sprawdź tu : Fire Protection
naprawdę nie próbowałeś szukać w google??
sprawdź tu : Fire Protection
naprawdę nie próbowałeś szukać w google??
Tutaj jest to super opisane po angielsku, dla Boeinga 737: SmartCockpit - Airline training guides, Aviation, Operations, Safety
Podobne tam znajdziesz dla innych samolotów.
Jest gdzieś w prawie zapisane wymaganie stosowania systemów gaszenia silników samolotów? Możecie podpowiedzieć, gdzie tego szukać? I druga sprawa - jeśli jest taki obowiązek, to czy wymaga się tam halonów, czy wskazuje raczej na rozwiązania wykorzystujące zamienniki halonów?
EASA CS (Certification Specification) 25.1195, 25.1197, 25.1199
FAA AC (Advisory Circular) 20-100
Sam CS-25 nie zaleca używania konkretnych środków.
Pozdr.
Check your facts man !
Dziękuję za szybką odpowiedź, proszę o jeszcze.
Zweryfikujcie, czy dobrze to rozkminiam:
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, komórka UE, jest władzą wykonawczą w sprawach związanych z lotnictwem cywilnym - certyfikuje samoloty, czyli dopuszcza je do użytku. W tym celu są te CS - specyfikacje określające wymagania w stosunku do statków powietrznych, w zależności od wielkości. (BTW, jakie są kryteria klasyfikowania wielkości samolotu?)
EASA CS 25 - to specyfikacja dla klasy samolotów large, i dla nich są wymagane systemy automatycznego gaszenia silnika.
Co do EASA to rozumiesz dobrze. EASA wystawia tzw. świadectwo typu (Type Certificate), jest to zatwierdzeniem konstrukcji danego typu samolotu. Następnie każdy samolot ma swoje własne świadectwo zdatności do lotu (Certificate of Airworthiness).
Co do klasyfikacji samolotów to istnieje generalnie 5 klas: Normal, Utility, Aerobatic, Commuter i Large.
W CS 23 czytamy że dokument ten reguluje samoloty kategoriach Normal, Utility i Aerobatic do 5670 kg MTOW i max 9 pax.
Reguluje też dwusilnikowe samoloty smiglowe w kategorii Commuter do 8618 kg MTOW i 19 pax.
Podaje też ograniczenia manewrowe dla poszczególnych kategorii.
W CS 25 Large Aeroplanes, zastosowanie jest zdefiniowane jako "duże" samoloty o napędzie turbinowym.
Powoduje to paradoks w którym Falcon 10 ze swoimi 8 tonami MTOW jest w tej samej kategorii certyfikacyjnej co A380 z swoimi 560 tonami MTOW. Dla porównania A380 zabiera 19 ton paliwa w samym zbiorniku trymującym.
Wracając do systemów p.poż. Systemy te nie są z zasady automatyczne, wymagają aktywacji przez załogę.
CS 23.1195 wymaga też w samolotach kategorii Commuter instalacji p.poż na silnikach.
Check your facts man !
Ok, czyli we wszystkich latających samolotach large i commuter są urządzenia gaśnicze. Teraz pytanie trochę od czapy - jaka jest szansa, dla szarego człowieka zajmującego się naziemną ochroną przeciwpożarową, uzyskać jakąś zgodę na zobaczenie takiej instalacji?
Rozumiem, że z tym pytaniem przegięłam to może inne: jak ma się sprawa instalacji ppoż. w samolotach wojskowych?
Może nie koniecznie przegięłaś, ja po prostu nie mam na nie odpowiedzi, może ktoś inny ma.
Podobnie jest z tym pytaniem. Zapewne maja instalacje ppoż., ale jakie to nie wiem.
Check your facts man !
Aérospatiale, a może wiesz, do kogo należałoby napisać taką oficjalną prośbę o pozwolenie zobaczenia tego ustrojstwa?
Postaram sie dzis w pracy zrobic zdjecia petli pozarowej na sliniku i butli z proszkiem. wrzuce wieczorem.
Tak jak BUFF napisal wiele do ogladania niema.
Pozdrawiam
Lukasz
Ogólnie, to wiem z czego się to składa - zajmuję się systemami gaszenia gazem, tylko tymi z zamiennikami halonów i gazami obojętnymi. Wolf, będę zobowiązana
Witam
Oto fotki.
Zdjecia z telefonu.
Butla jest akurat do APU umieszczona w Stab Bay'u,
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
i zblizenie na squib'a
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
Petla przeciwpozarowa na silniku (silnik zdjety z samolotu)
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
Zblizenie petli, te przewody w bialych oplotach to petla do wykrywania pozaru/wysokiej temperatury, zamocowana do rurki rozprowadzajacej srdek gasniczy.
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
P.S.
Niewiem dlaczego nie moge tych zdjec wkleic jako zdjecia, tylko jao linki.
Pozdrawiam
Lukasz
Stokrotne dzięki Łukasz!
Pozwolisz się jeszcze pomęczyć pytaniami?
Jesteś pewny, że to jest butla z proszkiem gaśniczym? Widziałam gdzieś w necie coś takiego, jako ilustrację systemu halonowego ;] Może wiesz, jaką nazwę handlową ma ten środek gaśniczy?
Bella sprawdze dzis manuala, wczoraj jakos przez swojego kompa niemoglem sie do niego dostac, co tam w butli piszczy.
Pewnie wrzuce skan AMM'a wieczorem.
Pozdrawiam
Lukasz
Bella masz racje to jest system z halonem (znanym rowniez jako bromotrifluoromethane, ciekawa nazwa ) jako srodkiem gasniczym.
Link do skanu AMM'a odnosnie systemu ppoz, tylko pierwsza strona.
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
Pozdrawiam
Lukasz
Zakładki