 20 kg bagażu na każdego z paxów + cargo dodatkowe. I pewnie właśnie tego dodatkowego się nie bierze jak jest full. No bo na paliwie sie nie zaoszczędzi.
A tak poza tym, jako ciekawostka, to na lotach do czarnej Afryki np. w KLMie (ja to ćwiczyłem do Harare) każdy Afrykańczyk zabiera setki kilo bagażów. Oni nawet z tym nie walczą, bo to by oznaczało utratę klientów - ale konsekwencja jest taka, że nie wszystkie bagaże się mieszczą do luków. Wiem cos o tym, bo mój sie nie zmieścił
„Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"
Jest tak jak mowisz. Generalnie chyba nikt by nie kupil samolotu co z kompletem pasazerow przekracza MZFW - chociaz niewykluczone, ze przy lotach na granicy zasiegu dla niektorych samolotow trzeba rowniez i bagaz albo pasazerow zostawic.Zamieszczone przez Witek Z
Inna sprawa przypadki tzw Performance Limited Takeoff Mass - czyli maksymalna masa do startu jest ograniczona osiagami samolotu w danym dniu (temp, cisnienie, wiatr itp) - takie ograniczenie jest dosyc czesto i wtedy sie wlasnie zdarza, ze czyjs bagaz nie polecial
Ulubiony przyklad i najbardziej mi znany to 767 z Krakowa do Ciupagowa
Prosze zauwazyc ze autorzy polskiej wikepedi nagle zmienili definicje MTOW po naszej miazdrzacej krytyce. Idiotyczny wzor zniknal i zostal zastapiony jednym zdaniem. Ale jak sie dokladnie przeczyta to zdanie to okazuje sie ze tez mija sie z prawda a przeciez mozna bylo sie wykpic jednym zdaniem - prawdziwym. Mam wrazenie ze lotnictwem na polskiej wikepedi zajmuja sie jacys zapalency licealisci.Zamieszczone przez Krzyżak
Zakładki